FacebookTwitterLinkedIn

Îi place să construiască produse, experiențe și comunități, iar anul acesta a început să construiască un business în turism.

La început, Ana-Maria Spătaru a făcut voluntariat, timp de trei ani, în Board of Engineering Student of Technology (BEST), ca studentă la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Politehnica București. A intrat în echipa Innovation Labs ca organizator de evenimente, iar acum este Senior Product Owner în cadrul BearingPoint. Aflat la ediția cu numărul 11, Innovation Labs este un pre-accelerator național care construiește parteneriate strategice, cu scopul de a oferi o platformă pentru ideile de business ale studenților.

„Innovation Labs a apărut din încrederea că România are toate resursele de care are nevoie pentru a crea produse valoroase și inovatoare. Exista nevoia unui pre-accelerator care să adune studenții, mediul universitar, mediul de business și domeniul public într-un spațiu al inovării și al descoperirii”, spune Ana-Maria Spătaru.

Vezi aici LISTA cu PROMOȚIA 30 SUB 30, Ediția 2023

Innovation Labs este, în sine, un start-up care experimentează constant, astfel că, an de an, rămâne un program relevant, care transformă ideile în businessuri de succes. Cu o comunitate de peste 4.000 de alumni și mai mult de 150 de mentori în fiecare an, programul a transformat până acum aproape 1.500 de idei în mai mult de 200 de MVP-uri (Minimum Viable Product), prezentate pe scena Demo Day. 

„Inovația acestei ediții va consta în pilotarea unui nou program de mentorat construit pe baza unui framework care are ca scop mai multă atenție pe zona de ideation, discovery și experimentare. Aducem în prim-plan cunoașterea pieței, înțelegerea profundă a problemei și validarea asumpțiilor. Din experiența ultimilor ani, entuziasmul de a scrie cod și încrederea în propriile idei duc la neglijarea acestor arii esențiale”, spune Ana-Maria Spătaru.

Ea crede că România este încă în stadiile incipiente ale popularizării zonei de Product Management, ceea ce reprezintă un mare potențial de creștere și un hype profesional printre oamenii pasionați de tehnologie. Ingeniozitatea și înclinația către comunicare sunt atuuri native ale românilor, iar empatia și dorința autentică de a-i înțelege pe cei din jur sunt esențiale în procesul de product development. „Mai greu de găsit sunt oportunitățile de a învăța Product Management în cadrul companiilor cu experiență în aceste procese și cu resurse de învățare. De aceea, învățăm adesea prin experimentarea cu propriul startup și repetăm aceleași greșeli – în Innovation Labs tratăm activ această problemă prin comunicarea noilor start-upuri cu alumni ai programului. În plus, subestimăm adesea impactul negativ al propriilor asumpții și nu înclinăm natural spre lucrul colaborativ – ceea ce pune piedici proceselor de învățare și mentorat”, explică Ana-Maria Spătaru.

Vezi cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

Din experiența Innovation Labs a reieșit că, adesea, fondatorii neglijează importanța echipei în comparație cu produsul pe care l-au construit. O idee ingenioasă poate fi anulată de o implementare dezechilibrată, iar o echipă cu abilități diverse și compatibile poate atrage atenția investitorilor și poate construi împreună cu aceștia. „Fiind conștienți de importanța echipei, lucrăm la dezvoltarea de parteneriate cu cât mai multe universități cu expertize diverse pentru a construi echipe interdisciplinare. Echipa este un aspect vital pe care îl luăm în calcul inclusiv în selecția start-upurilor pentru intrarea în programul de mentorat. Bineînțeles, fiecare angel investor și fond de investiții au alte priorități și filozofii referitor la rețeta succesului pentru start-upurile în care aleg să investească”, spune Ana-Maria Spătaru. 

Ea crede că domeniile atractive pentru noile businessuri sunt cele care au avut un impact major în viața noastră recentă. Se așteaptă ca un număr mare de start-upuri să folosească ChatGPT în ediția Innovation Labs 2024 și la un concurs de ingeniozitate în aplicabilitatea lui în aria de self learning. Un alt domeniu atractiv, în ultimii ani, a fost zona de health tech, ce reprezintă și o provocare prin nevoia unei echipe interdisciplinare, dar cu un mare interes din partea generațiilor consumatoare de tehnologie. „În aria produselor B2B, cred ca sustenabilitatea și digitalizarea proceselor sunt în continuare printre cele mai complexe probleme întâmpinate de mediul enterprise – nu din lipsa competiției, ci datorită dimensiunii pieței. Mi-ar plăcea, în schimb, să văd mai multe domenii creative reprezentate precum industria de gaming”, declară Ana-Maria Spătaru.