FacebookTwitterLinkedIn

Cea mai mare parte a business-ului Autonom provine acum din activitatea de servicii adresate companiilor, spre deosebire de momentele de început ale grupului format de frații Marius și Dan Ștefan în 2006.

„Uitându-ne în retrospectivă, faptul că nu mai suntem acum doar o firmă de rent-a-car, de aeroport, nu pare o mișcare foarte rea, având în vedere că aeroporturile sunt, practic, închise, iar companiile de profil sunt cu mașinile trase pe dreapta. La noi, toate agențiile sunt funcționale. Divizia de leasing operațional, care reprezintă cea mai mare parte a activității, oferă servicii companiilor”, a declarat Marius Ștefan, în cadrul Forbes Forward.

Cu toate acestea, cum te poți pregăti pentru un moment precum acela prin care trecem în prezent? „Faptul că am trecut printr-o criză (cea de după 2008, în timpul căreia afacerile Autonom au crescut accelerat – n. red.) este un atu, chiar dacă e traumatic. Eu și cu Dan discutăm de ani de zile de acest subiect. Iar ceea ce se întâmpla la nivel global era precum un balon în căutarea unui ac. Deci întrebarea nu era dacă se va întâmpla ceva, ci când. Întrebarea pe care mi-am pus-o cu Dan și cu echipa noastră era cum te pregătești pentru ceva despre care nu știi când va veni și cât de tare va lovi.”

Răspunsul, pentru liderii Autonom, a fost reprezentat, potrivit lui Marius Ștefan, de valorile, principiile și de sistemele aplicate în cadrul companiei.

„În primul rând, noi credem foarte mult în puterea echipelor mici și avem și o cifră – 7 oameni. Nu credem în echipe fără lideri, complet descentralizat, dar echipele mici sunt foarte importante. Am văzut un studiu făcut pe baza evoluției mai multor companii în timpul ultimei crize. Companiile care au luat deciziile centralizat au avut mari probleme pentru a face față și pentru a merge mai departe. Cele la care decizia se lua la nivel de echipă, de middle-management, și-au revenit mult mai repede”, a mai spus Marius Ștefan.

El afirmă că în ciuda momentelor dificile, este foarte important contactul cu clienții, deoarece cele mai bune idei vin de la clienți. „Eu cred foarte mult și în proiectele pilot. Încearcă orice idee ai avea, dacă nu costă foarte mult, și vezi dacă se poate transforma într-o linie de business. De exemplu, ne-am gândit că avem multe resurse disponibile în perioada aceasta. Ne-am întrebat dacă resursele noastre ar putea ajuta pe cineva în această perioada, chiar dacă aceasta nu ar genera neapărat business pentru noi. Am postat un mesaj, potrivit căruia oferim gratuit mașini asociațiilor sau fundațiilor care aveau nevoie sau chiar și persoanelor care ajutau persoane aflate în nevoie. Răspunsul a fost covârșitor și nu doar din perspectiva celor care ne-au cerut – o să depășim în curând o sută de mașini date fundațiilor și asociațiilor – ci au venit și foarte mulți parteneri pe lângă care au întrebat cum ar putea ajuta și ei. Chiar dacă activitatea de business a scăzut, pentru colegii noștri, faptul că ei continuă să vadă scopul și că există ceva dincolo de încasări și cifre îi ajută și pe ei mai departe în viață și va fi și o poveste foarte frumoasă de spus nepoților.”

La finalul anului trecut Autonom a strâns 20 de milioane de euro de pe bursă, chiar dacă nu e o companie listată. „Am lucrat ani de zile la această idee împreună cu Dan. Noi credem că pentru a face față unei crize ai nevoie de cash și de acces la cash. Privind în retrospectivă, iar am făcut mișcarea la timpul potrivit, suntem foarte bine pregătiți să trecem peste această perioadă atât din punct de vedere financiar, ca sisteme dar și ca know-how. Nu e suficient să citești în cărți. Noi am prins și criza anterioară. Până nu ai simțit în stomac acele decizii grele pe care trebuie să le iei, parcă nu se imprimă la fel lecțiile. De aceea cred că e o lecție dureroasă, dar utilă, cea din prezent.”

Unul dintre elementele cele mai importante ale culturii organizaționale a Autonom este lectura, motiv pentru care i-am solicitat lui Marius Ștefan și câteva recomandări.

„O primă recomandare este biografia lui Marcus Aurelius. Îmi place foarte mult filosofia stoicilor și cred că se potrivește foarte mult în vremurile actuale. Marcul Aurelius a fost probabil unul dintre cei mai puternici, dacă nu cel mai puternic și cel mai bogat om al acelor vremuri. Însemnările lui făcute în acea perioadă au supraviețuit de-a lungul timpului, iar mesajul este acela că nu este despre ceea ce ți se întâmplă, ci despre modul cum reacționezi la ceea ce ți se întâmplă.

Pentru cei care nu sunt slabi de inimă, aș recomanda un roman distopic. Există mișcarea preperilor, de peste 10 ani, adică acei oameni care cred că va veni sfârșitul lumii sau ceva apropiat și care se pregătesc. Iar cartea care a amplificat această mișcare se numește „One second after” și pornește de la o premisă simplă, aceea că la un moment dat nu mai merge curentul în Statele Unite, iar lucrurile o iau razna destul de repede și ajung foarte rău.

Aș recomanda și o carte de business. O biografie pe care am citit-o recent este cea a lui Stephen Schwarzman, fondatorul gigantului american din domeniul investițiilor Blackstone, care a trecut vreo 4 crize mari de-a lungul anilor, iar unele l-au prins nepregătit. În această carte el povestește cum a reacționat, ce decizii a luat, dar totul din punct de vedere financiar.”

Aflați aici mai multe declarații făcute în cadrul primei ediții a Forbes Forward.