Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.
Daniel Slăvenie, CEO & Partner Limitless Agency
Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.
2022 a fost poate cel mai interesant an din punctul nostru de vedere cu privire la ce s-a întâmplat, în special, în ecommerce. Dacă în ultimii 3-4 ani au fost înregistrate creșteri mari ale pieței, anul acesta creșterea procentuală a fost mult mai mică decât în perioada 2019-2021.
Atât noi, cât și clienții noștri eram obișnuiți cu creșteri procentuale mari în fiecare an, însă anul acesta ne-am lovit, și din cauza factorilor externi, de impredictibilitate, acesta fiind cuvântul care descrie cel mai bine piața de ecommerce.
Desigur, lucrurile evoluează și există în continuare mult loc de creștere, însă creșterile nu mai sunt accelerate la fel ca în anii precedenți. Și nu vorbim aici de o maturizare sau o stabilitate a pieței de ecommerce, vorbim de o stare de expectativă la nivel general (antreprenorii așteaptă să vadă ce se întâmplă pe plan extern, cât și pe plan intern – aici vorbim și de noul Cod Fiscal).
Anul acesta retailul a înregistrat creșteri mai mari în offline (YOY comparat cu 2021 când încă erau restricții) decât în online odată cu ridicarea restricțiilor, care i-a determinat pe consumatori să revină la vechile obiceiuri.
Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Nu le putem numi motive de îngrijorare, pentru că începând din 2020 foarte multe companii au fost oarecum forțate să se digitalizeze. Acest lucru, coroborat cu fonduri externe, au ajutat piața de marketing online să crească.
În ultimii ani am văzut o creștere și o mutare a companiilor din offline în online, iar anul acesta companiile care au început digitalizarea în anii trecuți au început să investească și mai mult în marketingul online.
Noi facem multe analize intern asupra ceea ce se întâmplă în online când apar factori externi de stres și nu doar atât. Ne uităm chiar și la comportamentul utilizatorilor în funcție de vreme.
Ce pot să vă zic este că și în online s-a văzut o scădere semnificativă în perioada de începere a războiului. Acum românii sunt mai chibzuiți ca înainte pentru că nu există predictibilitate – antreprenorilor le este greu să investească din cauză că nu știu ce se va întampla pe plan extern. Clienții încă fac calcule privind impactul modificărilor din Codul Fiscal, dar și calcule privind impactul are inflației asupra afacerilor lor.
Rezultatele din compania noastră sunt bune, chiar și pe fondul evenimentelor actuale. Până la final de an, noi estimăm că ne vom atinge obiectivele financiare propuse.
Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?
S-a simțit o tensiune psihologică, nimeni nu se mai aștepta ca în 2022 după pandemie să avem parte și de un război. Am făcut eforturi pentru a ne ține întreaga echipă într-o stare psihică bună.
Noi am lucrat în regim normal, am livrat pentru clienții noștri ce am stabilit (și ei fiind mai tensionați ca de obicei) și am continuat să facem acest lucru pentru a atinge rezultate propuse atât pentru clienți, cât și pentru Limitless Agency.
Ca o scurtă observație, o parte din clienții agenției noastre au fost mai atenți la bugetele de marketing anul acesta și s-au concentrat mai mult pe profitabilitate și stabilitate în business.
Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?
Observam multe piedici pentru antreprenorii români și taxe din ce în ce mai mari pentru companii, iar acest lucru poate fi descurajator pentru antreprenori. Însă chiar și așa România este o piață bună, în continuă dezvoltare, mai ales în zona de tehnologie.
Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără pierderi majore? (falimente, insolvențe, blocaje)?
Este important să existe predictibilitate pentru mediul de business și ca acesta să fie informat din timp privind viitoarele schimbări fiscale sau de orice altă natură. Pe scurt, este esențial ca regulamentul să nu fie schimbat “în timpul jocului”. De asemenea, ne așteptăm să fie fluidizat tot procesul privind obținerea fondurilor de digitalizare prin PNRR.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?
Contează foarte mult ce se va întampla în continuare în Ucraina.
Costurile de producție cresc în toate industriile, iar costurile de marketing au crescut și cresc de la an la an. Costul Per Click crește anual cu aproximativ 20%, ceea ce înseamnă că un business din ecommerce va plăti cu 20% mai mult pe același număr de tranzacții de anul viitor.
Agențiile și antreprenori trebuie să găsească împreună soluții creative pentru a automatiza și optimiza și mai mult procesele deoarece consumatorii au devenit mult mai chibzuiți decât până acum. Provocarea noastra principala este să găsim raportul dintre volumul de tranzacții, costuri și profitabilitate.