FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.

Florin Scarlat, CEO Net Communications Systems 

  1. Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați. 

Incertitudine. Cred că este cuvântul potrivit care descrie activitatea din domeniul IT în anul 2022. La sfârșitul anului 2021 părea că lucrurile au intrat pe o direcție clară și că ne vom concentra pe dezvoltare în anul 2022. Odată cu începutul războiului lucrurile s-au schimbat din cauza valului de scumpiri care a apărut. Suntem o companie de IT care avem contracte de furnizare de servicii cloud către clienții noștri. Scumpirea prețului energiei electrice a avut un impact direct asupra contractelor de servicii. Am fost nevoiți să mărim prețurile, la rândul nostru, și să extindem gama de servicii oferite. Foarte multe firme au început să-și externalizeze serviciile de IT și să între în zona cloud. Astfel,  a apărut o oportunitate de piață. În perioada următoare chiar dacă prețul la energie este plafonat, tot mai multe firme vor căuta să-și externalizeze serviciile pentru a fi pregătite în viitor. Net Communications System a pregătit pachete de servicii care să-i ajute pe clienți să migreze în zona de cloud foarte ușor fără a le fi întreruptă activitatea. Personalul nostru este la dispoziția clientului pe toată perioada migrării, și ulterior poate încheia și un contract de prestări servicii IT.

  1. Care au fost motivele dvs. de îngrijorare în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Lipsa de personal specializat este una din problemele majore cu care se confruntă toate sectoarele de activitate, nu doar noi, jucătorii din IT&C. Cu toate că recrutarea specialiștilor a devenit cea mai mare problemă pentru orice companie, principalul motiv de îngrijorare în anul 2022 rămâne și la început de 2023 păstrarea angajaților motivați și implicați. Nu este de ajuns să găsești un specialist, trebuie să fii capabil, ca antreprenor, să-l și păstrezi pe termen lung. Strategiile de retenție a angajaților reprezintă una dintre preocupările cele mai mari ale managementului în contextul economic actual. Spre exemplu, noi suntem o companie care și-a refăcut echipa de la zero în ultimul an. Mărturisesc că nu puține au fost momentele în care am fost pus în dificultate de noii angajați. Deși condițiile de colaborare au fost stabilite la început, a trebuit să le renegociem într-o scurtă perioadă de timp. Consider că trebuie să ne obișnuim în perioada următoare cu o fluctuație de personal mai mare și cu schimbări în raport cu cerințele angajaților. Din experiența mea ca antreprenor, este preferabil să încerci să păstrezi un angajat decât să cauți altul. După recrutare, trebuie să-l treci prin partea de pregătire internă înainte de a interacționa cu clientul. Perioada medie de formare este de până la 4 luni, timp în care trebuie să suplinești lipsa lui cu personal propriu, ceea ce poate duce la demotivarea angajaților actuali. Una dintre soluțiile la această provocare este digitizarea activităților, mai ales a celor repetitive.

Din punct de vedere economic, rezultatele companiei sunt bune în raport cu perioada prin care trecem. Am încheiat anul 2022 cu o cifra de afaceri de 1,1 milioane de euro, aproape dublu față de anul trecut. Profitul a scăzut puțin sub așteptări, dar nu foarte mult. 2023, deși va fi o perioada dificilă, se anunță un an cu multe oportunități pe partea de IT.

  1. Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei?

Efectele războiului au fost indirecte asupra pieței de IT, dar lucrurile și-au revenit acum. Spre exemplu, NetCommunications Systems este companie în care activitatea este împărțită în două direcții: vânzări de produse și servicii IT. Partea de servicii nu a fost influențată în mod direct de război, ci indirect din cauza scumpirilor (energiei electrice, benzină, etc). Am fost nevoiți să mărim, la rândul nostru, valoarea contractelor.  Pe de altă parte, vânzările de produse tech au fost influențate în mod direct. Timpii de livrare  au crescut considerabil, mai ales pentru produsele care tranzitau Rusia. Acest lucru a avut un efect asupra cash-flow-ului companiei, deoarece de multe ori a trebuit să achiziționămproduse din stoc și să renunțăm la comenzile speciale pentru a putea onora cererile către client. Produsele din stoc au marje mai mici de profit decât cele comandate și asta s-a simțit în situația financiară a companiei. În momentul de fațălucrurile au intrat în normal. 

  1. Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?

Efectele războiului au fost indirecte asupra pieței de IT, dar lucrurile și-au revenit acum. Spre exemplu, NetCommunications Systems este o companie în care activitatea este împărțită în două direcții: vânzări de produse și servicii IT. Partea de servicii nu a fost influențată în mod direct de război, ci indirect din cauza scumpirilor (energiei electrice, benzină, etc). Am fost nevoiți să mărim, la rândul nostru, valoarea contractelor. Pe de altă parte, vânzările de produse tech au fost influențate în mod direct. Timpii de livrare  au crescut considerabil, mai ales pentru produsele care tranzitau Rusia.  Acest lucru a avut un efect asupra cash-flow-ului companiei, deoarece de multe ori a trebuit să achiziționămproduse din stoc și să renunțăm la comenzile speciale pentru a putea onora cererile către client. Produsele din stoc au marje mai mici de profit decât cele comandate și asta s-a simțit în situația financiară a companiei. În momentul de fațălucrurile au intrat în normal. 

Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără pierderi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?

În momentul de față, inflația este foarte ridicată, iar puterea de cumpărare a scăzut destul de mult. Prin urmare, firmele sunt nevoite să crească salariile angajaților pentru a ține pas cu inflația. De asemenea, companiile sunt nevoite să creascăvaloarea serviciilor pentru a face față valului de scumpiri. Există o lipsă de cash la nivelul companiilor, iar metodele de finanțare sunt costisitoare, mă refer mai ales la împrumuturi bancare. Consider că una dintre măsurile bune ar fi accesul la programe de finanțare de tip IMM Invest. În momentul de față, este destul de dificil pentru firmele care nu au o situațiefinanciară foarte bună și nici o marjă de profit mare. Știu acest lucru din experiență proprie când, în pandemie, am aplicat la IMM Invest și am fost respins. Firma abia începuse activitatea. A doua măsură bună ar fi pe partea fiscală, astfel încât să poți plăti taxele într-un termen de până la două luni, pentru a avea timp să încasezi și să eviți situații de criză pe cash-flow. Cred că păstrarea salariului minim la nivelul anului 2022 ar fi ajutat companiile locale. În IT nu este o problemă, dar devine o amenințare reală pentru alte sectoare de activitate. Impozitul pe dividente va crește la 8%, iar această modificare nu va fi benefică pentru economie.

  1. Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru domeniul IT  în anul 2023? 

Principalele provocări mondiale în anul 2023-2024  din zona IT vor fi în direcția Inteligenței Artificiale și a Metaversului. Ponderea Inteligenței Artificiale a crescut în majoritatea firmelor care au început procesul de digitizare cu mulți ani înurmă. Cu cât ne vom automatiza  mai mult, cu atât vom avea mai puțini oameni care vor lucra și va trebui să îi integrămîn alte activități. Aici intervine metaversul – realitatea virtuală, care practic va reuși să interconecteze în platforme virtuale toți acești oameni. Știu că în prezent există astfel de platforme. Deși sunt la început de drum, platformele de AI vor creștefoarte mult în următoarea perioadă de boom economic.