Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.
Robert Uzună, Vicepreședinte Corporate Affairs al Ursus Breweries
Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.
2022 a fost un an dificil și cred că o descriere potrivită pentru acesta ar fi „volatilitate și reziliență”, doi termeni la modă în ultimii ani. Ne-am confruntat cu multe provocări încă de la începutul anului – ecourile pandemiei, debutul războiului din Ucraina, apoi, gradual, cu creșterea accelerată a costurilor materiilor prime și a tarifelor utilităților, implicit a costurilor transporturilor, perturbări ale lanțului de distribuție și nu numai. În industria berii, am avut și alte situații care ne-au îngreunat activitatea și pentru care a trebuit să găsim soluții de adaptare într-un timp foarte scurt, cum ar fi creșterea accizei anunțată la mijlocul anului, cu numai o lună înainte de implementare, sau neincluderea sectorului berii în ramurile industriei alimentare care beneficiază de facilități în privința salarizării personalului. Cred că o afacere solidă și stabilă se recunoaște după modul în care reacționează la obstacole impredictibile și după modul în care își construiește parteneriate valoroase, reușind să-și mențină caracterul sustenabil chiar și în contexte dificile.
Sunt mândru de modul în care Ursus Breweries și colegii mei au reacționat la multiplele provocări cu care ne-am confruntat anul acesta. Planurile noastre au continuat în 2022 prin inovații în portfoliul nostru, cum ar fi lansarea Kozel Premium și Kozel Dark. Am lansat de asemenea și Peroni Nastro Azzurro 0,0% alcool, care ne aduce cu un pas mai aproape de îndeplinirea unuia dintre obiectivele strategiei de sustenabilitate Ursus Breweries, prin care ne propunem să le oferim consumatorilor noștri cât mai multe opțiuni.
Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru companie în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Am avut numeroase motive de îngrijorare, multe dintre ele enumerate în răspunsul precedent, dar elementul comun în ceea ce privește majoritatea obstacolelor cu care ne-am confruntat acest an a fost lipsa de predictibilitate. Ne-am concentrat în continuare pe siguranța și sănătatea celor peste 1600 de colegi din Ursus Breweries și pe asigurarea continuității afacerii noastre.
Putem spune cu certitudine că suntem mulțumiți de felul în care au performat produsele nou lansate, însă este clar că provocările anului 2022 se vor resimți în performanța business-urilor în general.
Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?
Războiul din Ucraina a avut un efect indirect asupra activității noastre. Pe de o parte, deși nu am avut expunere la Rusia sau Ucraina în ceea ce privește furnizorii de materii prime, nu am fost imuni la impactul asupra ofertei globale și a schimbării prețurilor de achiziție. Pe de altă parte, vorbim despre impactul pe care l-a avut la nivel uman. Nu am putut să rămânem indiferenți la suferința refugiaților și a celor asupra cărora acest război s-a răsfrâns cel mai tare și ne-am dorit să ne implicăm și să sprijinim eforturile umanitare legate de criza din Ucraina. Astfel, am donat 500.000 de RON către Crucea Roșie Română chiar la începutul conflictului, sumă ce a fost folosită pentru transporturi umanitare, asigurarea de alimente sau medicamente și asistență în taberele de refugiați de la noi din țară. La Cluj, echipa de la fabrica noastră, cu sprijinul prietenilor de la Asociatia Beard Brothers, s-a implicat în donarea a peste 1.000 de mese pentru refugiații ucraineni. Nu în ultimul rând, colegi din toate punctele în care avem operațiuni s-au implicat fie prin donarea de sânge în cadrul unor caravane dedicate, fie la nivel individual.
Care sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?
Mediul de afaceri din România a dat dovadă de flexibilitate în toată această perioadă. Nu este ușor să navighezi într-un context cu multe necunoscute și să rămâi competitiv. Observ ca business-urile s-au adaptat și au încercat să găsească soluții constructive. Lucruri de îmbunătățit există de fiecare dată, în orice afacere și orice domeniu, însă cred că în timpuri precum cele pe care le trăim avem nevoie de optimism și încurajare.
Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?
Un lucru esențial de care avem nevoie în momentul de față este predictibilitatea. Este important ca orice schimbare de reglemantare să aibă și un timp suficient de implementare, fiind dificil să facem ajustări din mers fără a resimți un impact în business. Noi vom continua să ne poziționăm ca parteneri ai Guvernului și ne bazăm pe faptul că vom vedea mai multă predictibilitate în viitor.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?
Deși sperăm la o rezoluție, cred că războiul din Ucraina și efectele sale în lanțul de aprovizionare vor rămâne, din păcate, provocări la nivel mondial și în 2023.