FacebookTwitterLinkedIn

România a coborât șase locuri, până pe poziția a 25-a, într-un clasament realizat de firma de consultanță Roland Berger care analizează tendințele în sectorul electromobilității. Numărul de vehicule electrice și hibride a avut anul trecut o pondere de 13% în România, un nivel apropiat de cota înregistrată la nivel global, de 16%.

“Evoluția favorabilă de pe piața locală s-a datorat in mare măsura programului Rabla Plus. România oferă in prezent unele dintre cele mai generoase stimulente pentru achiziția de mașini electrice”, a declarat Dragoș Fundulea, Principal, e-mobility expert, Roland Berger România.

La vârful clasamentului se află China, urmată de Germania, SUA, Olanda și Norvegia.

Totuși, viteza de încărcare rămâne o preocupare pentru clienți, doar 51% dintre ei fiind mulțumiți de viteza de încărcare la stațiile publice, o pondere ușor mai scăzută decât media globală de 56%.

Studiul acoperă 30 de piețe din cinci regiuni și se bazează pe 31 de indicatori, fiind rezultatul interviurilor cu experți din industrie, analizei celor mai recente date și unui sondaj de piață la care au participat peste 16.000 de persoane din toate țările analizate.

Aproape toate cele 30 de țări incluse în clasament au înregistrat o creștere a indicelui comparativ cu ediția anterioară.

În anul 2022 s-a înregistrat cel mai mare număr de mașini electrice vândute la nivel mondial, în ciuda fluctuațiilor prețurilor energiei în unele piețe.

În termeni absoluți, cele mai multe mașini electrice și hibride au fost vândute anul trecut în China, cu peste 5,9 milioane de unități.

Se estimează că în 2030 peste jumătate din totalul mașinilor vândute la nivel global vor fi vehicule electrice sau hibride.

Creșterea vânzărilor de mașini electrice și hibride a stimulat piața stațiilor de încărcare pentru acest tip de vehicule. Rețelele publice de încărcare s-au extins rapid în ultima perioadă, în paralel cu implementarea tehnologiei de încărcare (ultra) rapidă.

„La finalul anului 2022, în România aveam 13,7 vehicule per punct de încărcare, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9. Pe de altă parte, anul trecut, numărul stațiilor de încărcare a crescut în România cu doar 5%, față de 21% pe plan global și 158% față de cele mai dezvoltate trei țări din punct de vedere al infrastructurii electromobilității”, a spus Szabolcs Nemes, Managing Partner Roland Berger România.