
Forbes România a invitat reprezentanți importanți din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023 în proiectul editorial #lecțiipentru2023.
Adrian Ichim si Adrian Apostol, fondatori Ideologiq
Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.
Dezvoltare! Anul 2022 este unul în care ne-am consolidat echipa, poziția în piață și totodată, am lucrat mult la dezvoltarea business-ului. De asemenea, ne-am mărit echipa, fapt care a contribuit semnificativ la dezvoltarea de noi divizii, cum este divizia de E-Commerce și Data Science, și respectiv Atletiq, divizia de marketing sportiv. În plus, este și anul în care am adus alături de noi un nou acționar, este vorba despre Mediapost Hit Mail, un acționar alături de care suntem mai puternici, având astfel ocazia de a ne dezvolta rapid atât în România cât și în piețele regionale unde suntem prezenți.
Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la începutul anului?
Anul 2022 se încheie într-o notă pozitivă pentru Ideologiq, chiar vom depăși puțin estimarea inițială și vom trece de 2,5 milioane de euro cifră de afaceri, ceea ce este foarte îmbucurător pentru noi. Din punct de vedere al afacerilor, după 20 de ani de antreprenoriat, este business as usual.
Războiul, criza economică, criza sanitară, criza forței de muncă, criza în educație, sunt elemente care provoacă îngrijorare în planul personal, la nivel uman. În 2009 când ne-am lovit de prima criză financiară, părea a fi sfârșitul lumii. Comparând lumea de atunci, cu criza sanitară din 2020 sau războiul din Ucraina, criza din 2009 a fost o mică adiere de vânt.
Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?
La începutul războiului au fost anumite semne de întrebare din partea partenerilor în ceea ce privește dezvoltarea pe zona de comunicare digitală, dar încet, încet, proiectele s-au deblocat. Așteptăm și ne dorim ca tot ce se întâmplă acolo să ia sfârșit și totul să revină la normal, cât de repede posibil.
De altfel, am avut planuri de dezvoltare în Ucraina, planuri care evident sunt amânate pe termen nedefinit. Ideologiq este o agenție regională care livrează soluții de marketing și comunicare digitală către clienți regionali, din toate țările Europei Centrale și de Sud-Est. Ucraina era pe lista noastră de extindere regională încă din 2018. Am început timid în 2019, livrând din România și Republica Moldova proiecte către Ucraina, însă în 2020, din cauza evoluției pandemiei Covid-19, am sistat planurile de dezvoltare în piața ucraineană.
Care sunt punctele tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?
Cu siguranță avem mai multe puncte tari decât puncte slabe. De exemplu, succesul Ideologiq se datorează în mare parte seriozității și responsabilității cu care am tratat toți partenerii în cei 15 ani de când suntem prezenți pe piață.
Nu este întâmplător că multe companii internaționale operează în România și vin aici deoarece găsesc partenerii potriviți. Singurul nostru punct cu adevărat slab este legat de viitor, de ceea ce ne așteaptă mâine, iar asta deoarece investim prea puțin în educație, ne referim aici la mediul de afaceri și societatea în general. Motivul pentru care nu facem acest lucru, este pentru că rezultatul investiției în educație se vede după cel puțin 10 ani.
Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără piederi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?
Ideal ar fi ca tot mediul de business să aibă o predictibilitate pe o perioadă cât mai îndelungată, pentru a-și construi și implementa strategiile într-un mod cât mai corelat cu realitatea fiscală. Toate schimbările de la an la an, aduc modificări dramatice estimărilor, sperăm ca în viitor guvernul să ia deciziile potrivite pentru încurajarea tuturor antreprenorilor care susțin economia noastră.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?
Cea mai mare provocare vine de la schimbarea perspectivei noastre, a cetățenilor din lumea occidentală, asupra viitorului. Privim situațiile pe termen scurt, nu gândim pe termen lung și ne este frică să luăm decizii importante care pot schimba paradigme. Această schimbare de perspectivă a fost declanșată de criza sanitară din 2020 și este accentuată de războiul din Ucraina.
Poate că este un lucru normal, o conștientizare și o asumare a faptului că ne dorim să ne securizăm spațiul. Întrebarea este însă, ce vom face cu această atitudine egocentristă și dacă suntem totuși capabili să ne-o asumăm până la capăt.
În ceea ce privește business-ul, provocările vor fi mereu aceleași, și anume – cum și ce facem astăzi ca să devenim mai buni ca ieri?