FacebookTwitterLinkedIn

Livia Stoia, directoarea Livia Stoia Literary Agency, constată că, în ultimul an, a crescut ponderea audiobook-urilor în limba română. Agenția a contribuit la o importantă serie de producții de acest gen. 

Forbes: Care au fost primele trei evenimente importante care s-au întâmplat în activitatea agenției dvs în anul 2023?  

    Livia Stoia: Unul dintre cele mai importante evenimente ale anului 2023 a fost împlinirea a 20 de ani de la înființarea Agenției Literare Livia Stoia. Astfel, am organizat o serie de evenimente aniversare, la care au participat numeroși parteneri interni și externi, în ocazii cum ar fi târgurile internaționale de carte de la Frankfurt și Guadalajara, precum și târgurile locale de la Belgrad și Bratislava.

    Un alt reper al anului trecut a fost prima apariție în limba spaniolã a cãrții unui autor român reprezentat de agenția noastră, Stejărel Olaru, Nadia și Securitatea, publicată de editura Oberon, parte din grupul editorial Anaya-Hachette. Ediția spaniolã a fost lansată la Târgul Internațional de Carte de la Guadalajara în prezența autorului.

    De asemenea, un alt eveniment important a fost decernarea Premiului Nobel pentru Literatură lui Jon Fosse, autor aflat pe lista exclusivă de reprezentare a agenției noastre.

    Forbes: Dar evenimentele importante în piața editorială din România pe care le-ați constatat în perioada 2023-2024?

    Livia Stoia: În 2023 România a avut cel mai elegant stand din istorie la Târgul Internațional de Carte de la Frankfurt. Autorii români au fost mai vizibili ca niciodată în piețele internaționale. Sunt de ramarcat premiile literare internaționale obținute de Mircea Cărtărescu, precum și creșterea numărului de traduceri din limba română în marile piețe de carte.

    Un alt eveniment important pentru cultura românească în general și pentru literatură în special, a fost participarea României în calitate de invitat special, membru al delegației UE, la Târgul Internațional de Carte de la Guadalajara, unde au fost organizate întâlniri fructuoase cu scriitorii români invitați, cu editori și cititori din Mexic și nu numai, sporind astfel șansele literaturii române de a ajunge la un public internațional tot mai mare.

    Nu în cele din urmă, am observat o creștere a ponderii audiobook-urilor în limba română. De altfel și agenția noastră a contribuit la o importantă serie de producții de acest gen.

    Forbes: Care sunt domeniile/categoriile de carte care au funcționat cel mai bine în 2023 (solicitate de editorii români)?

    Livia Stoia: Așa cum arată rapoartele noastre de vânzări, principalele categorii au fost solicitate de editorii români au fost:

    1. Cărți pentru adulți: 54%, din care
      1. Ficțiune; 22%
      1. Nonficțiune: 78%
    2. Cărți pentru copii: 46%

    Dacă în anii din urmă cărțile pentru copii (ficțiune, nonficțiune sau de activități) ocupau primul loc în preferințele editurilor românești cu care lucrăm, în 2023 editorii s-au orientat mai mult spre cele de adulți. Probabil că una dintre explicații este faptul că piața cărților pentru copii a tot acoperit din cererea mare, editorii achiziționând într-un ritm mai scăzut noi titluri.

    Un alt posibil motiv al inversării procentelor vizează maturizarea unor generații de cititori români din ce în ce mai interesați de propria dezvoltare cognitivă și afectivă, cele mai multe dintre titlurile pentru care editorii au cumpărat drepturile de traducere aflându-se în zone precum psihologie practică, popularizarea științei și dezvoltare personală și spiritualitate.

    Forbes: În ce măsură Inteligența Artificială poate să modifice activitățile editorilor, librarilor și, în general, piața de carte? Considerați că este o amenințare sau, dimpotrivă, un instrument eficient pentru publishingul de carte?

    Livia Stoia: Cred că intervenția AI în piața de carte va aduce atât beneficii, cât și dezavantaje. Astfel, pe de o parte vom asista la îmbunătățirea procesului comercial, prin creșterea rapidității cu care vom putea obține extrase traduse (pentru o lectură preliminară a Rights Managerilor, a editorilor sau agenților), grăbind decizia de publicare sau de preluare în reprezentare a unui titlu.

    În același timp, AI-ul va îmbunătăți procesele de management al tuturor tipurilor de resurse. De asemenea, mă aștept să îmbunătățească procesul de tipărire, putând oferi prețuri mai avantajoase, care se vor reflecta în prețul de raft și în creșterea vânzărilor cărților.

    Pe de altă parte, e posibil să apară literatură scrisă, tradusă sau ilustrată cu ajutorul instrumentelor de inteligență artificială, ceea ce va putea afecta activitatea profesioniștilor (scriitori, traducători, ilustratori) și va crea într-un ritm alarmant „opere” îndoielnice, care vor putea duce în timp la diluarea criteriilor de apreciere a unui text/a unei ilustrații de bună calitate.

    De asemenea, numărul cititorilor care vor prefera rezumate în locul operei originale ar putea să conducă la scăderea cererii de carte.

    Totodata, mă aștept să apară și să se perfecționeze reglementările în domeniu, pentru a micșora aceste riscuri, astfel încât inteligența artificială să poată fi folosită ca instrument de optimizare a proceselor industriei de carte.

    Forbes: Alegerile electorale din acest an vor avea un impact asupra pieței de carte din România? Care sunt estimările dvs pentru piața de carte din 2024?

    Livia Stoia: În primul rând, procesul electoral va influența perioada de desfășurare a târgului de carte Gaudeamus 2024, afectând programele de lansări de noi titluri și deci vânzarea acestora în perioada premergătoare sărbătorilor de iarnă. 

    Un alt fenomen care va influența negativ piața de carte va fi încărcarea activității tipografiilor cu materiale electorale, în detrimentul cărții tipărite, putând duce și la mărirea prețurilor de tipar și deci la mărirea (din nou) a prețului de raft al cărții. 

    (11 iulie 2024)

    Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.