FacebookTwitterLinkedIn

De la un startup la un colos global este doar un pas. Alexandra, Oana și Mădălina sunt 3 exemple de manageri care au avut în grijă mai întâi un startup de plăți, apoi un jucător global în ecommerce, iar acum au roluri globale la unul dintre cei mai mari furnizori de soluții de plată – Verifone. Iată însă ce presupune conducerea unor echipe globale, cum au ajuns acolo, care sunt cele mai mari provocări și cum echilibrează viața de la job cu cea de familie.

ALEXANDRA BADEA

Vicepreședinte Marketing EMEA, Verifone

”Există preconcepția că marketingul este numai despre vorbe. Din contra, marketingul modern se bazează foarte mult pe date, numere și revenue.”

Alexandra Badea are aproape 20 de ani de experiență de marketing în zona B2B, eCommerce & Payments. „Unul dintre mentorii mei mi-a spus că sunt potrivită pentru marketing. A știut înaintea mea și a avut dreptate, iar pentru asta îi voi fi veșnic recunoscătoare. Sunt 100% convinsă că aș alege același parcurs”, spune Alexandra.

În momentul de față, conduce o echipă formată din 24 de oameni – 14 în România și 9 în diverse țări din Europa si este responsabilă pentru strategia de marketing pentru toată Europa. Coordonarea unei echipe regionale implică o serie de provocări, cum ar fi alinierea și coordonarea membrilor echipei, mai ales când aceștia provin din culturi diverse și lucrează pe fusuri orare diferite și au obiective și proiecte diferite date de specificul țării. Dar e o misiune pe care Alexandra și-o asumă cu drag, întrucât este convinsă că rezultatele bune se obțin atunci când sinergia în echipă este la cote maxime.

În ceea ce privește echilibrul dintre viață profesională și cea personală, Alexandra nu crede că deține o cheie a succesului. De când a devenit mamă, și-a propus să petreacă timp de calitate cu fiicele sale și să își aloce timp pentru familie. “Însă recunosc, sunt extrem de pasionată de ceea ce fac, dedic foarte mult timp carierei și le spun și fetelor mele că este minunat să îți găsești calea și să muncești cu bucurie”.

Lucrurile care o inspiră pe Alexandra? Rezultatele, întrucât, totul în marketing se bazează pe cifre și Return Of Investment. Și de ce nu, propriile-i experiențe, deoarece la final de zi nu este doar marketer, este la rândul ei un consumator ale cărui zile sunt atinse și modelate și de interacțiunile cu brandurile. „Cred cu tărie că la baza oricărei firme cu rezultate extraordinare stă o echipa senzațională. Echipa, oamenii, mă inspiră cel mai mult, cu ideile lor, cu super-puterile, cu entuziasmul și creativitatea lor”.

Alexandra admiră antreprenorii curajoși și vizionari, dar a simțit mereu că antreprenoriatul nu este pentru ea. “Am ales corporația de când eram în facultate. Scala la care poți genera schimbarea, proiectele, oportunitățile, mințile geniale și culturile pe care le întâlnești sunt oportunități de neegalat”.

„Pe măsură ce competiția pentru atenția consumatorului se intensifică, rolul marketingului într-o companie devine instrumental. Trăim într-o economie a experiențelor, dirijată în mare parte de marketing. Marketingul setează așteptările, încurajează dorințele, construiește procese fără fricțiune pentru utilizatori, e prezent în viețile noastre în fiecare zi ca unul din principalii contribuitori la trăirile noastre”.

OANA TRIF
Director de Produs, Global Ecommerce & Digital Business, Verifone

În viața profesională, Oana Trif se simte ca un ghid pe un traseu cu obstacole: sunt zile în care stă de vorba cu clienții, ca să afle cum arată planurile lor de business, în alte zile lucrează cu echipele de marketing și vânzări pentru a defini o nouă strategie de atac, sunt  zile în care discută cu echipele de suport pentru a identifica procese, documentație sau produse care trebuie îmbunătățite. „De multe ori, rolul meu este acela de a pune întrebările dificile. Viitorul se conturează mai bine atunci când ascultăm cu atenție și săpăm ca să descoperim nevoia reală din spatele unei cerințe”.  

Echipa Oanei are 41 de membri și este răspândită în colțuri diferite ale lumii. „Am norocul să am o echipă de oameni talentați, ambițioși, curioși și care pun multă pasiune în ceea ce fac. Ei mă țin în priză și mă alimentează cu energie, noi idei și provocări”.

Oana mărturisește că este o provocare să jonglezi cu mai multe priorități concomitent, să scalezi procese, echipe și produse și să te asiguri că oamenii din jurul tău înțeleg care este direcția. Dar, adaugă ea, este în egală măsură și o încântare. Momentele care îi dau cea mai mare satisfacție sunt cele în care oameni cu agende și așteptări diferite, cu abilități și experiențe distincte reușesc să înțeleagă numitorul comun și colaborează pentru a mișca lucrurile în aceeași direcție.

Celor care doresc să urmeze o carieră de Product Manager într-o echipă globală, le recomandă să se înarmeze cu răbdare, vulnerabilitate, structură și un strop de nebunie. Pentru Oana, vulnerabilitatea este cea mai expresivă formă de curaj. „Cred că mulți dintre noi am crescut echivalând succesul cu a nu avea nevoie de nimeni. Lecția cea mai importantă pe care am învățat-o este că pentru a crește și a avea succes trebuie să fii dispus să întinzi o mâna de ajutor, dar și să ceri și să accepți ajutorul atunci când ai nevoie. Și pentru asta, trebuie să îți îmbrățișezi propria vulnerabilitate”.

Oanei îi place să asculte oamenii; se bucură împreună cu ei când dezleagă misterele care îi țineau pe loc. De aceea, dacă nu ar fi fost Product Director, i-ar fi plăcut să fie coach.

Pandemia a adus o schimbare în comportamentul consumatorilor. Apetitul pentru cumpărăturile online nu va dispărea, dar nevoia de interacțiune socială va aduce oamenii iarăși în magazinele fizice, dar în căutarea unor noi experiențe. „Multe companii încep să se orienteze spre soluții care să le unifice experiența de shopping în online și fizic, care să le permită să înțeleagă cum navighează clienții lor între cele două lumi și cum să își optimizeze procesele și costurile”.

Mădălina Moraru
EMEA HR Regional Leader & HR Business Partner, Verifone:

Mădălina Moraru conduce și coordonează politicile de resurse umane pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa ale Verifone, adică aproape 2500 de angajați din 23 de țări.

„Este o nevoie constantă de retenție și dezvoltare a angajaților. Acest lucru, împreună cu programe de HR aliniate cu tendințele și cu nevoile angajaților îmi ocupă mintea și timpul. Complexitatea și frumusețea rolului vine și din numărul mare de țări din regiune, cu cadru legislativ și dinamică de piață diferite, care trebuie armonizate la nivelul companiei”.

Alte provocări vin din specificul fiecărei țări atunci când se implementează proiecte globale. Un exemplu este legat de politicile de beneficii care trebuie să urmeze strategia globală a companiei, dar și pe cea locală, iar armonizarea lor adesea este mai dificilă decât pare. Mădălina a remarcat însă că anumite nevoi ale angajaților sunt comune, indiferent de locație – cum ar fi să aibă oportunități de dezvoltare în cadrul companiei, să lucreze cu lideri care să îi inspire, să aibă o stare de bine. Și atunci focusul ei este să dezvolte programe globale și să le îmbunătățească pe cele existente, ca să soluționeze aceste nevoi.

În peste 10 ani de activitate cu program pe fusuri orare diferite, Mădălina a învățat să îmbine, în loc să delimiteze jobul de restul vieții sale. „Îmi place ceea ce fac și jobul este parte integrată din viață mea. Am flexibilitatea de a-mi organiza programul, astfel încât să am call-uri în afară orelor de lucru din România, dar și să petrec timp cu familia când am nevoie. De exemplu, am o zi pe săptămână în care încep să lucrez devreme și îmi dedic după-amiaza copilului meu”.

Peste zece ani, Mădălina se vede lucrând tot în HR, poate într-un rol regional în EMEA sau într-o zonă de susținere a start-up-urilor locale care vor să crească regional. „Oricum ar fi, îmi doresc să fie un loc în care să pot avea impact și lucra cu oameni cu care îmi face plăcere, ambițioși și cu valori comune”.

„Great Resignation a început în Statele Unite, unde s-a observat o plecare masivă a angajaților din companii. Cred că în România industria de IT avea deja o rata de fluctuatie mare, ne asteptam sa vedem o schimbare a motivelor de plecare. Companiile trebuie să analizeze motivele plecărilor, dar și contextul pe care îl oferă angajaților: leaderi, cultură, wellbeing, flexibilizarea programul de lucru.”