FacebookTwitterLinkedIn

Marilena Iovu, agent literar, declară că 2023 a fost un an cu vânzări slabe, cauzate atât de scumpirea cărților ca urmare a creșterii costurilor de tipar, cât și inflației cu două cifre.

Forbes: Care au fost primele trei evenimente importante care s-au întâmplat în activitatea agenției dvs în anul 2023?

Marilena Iovu: Dacă e să fac o glumă amară, evenimentul principal în activitatea agenției a fost de ordin fiscal: în 2023 s-au dublat contribuțiile de asigurări sociale și cele de sănătate față de anul anterior. În 2024 acestea vor crește din nou, așa că nu mai lungesc vorba, fiindcă trebuie să muncesc din greu ca să-mi plătesc dările la stat.

De regulă, evenimentele importante din activitatea agenției sunt participările la târgurile de carte internaționale (Frankfurt și Bologna) care înseamnă încheierea multor contracte, editurile trimițând oferte de publicare atât înainte de începerea acestora, cât mai ales după aceea.

Între lucrurile deosebite de anul trecut aș evidenția faptul că Sonja Danowski s-a numărat printre câștigătorii Marelui Premiu „World Illustration Awards 2023”, dintr-o selecție de peste 5.000 de titluri pentru o carte care a fost tradusă și în România, Visele nopții, apărută la Signatura prin intermediul agenției.

S-au împlinit 100 de ani de la nașterea lui Ottfried Preuβler, lucru marcat la Editura Arthur prin publicarea unei capodopere a literaturii germane, romanul său Krabat, distins cu Deutscher Jugendliteraturpreis.

Forbes: Dar evenimentele importante în piața editorială din România pe care le-ați constat în perioada 2023-2024?

Marilena Iovu: Cu siguranță intrarea în insolvență a retailerului Elefant a fost un cutremur resimțit în rândul tuturor editurilor afectate. Era tot ce-i mai lipsea industriei de carte după un an cu vânzări slabe cauzate atât de scumpirea cărților ca urmare a creșterii costurilor de tipar, cât și inflației cu două cifre care a golit buzunarele celor dispuși să mai cheltuiască ceva pentru cultură.

Apoi lucrul care ne-a dat mari bătăi de cap în prima lună a anului, când nu ne ardea de afaceri ci ne preocupam cu toții, mici și mari, să implementăm, în același timp, sistemul facturării electronice, care și-a remediat erorile pe nervii noștri.

Și nu pot să uit că anul trecut, chiar prima zi de Bookfest, a trecut în neființă un profesionist, domnul Mihai Penescu, președintele fondator al Editurii ALL, locul unde am lucrat vreme de zece ani și m-am format în domeniul dreptului de autor.

Între atâtea vești triste și complicate, singurul lucru pozitiv a fost faptul că TVA-ul la cărți a rămas 5%, deși se discuta despre posibilitatea măririi acesteia pentru a colecta mai mulți bani la buget.

Forbes: Care sunt domeniile/categoriile de carte care au funcționat cel mai bine în 2023 (solicitate de editorii români)?

Marilena Iovu: Cum agenția se ocupă preponderent de intermedierea contractelor de licență pentru cărțile destinate copiilor și tinerilor, mă voi referi la acestea.

Anul trecut s-au continuat serii de succes precum cărțile educative cu Conni (Editura Casa), care depășesc acum 50 de titluri, cele cu Bondărel (Corint), Micul Păianjen Firicel ori Tafiti (Univers Enciclopedic), iar pentru adulții tineri romanele de dragoste ale seriei Again (Bookzone). Poveștile frumos ilustrate, cu enunțuri simple și font mare care se adresează cititorilor începători țin și ele capul de afiș (la Booklet Fiction).

Sunt în continuare la mare căutare cărțile cu emoții (Editura DPH), poveștile de noapte bună și cele care-i ajută pe cei mici în primele etape ale dezvoltării lor.

A început să fie tot mai populară la noi tradiția alcătuirii unui calendar de advent cu cărți, cei mici primind câte o carte pe zi, pentru ca să li se pară așteptarea mai ușoară până la Crăciun, așa că editurile au contractat povești ilustrate pentru copiii de grădiniță și cărți cu 24 de povești pentru cititorii independenți, bune de dăruit în perioada sărbătorilor de iarnă.

Se publică numeroase romane de aventură pentru copii, cu ilustrații alb-negru sau color. Sunt solicitate cărți de activități pentru vacanță și non-ficțiune pe teme de geografie, istorie, biologie și educație financiară.

Au fost publicate pentru prima dată în România cărți de tipul Escape Room – un joc de evadare și un thriller palpitant într-o singură carte (Editura Casa), concept care se bucură de mare succes în străinătate.

Forbes: În ce măsură Inteligența Artificială poate să modifice activitățile editorilor, librarilor și, în general, piața de carte? Considerați că este o amenințare sau, dimpotrivă, un instrument eficient pentru publishingul de carte?

Marilena Iovu: În perioada interbelică exista temerea că apariția cutiilor vorbitoare (a radioului și, mai târziu a televizorului) va goni publicul din sălile de spectacole. Totuși nici măcar acum, când internetul ne-a acaparat viețile, nu renunțăm la plăcerea de a merge la teatru ori la concerte.

Cărțile electronice s-au lansat cu mare tam-tam la sfârșitul anilor 1990 și s-a prezis atunci declinul accentuat al cărților tipărite. Însă acestea se vând în continuare mai bine decât cele electronice. Și exemplele ar putea continua.

Domeniul editorial este prin excelență unul care se adresează emoțiilor noastre, iar tehnologia nu poate înlocui interacțiunile umane. Însă sistemele de IA, cu care ne-am obișnuit deja pe platformele de streaming, telefonie mobilă ori ale rețelelor de sănătate private, pot ajuta editurile să fie mai productive, de pildă în partea editorială prin corectarea greșelilor de ortografie și gramaticale, iar în activitatea de promovare și de marketing prin prezentări, cuvinte-cheie, citate ori postări pentru social media.

Cu ajutorul algorimilor IA editurile pot crearea un profil complex al fiecărui utilizator care le accesează platformele, adaptându-și recomandările de conținut pentru fiecare persoană în parte, cu scopul ca aceasta să revină mai des și să petreacă mai mult timp alegând și comandând cărțile preferate. Pe librari îi poate ajuta în optimizarea stocurilor și limitarea retururilor.

Recunosc că mă îngrijorează chestiunile legate de încălcarea dreptului de autor. Este nevoie de transparență, să se precizeze clar dacă un material sau o imagine au fost generate de IA. Deținătorii drepturilor de autor trebuie să aibă dreptul de a verifica dacă operele lor au fost folosite fără acordul lor și fără a fi remunerați, deși conținutul generat astfel aduce beneficii altor firme.

Parlamentul European a adoptat primele reglementări privind IA, iar de câteva luni încoace, tot mai multe edituri străine au introdus în contractele internaționale de licență interdicția expresă de a folosi textul și ilustrațiile din cărți pentru a instrui tehnologiile de IA, cu scopul de a evita ca acestea să genereze opere similare.

O altă prevedere stipulează că traducerile vor fi făcute de oameni, nu de sisteme automate care folosesc IA. Beneficiile IA nu justifică încălcarea legislației privind drepturile de autor și a principiilor care stau la baza acesteia.

Forbes: Alegerile electorale din acest an vor avea un impact asupra pieței de carte din România? Care sunt estimările dvs pentru piața de carte din 2024?

Marilena Iovu: În cel mai bun caz niciunul, dar vor crea probleme și mai mari în tipografii, care vor fi aglomerate cu  pregătirea afișelor electorale și a buletinelor de vot. Culorile politice nu pot – și nici nu trebuie – să dea culoare cărților, nu vor scădea costurile de tipar și nici facturile la utilități.

În urmă cu 10 ani am ales România lucrului bine făcut și ne-am pus toate speranțele (care s-au dovedit deșarte) în România educată. Anul Cărții lansat cu surle și trâmbițe s-a desfășurat foarte discret și fără vreun rezultat, la fel ca și sublimul program România citește care își propusese obiectivul ambițios de a dubla consumul de carte!

Personal nu știu decât de inițiative private ale editurilor și distribuitorilor, dar s-a întâmplat să aud de o activitate prezentată la radio, unde reporterul încheiase apoteotic că s-ar fi desfășurat în cadrul Anului Cărții – în condițiile în care respectiva editură amenajase un colț de lectură dintr-o școală pe propria cheltuială, fără niciun sprijin de la stat.

În 2023 veniturile agenției au scăzut cu 10% pe fondul scăderii vânzărilor, dar și a întârzierilor la încasarea unor facturi, iar anul 2024 a debutat cu stângul, așa cum am arătat mai sus. Nu avem statistici la nivel național, însă deși ne zbuciumăm, fiecare vede pe bucățica lui că vânzările de carte au un trend descrescător.

În ultima zi de Bookfest editurile au transmis obișnuitele topuri de vânzări, în scop de marketing, fără să precizeze și numărul de exemplare vândute efectiv din fiecare titlu. Lumea nu prea a dat năvală, cititorii au devenit mai comozi, așteaptă curierul să le livreze cărțile pe care le-au comandat de pe platformele online, cu o reducere de 40-50% față de prețul de copertă sau chiar mai mult. Iar dacă le cumpără cu asemenea discounturi, trebuie să știe că editura va încasa și mai puțin, iar asta nu imediat, ci după câteva luni.

În ciuda vicisitudinilor, fiecare ne facem treaba cât putem de bine străduindu-ne să oferim cărți de calitate, care să răspundă nevoilor de lectură ale cititorilor de toate vârstele, să-i stimuleze și să le asigure succesul în domeniul ales.

Visăm la o lume în care cărțile sunt dorite și căutate, nu impuse prin niște liste anacronice. Iar tehnologiile digitale oferă noi oportunități pentru a fi pe placul noilor generații: cărțile electronice, cărțile audio și platformele digitale interactive sunt tot mai populare, iar editurile investesc în aceste formate pentru a se asigura că răspund nevoilor tinerilor cititori de astăzi.

(27 iunie 2024)

Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.