FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA – Summer Plans 2022 viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

  • Va intra afacerea Dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?

Business-ul nu ia niciodată vacanță. Chiar dacă echipa beneficiază de perioade de vacanță pe tot parcursul anului, acest lucru se întâmplă prin rotație, astfel încât operațiunile să nu se oprească. Într-adevăr, ne aflăm într-un context general marcat de instabilitate, care se traduce și printr-o volatilitate a mediului macro-economic. Însă asta nu înseamnă că trebuie să apăsăm frâna, dimpotrivă, Pehart va continua investițiile începute în anii trecuți și derulăm în prezent proiecte importante de dezvoltare. Astfel, nu intenționăm să oprim investițiile, vrem să le continuăm, deși, ca niciodată, anul acesta am revizuit bugetul în contextul provocator al inflației și al crizei energetice.

  • Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările Dvs. în următoarea perioadă?

Mediul de business a fost supus la continue provocări în ultimii ani, începând cu izbucnirea pandemiei, apoi continuând cu criza energetică și scumpirea materiei prime. Sunt elemente serioase care trebuie să fie luate în calcul în strategia de dezvoltare a fiecărui agent economic. Sigur că ne uităm cu atenție la tot ce înseamnă inflație, eficiență energetică, materie primă. De exemplu, celuloza nu se mai produce în România, o aducem din țările nordice, Spania, Bulgaria, Slovacia, America de Sud, iar costul acesteia a avut o creștere foarte mare, de 40%. Ca de altfel și cartonul, ambalajele sau produsele prefabricate pe care le folosim.

Ca trenduri, piața hârtiei nu suferă în general prea multe transformări, deoarece hârtia este un bun comun. Piața noastră de hârtie tissue sau de uz casnic, cantitativ, are o creștere medie de 5% pe an. Valoric, estimăm o creștere chiar double-digit ca urmare a majorării prețurilor. Însă odată cu creșterea acestora, a crescut și calitatea produselor pe care le caută clienții, care sunt tot mai interesați de produse ecologice. Pufina, cel mai important brand al Pehart, este a doua marcă de hârtie de uz casnic din România din rândul produselor de hârtie branded (conform Nielsen Retail Audit). Ne preocpuă așadar să păstrăm calitatea premium a produselor noastre, să integrăm sustenabilitatea în practicile curente și, desigur, să gestionăm pe cât posibil impactul inflației în costul final al produselor, o reală provocare în aceste vremuri.

  • Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

Industria în care activăm este una consumatoare de energie, iar în condițiile crizei energetice căutăm alternative de producție cu energia verde, în concordanță cu tendința din Uniunea Europeană de a reduce amprenta de carbon. Am luat în calcul folosirea panourilor fotovoltaice, care să asigure un grad semnificativ de independență energetică în procesul de producție. Totodată, vrem să producem singuri o parte din energia pe care o folosim și avem o colaborare cu ICSI Vâlcea pentru a dezvolta un proiect frumos – la care de altfel ne gândeam chiar dinainte de pandemie, dar care a fost accelerat de contextul actual. Vrem să îl concretizăm în ambele noastre locații – fabrica de la Sebeș și cea de la Dej – și să ne asigurăm astfel parțial producția proprie de energie. Acum facem studiul de prefezabilitate pentru a vedea ce se poate concretiza pe partea de cogenerare / trigenerare, producția de hidrogen.

  • Cum arată planurile Dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

Vom continua investițiile în planul de dezvoltare al companiei pe piața internă și totodată urmărim o consolidare a poziției Pehart și în raport cu jucătorii de pe piața europeană de profil. Ne propunem să acoperim o mare parte a pieței hârtiei din România și din regiune și sa diversificăm portofoliul de produse Pehart. În prezent, estimăm că aproximativ 40% din toată hârtia vândută la raft în România este produsă de Pehart Grup.

Am lansat de curând două noi game de șervețele faciale cu două și trei straturi pentru brandurile Pufina și Alint, produse pe o linie total automatizată, de la primul la ultimul proces de producție. Estimăm că vor fi produse aproximativ 6.000 de tone de șervețele faciale din noile game Pufina și Alint pe an, aceste noi produse fiind destinate atât pieței românești, cât și exportului.

Ne uităm la o expansiune internațională, în regiune, pentru mărcile noastre și luăm în considerare, de asemenea, oportunități de a dezvolta noi produse și de a consolida noi piețe. Testăm și o zonă nouă a pieței, aceea de AfH (away from home), care prezintă potential de explorare.

Nu în ultimul rând, sustenabilitatea este una dintre preocupările noastre principale, așa încât încercăm mereu noi soluții și în această direcție. Unul dintre obiectivele noastre este eficiența energetică, inclusiv căutarea unor soluții fezabile pentru introducerea energiei verzi.

Vă rugăm să ne comunicați răspunsurile Dumneavoastră pentru a le putea cuprinde în proiectul special Forbes România.