FacebookTwitterLinkedIn

Cel mai mare dezvoltator imobiliar de proiecte mixte, One United Properties, va livra anul acesta 595 de unități locative, în cadrul a patru proiecte: One Timpuri Noi (147 unități locative), One Floreasca Vista (65 unități locative), One Verdi Park (336 unități locative) și One Modrogan (47 unități locative). Totodată, dezvoltatorul are în prezent șase șantiere, unde construiește 1.667 de unități locative, la One Verdi Park, One Peninsula, One Modrogan, One Timpuri Noi, One Floreasca Vista și One Cotroceni Park.

Potrivit lui Beatrice Dumitrașcu, CEO al diviziei rezidențiale din cadrul One United Properties, 77% din apartamente erau deja vândute la 31 martie 2022. În plus, anul trecut compania a mai livrat One Mircea Eliade (244), One Herăstrău Towers (148) și One Mamaia Nord I (50), iar din totalul de 442 unități locative, mai sunt disponibile 22.

One United Properties a căutat mereu terenuri pentru dezvoltare în locații bune, mergând pe mantra sectorului rezidențial, „Locație, locație, locație”. În strategia de cumpărare a terenurilor, One United Properties se concentrează întotdeauna pe identificarea suprafețelor mari (în special zone centrale, dar abandonate, foste fabrici sau construcții nefinalizate și părăsite) unde pot fi proiectate dezvoltări multifuncționale. 

„One United Properties este promotorul conceptului de dezvoltare cu utilizare mixtă din România. În astfel de ansambluri, locuitorii pot beneficia nu doar de  locuințe, ci și de restaurante, servicii, școli, spații verzi, de divertisment, pentru sport sau relaxare în aer liber, precum și de birouri moderne și certificate. Viziunea principală pentru dezvoltările One United Properties a fost întotdeauna concentrarea pe comunitate și regenerarea urbană, sustenabilitatea”, mai spune Beatrice Dumitrașcu.

Fiecare dezvoltare rezidențială sau de birouri care poartă semnătura One este legată de viziunea despre sustenabilitate a companiei. „Toate locuințele pe care le construim primesc certificarea «Green Homes» din partea Romania Green Building Council”, precizează Beatrice Dumitrașcu. 

În ceea ce privește clienții proiectelor One, se poate observa un mix între investitori, în special pe segmentele medium-high și luxury, de clienți care vor un upgrade și uneori clienți aflați la prima locuință. „Pe segmentul luxury vorbim și de upgrade, dar și de investiție, pentru că există clienți care investesc într-o astfel de proprietate. Aceștia caută să își securizeze finanțele prin investiții imobiliare, dar și să obțină randament.”

Beatrice Dumitrașcu, director departament rezidențial One United Properties

În ultimii doi ani, comportamentul în privința plăților nu s-a schimbat, iar clienții au plătit așa cum le-a permis produsul comercial. One United a avut proiecte cu eșalonare de tipul 30 – 70, iar la final clienții au ales un credit. „Este un sistem relativ nou la noi, pe care l-am aplicat odată cu intrarea pe segmentul rezidențial medium și medium-high, cu proiecte precum One Cotroceni Park sau One Verdi Park, unde segmentul permite achiziția cu credit”, explică Beatrice Dumitrașcu. Dar compania are și produse care se vând pe sistemul 5 tranșe eșalonate, în special pe segmentul high, iar aici nu se poate vorbi de credit.

Directorul departamentului rezidențial al One United observă că apar tot mai mulți investitori interesați de acest segment imobiliar și estimează că ponderea lor se îndreaptă înspre 15-20%, aici fiind incluşi atât investitorii mici, care cumpără un apartament, dar şi cei mari care cumpără mai multe unități. 

Ea spune că există, de asemenea, investitori în piaţă care evaluează oportunităţi de cumpărare pentru pachete mari. „Sunt fonduri mari de investiţii care vor să facă astfel de achiziții. Am avut discuţii să vindem chiar un bloc întreg de apartamente și credem că în viitor poate să crească și acest gen de achiziții”, punctează ea. Cu toate acestea, cea mai mare parte a clienților sunt cei finali.

Războiul din Ucraina nu a încetinit deloc apetitul pentru achiziții, cu excepția primelor zile de la anunțarea conflictului, după care „lucrurile au reintrat destul de repede în normal și oamenii au revenit la rutina, planurile și obiectivele lor.” 

În privința prețurilor proprietăților care poartă semnătura One United, Beatrice Dumitrașcu confirmă că tot ceea ce a fost precontractat rămâne la valoarea de semnare inițială, chiar dacă între timp prețurile materialelor de construcție și alte servicii s-au majorat. Însă, pentru proiectele următoare, compania va majora prețurile „în conformitate cu creșterile de pe piață.”

Dar majorările de prețuri nu reprezintă o noutate pentru segmentul rezidențial. Acestea sunt în creștere de la un an la altul, mai ales că și costurile de construcție sunt mai mari, spune Dumitrașcu, cu valori între 5% și 10% anual, de șapte ani încoace. „Până acum, creșterea prețurilor de vânzare a acoperit creșterea costurilor. Așa cum spuneam, factorii cheie în susținerea prețurilor sunt locația, calitatea, comunitățile create, designul și sustenabilitatea clădirilor”, concluzionează ea.