FacebookTwitterLinkedIn

Grupul Puratos, producător global major de materii prime pentru industria de panificaţie, patiserie şi ciocolaterie, a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de 45 de milioane de euro și vizează investiții importante în următorii doi ani în România, inclusiv construcția unei fabrici noi în Tunari.

Cu o prezență de aproape 30 de ani pe piața locală, grupul Puratos oferă materii prime pentru sectorul alimentar şi servicii specializate clienților săi din sectorul industrial, artizanal și retail. Compania are o unitate de producție în județul Ilfov, cu mai multe linii de producţie și o echipă de 145 de angajați, a căror activitate este eficientizată inclusiv prin digitalizare, după cum explică pentru Forbes România Gabriela Bereș, Director Regional Europa Centrală și de Est al grupului.

Business-ul nostru a avut anul trecut aproximativ 45 de milioane de euro cifră de afaceri și e în creștere. Compania este foarte profitabilă și asta este foarte important. Avem 145 de angajați, ne-am păstrat numărul și pentru că ne-am eficientizat, ne-am digitalizat. Avem o producție locală în Tunari, cu mai multe linii de producție, mai puțin ciocolata, care este făcută în Belgia. Avem oamenii noștri de vânzări în toate localitățile importante din țară. Avem și două centre de inovație, unde ne invităm clienții și le prezentăm noile produse și facem diverse evenimente, unul în Tunari, unul în Cluj. Avem o școală de meserii deschisă în pandemie, în Tărtășești. Am deschis acum doi ani și în Cluj”, ne-a declarat Gabriela Bereș despre activitatea grupului pe piața locală în prezent.

Pentru viitorul apropiat, grupul mizează pe investiții semnificative, cea mai importantă fiind reprezentată de construcția unei noi fabrici în Tunari: ”Avem planuri de investiții de vreo cinci ani, iar acum lucrurile se întâmplă. Am așteptat niște aprobări pentru un teren pe care l-am cumpărat în Tunari și ne vom construi o fabrică nouă unde ne putem specializa în ce dorim să facem. Locația ne este neapărat necesară și este cel mai important proiect al nostru, este un proiect de câteva milioane bune de euro pe care îi vom investi în următorii doi ani”.

În ceea ce privește producția, 80% din aceasta este locală, în linie cu angajamentul asumat de grup pe piața din România. Grupul raportează creștere pentru categoriile importante și stagnare pe categoriile de produse unde se diminuează focusul. ”Dincolo de cifre, important este că încercăm să producem în România cu ingrediente din România, ceea ce nu este simplu. Este un angajament pe care ni l-am luat și vrem să îl respectăm. Noi creștem pe o categorie de produse strategică pentru noi și stagnăm pe celelalte categorii de produse unde nu mai vrem să vindem atât de mult, unde nu mai este un focus să le păstrăm la un nivel decent până le vom scoate, vom vedea în viitor”, explică Gabriela Bereș.

Ca și în alte industrii, și în cea alimentară s-au resimțit schimbări în ultimii ani, marcați de volatilitate și de incertitudini. Schimbările, consideră Gabriela Bereș, pot fi benefice dacă jucătorii le înțeleg și le folosesc constructiv, pentru a răspunde cât mai bine nevoilor consumatorilor. ”Important e cum te uiți la schimbări, dacă te uiți cu frică, nu este în regulă. Important e să înțelegem schimbările și să nu rămânem pe loc. În dinamica pieței, în ultimii ani, s-au văzut schimbări”. Printre clienții grupului se numără producători de pâine, de prăjituri, de ciocolată, iar piața s-a maturizat în ultimii ani, devenind mai exigentă și mai clară în ceea ce privește așteptările. ”Dacă în urmă cu câțiva ani, România era o piață artizanală, adică cu foarte mulți mici producători peste tot – oriunde în țară vedeai cofetării, patiserii – este clar că lucrurile s-au polarizat destul de mult. Au dispărut multe business-uri după pandemie, iar cei care au rămas și-au consolidat poziția în piață. Au venit foarte mulți investitori, și anul trecut, și acum doi ani, în piața de brutărie, de ciocolaterie, iar asta e un lucru bun, pentru că au venit cu know-how, cu altă abordare. Față de anii trecuți, clienții noștri știu despre ce este vorba, pentru că iau contact cu piața din afară, merg la târguri, pentru ei începe să fie important să producă eficient, sustenabil, fără pierderi, produse mai sănătoase, mai curate. Este un trend pozitiv care se vede la marii producători și nu numai. Partea bună a acestei schimbări este că toată lumea își dorește să producă mai sănătos și mai sustenabil”, completează Gabriela Bereș.

În opinia Gabrielei, un element care lipsește pe piața autohtonă în această industrie este creativitatea, însă acest lucru s-ar putea îmbunătăți pe viitor dacă ținem seama de tendințe. Un aspect pozitiv este schimbarea comportamentului consumatorului în anii de după pandemie, care este mai atent la alegerile sale și mai preocupat de tendința de a cumpăra produse sănătoase, la un preț care să rămână accesibil. ”Ne trebuie o doză de creativitate în a aduce produse noi, în a nu ne copia unii pe alții. Evident că a copia este o cale simplă, probabil că e profitabilă pe termen scurt, dar nu neapărat pe termen lung. În Polonia, de exemplu, sunt multe start-up-uri în domeniul alimentar. În România nu sunt atât de multe. Cred că este un trend important care se va vedea în viitor. Noi ne îndreptăm atenția și asupra consumatorului. Avem un studiu de piață și se urmărește de ani buni care sunt tendințele viitorului. Se văd niște schimbări mai ales după pandemie. Există o diferențiere mare în România între zona rurală și cea urbană, oamenii au altă percepție asupra a ceea ce cumpără. Oamenii sunt mult mai educați decât acum zece ani, se uită pe etichetă, se vede o preocupare către sănătate. Este o tendință în special la generațiile tinere. Este o provocare să vii cu produse sănătoase, dar în egală măsură gustoase. Este important și prețul, consumatorii își doresc produse sănătoase, gustoase și la prețuri acceptabile. Asta este cea mai mare provocare!”, conchide Gabriela Bereș.