FacebookTwitterLinkedIn

Pe fondul unei perioade de incertitudini economice, băncile din România se vor confrunta cu provocări fundamentale, din cauza modelului de afaceri care generează un ROE (return on equity) nesatisfăcător pentru majoritatea jucătorilor din piață.

”Majoritatea (băncilor din România – n.r.) urmează, în continuare, modelul de bancă universală dar care, în prezent, generează un ROE (return on equity) adecvat de peste 12% doar pentru primele cinci bănci din sistemul bancar românesc”, potrivit unui studiu realizat de McKinsey&Company. 

Băncile din întreaga lume și-au revenit la nivel accelerat după pandemie, cu o medie de creștere ROE de 12% în 2021.

În România, băncile au înregistrat anul trecut venituri de 130 miliarde de euro, în creștere cu 12,5% față de 2020, iar profitabilitatea a atins un nivel record, cu un ROE de 13,5% în 2021, depășind media Europei Centrale și de Est cu 4,4%.

Propulsat de o creștere puternică a ratelor dobânzilor, în trimestrul al treilea al acestui an ROE a fost de 16,6%, comparativ cu 13,6% în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Băncii Naționale a României.

Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre băncile din lume continuă să aibă un ROE care se situează sub costul capitalului (9-11% medie globală), iar creșterile recente ale marjelor au oferit randamente peste costul capitalului pentru doar 35% dintre bănci.

Acesta este și cazul multor jucători din România, care au avut dificultăți în a atinge un ROE mai mare decât costul capitalului propriu chiar și în anii recenți de creștere.

”Rămâne de văzut câte bănci românești vor reuși să se reinventeze și să adopte un model de business care să asigure un avantaj competitiv pe viitor”, potrivit sursei citate.

Având în vedere un cost global al capitalului propriu cuprins între 9-11%, acest lucru prezintă provocări fundamentale pentru jucătorii locali.

Impactul poate fi semnificativ pentru sectorul bancar românesc, unde circa 65% din venituri sunt generate de dobânzi, comparativ cu media europeană de 55%, iar primii zece jucători în domeniu (din 34) reprezintă aproximativ 86% din activele pieței.

”Contextul actual oferă băncilor românești, așadar, oportunitatea de a alege între a continua cu modelul de bancă universală sau a adopta o strategie axată pe segmente sau produse specifice (ex. servirea exclusivă a segmentului digital prin credite online sau a IMM-urilor prin capital de lucru)”, se mai spune în raport.