FacebookTwitterLinkedIn

Aeronavele sunt înregistrate în jurisdicții off-shore care încearcă să îngreuneze activitatea oligarhilor.

La mai bine de trei săptămâni de la invazia Rusiei în Ucraina, țările occidentale înăspresc sancțiunile împotriva oligarhilor și miliardarilor ruși. Cea mai recentă săgeată a avut loc miercuri, când provincia britanică dependentă de coroană Insula Man a anunțat că a radiat 18 aeronave rusești începând cu 3 martie. Forbes a descoperit că opt dintre aceste aeronave – inclusiv avionul privat Airbus de 350 de milioane de dolari al lui Alișer Usmanov și patru elicoptere deținute de Roman Abramovici – sunt deținute de miliardari ruși sancționați.

Cercetând registrele de aeronave și datele publice disponibile, Forbes a identificat cel puțin 12 avioane și șase elicoptere care au legătură cu opt miliardari ruși sancționați. Aeronavele sunt înmatriculate în Aruba, Bermuda, Insulele Cayman, Isle of Man și Luxemburg, toate aceste țări au aplicat sancțiuni din partea UE sau a Regatului Unit. Împreună, cele 18 aeronave valorează cel puțin 1,2 miliarde de dolari. Purtătorii de cuvânt ai registrelor de aeronave și ai autorităților din Bermuda, Luxemburg și Insula Man au declarat pentru Forbes că iau măsuri împotriva aeronavelor deținute de persoanele sancționate.

La 12 martie, Bermuda a anunțat că registrul său de aeronave a suspendat certificatele de navigabilitate pentru 740 de “aeronave operate de ruși”, ceea ce înseamnă că acestea nu mai pot zbura. Cel puțin un miliardar sancționat, Victor Rașnikov, deține un avion Gulfstream înregistrat în Bermude. Un purtător de cuvânt al Autorității Aeronautice Civile din Bermuda a declarat pentru Forbes că autoritatea “va efectua o investigație” pentru a stabili dacă Rașnikov deține aeronava.

Abramovici este cel mai expus la noile măsuri, având două avioane înregistrate în Aruba și alte două în Luxemburg, pe lângă cele patru elicoptere radiate în Insula Man. Ministrul Transporturilor din Aruba, Ursell Arends, ar fi declarat presei locale că cel puțin 10 aeronave înregistrate în Aruba aparțin rușilor sancționați, iar guvernul va lua măsuri împotriva acestora “dacă va fi necesar”. Forbes a identificat șase dintre cele 10, inclusiv un avion Airbus A319 deținut de Viktor Vekselberg. Un purtător de cuvânt al lui Vekselberg a refuzat să comenteze, iar reprezentanții celorlalți miliardari menționați în acest articol nu au răspuns imediat la o solicitare de comentarii.

Persoanele cu averi mari dețin adesea aeronave prin intermediul unor holdinguri offshore pentru a-și masca proprietatea. “Mulți proprietari folosesc entități offshore și companii cu scop special pentru a face dificilă găsirea “adevăratului” utilizator al aeronavei”, a declarat Phil Seymour, președinte al firmei de date din domeniul aviației IBA.

Alți miliardari sancționați au avut avioane private în trecutul recent sau au fost raportate ca deținând avioane, dar Forbes nu a putut verifica dacă le mai dețin în continuare. Oleg Deripaska, Ghenadi Timișenko, Boris Rotenberg și Suleiman Kerimov au fost raportați că și-au vândut avioanele după ce au fost loviți de sancțiuni în 2014 și 2018.

Înregistrarea aeronavelor în jurisdicții offshore, cum ar fi Insula Man, le permite miliardarilor să economisească sute de milioane de dolari în taxe vamale și taxe de vânzare atunci când zboară, cumpără sau, în cele din urmă, își vând avioanele. Site-urile web pentru registrele de aeronave offshore promovează în mod deschis o varietate de beneficii, de la taxe zero la taxele de import sau transferuri de aeronave în Aruba până la lipsa totală de impozitare în Insulele Cayman.

Măsurile luate de autoritățile din Insula Man și Bermuda fac ca aceste beneficii să fie acum inaccesibile. Potrivit lui Jonathan Epstein, partener al firmei de avocatură Holland & Knight cu sediul în Washington, D.C., specializat în comerț internațional și aviație, o aeronavă care a fost radiată devine o “aeronavă apatridă”, ceea ce înseamnă că nu mai are un certificat de navigabilitate valabil. Fără acesta, nu este asigurabilă și nu poate zbura, până când nu este înregistrată într-o nouă țară.

Acest lucru înseamnă că orice aeronavă aflată în țări care au sancționat Rusia riscă să fie reținută la sol. Ceea ce complică și mai mult situația este faptul că sancțiunile cuprinzătoare interzic oricărui asigurător și oricărei bănci să finanțeze sau să ofere asigurări pentru aeronavele deținute sau utilizate de entități rusești.

Șapte dintre cele 18 aeronave urmărite de Forbes au fost înregistrate ultima dată în Franța și Letonia, ambele țări care au pus în aplicare sancțiunile UE împotriva Rusiei. Dar dacă nu se află în UE sau în Regatul Unit, atunci aeronavele ar putea fi reînregistrate în altă parte – inclusiv în Rusia, unde patru dintre ele au fost văzute ultima dată. “Dacă se află fizic în Rusia, s-ar putea ca rușii să le reînregistreze”, a declarat Epstein.

O altă destinație probabilă pentru aceste avioane: Emiratele Arabe Unite. Cel puțin trei dintre cele 18 aeronave urmărite de Forbes au fost văzute ultima dată în Emiratele Arabe Unite, iar alte câteva au călătorit recent de acolo spre Moscova. Totuși, chiar dacă un avion se află în Dubai, proprietarii ar putea fi afectați de sancțiunile secundare impuse de SUA companiilor locale care ajută la mutarea sau repararea avioanelor lor. “Dacă aveți un Gulfstream care se află în Dubai, exportul acelui avion în Rusia reprezintă o încălcare a legilor americane privind exportul”, a declarat Epstein. “Este, de asemenea, o încălcare a legilor de export pentru atelierul de reparații care îi ajută să facă acest lucru.”

Un alt motiv pentru care repararea avioanelor va fi acum mai complicată: producători precum Airbus, Boeing, Bombardier și Embraer au anunțat că vor suspenda afacerile cu companii și persoane fizice din Rusia, ceea ce face dificil – dacă nu imposibil – ca proprietarii ruși să înlocuiască piesele și să își mențină avioanele în zbor.

Iată care sunt avioanele și elicopterele deținute de miliardarii ruși sancționați, urmărite de Forbes, și ultimele locații ale acestora:

Roman Abramovici

Sancționat de: Marea Britanie, UE, Canada, Australia.

Cetățenie: Rusia, Israel, Portugalia

Valoare totală estimată: 545 de milioane de dolari

BOEING 767-300 (număr de identificare P4-MES)

Înmatriculat în: Aruba

Ultima locație înregistrată: Saint-Louis, Franța la 25 februarie

BOEING 787-8 DREAMLINER (număr de identificare P4-BDL)

Înregistrat în: Aruba

Ultima locație înregistrată: Dubai, Emiratele Arabe Unite la 4 martie

BOMBARDIER BD700 GLOBAL EXPRESS (număr de identificare LX-LUX).

Înmatriculat în: Luxemburg

Ultima locație înregistrată: Riga, Letonia la 27 februarie

GULFSTREAM G650 (număr de identificare LX-RAY).

Înmatriculat în: Luxemburg

Ultima locație înregistrată: Moscova, Rusia la 15 martie

ELICOPTER AIRBUS EC-145 (număr de identificare M-SOLO)

Înmatriculat în: Isle of Man (radiat la 11 martie)

Ultima locație înregistrată: Cannes, Franța la 25 februarie

Asociat cu iahtul Solaris al lui Abramovici

ELICOPTER AIRBUS EC-145 (număr de identificare M-SOLA)

Înmatriculat în: Insula Man (radiat la 11 martie)

Ultima locație înregistrată: Basseterre, St. Kitts și Nevis la 28 februarie.

Asociat cu iahtul Solaris al lui Abramovici

ELICOPTER AIRBUS EC-145 (număr de identificare M-LUNA)

Înmatriculat în: Isle of Man (radiat la 11 martie)

Ultima locație înregistrată: Cannes, Franța, la 3 februarie

EUROCOPTER EC-155 HELICOPTERE (număr de identificare la coadă M-HELI)

Înmatriculat în: Insula Man (radiat la 11 martie)

Ultima locație înregistrată: Cannes, Franța la 4 martie

Mihail Guțeriev

Sancționat de: UE, Regatul Unit, Elveția

Cetățenie: Rusia

Valoarea totală estimată: 60 de milioane de dolari

EMBRAER ERJ-135 (număr de identificare P4-MSG)

Înmatriculat în: Aruba

Ultima locație înregistrată: Moscova, Rusia la 14 martie

BOMBARDIER BD700 GLOBAL EXPRESS (număr de identificare P4-GMS).

Înmatriculat în: Aruba

Ultima locație înregistrată: Moscova, Rusia la 26 februarie

Alexey Mordashov

Sancționat de: UE, Marea Britanie, Elveția, Australia

Cetățenie: Rusia

Valoarea totală estimată: 20 de milioane de dolari

BOMBARDIER BD700 GLOBAL EXPRESS (număr de identificare M-YSSF)

Înmatriculat în: Insula Man (radiat la 4 martie)

Ultima locație înregistrată: Moscova, Rusia, 5 martie

Elicopterul AGUSTAWESTLAND AW139 (număr de identificare VP-CMF).

Înmatriculat în: Insulele Cayman

Ultima locație înregistrată: Mahé, Seychelles la 9 martie

Asociat cu iahtul Nord al lui Mordashov

Viktor Rașnikov

Sancționat de: UE

Cetățenie: Rusia

Valoarea totală estimată: 50 de milioane de dolari

GULFSTREAM G650ER (număr de identificare VP-BOT)

Înmatriculat în: Bermuda

Ultima locație înregistrată: Dubai, Emiratele Arabe Unite la 27 februarie

Arkadi Rotenberg

Sancționat de: UE, Marea Britanie, SUA, Australia, Canada, Japonia, Elveția.

Cetățenie: Rusia

Valoare totală estimată: 15 milioane de dolari

BOMBARDIER BD700 Global Express (număr de identificare M-MAVP)

Înmatriculat în: Insula Man (radiată la 5 martie)

Ultima locație înregistrată: Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite, la 12 martie

Andrei Skoci

Sancționat de: UE, Regatul Unit, SUA, Australia, Canada, Elveția

Cetățenie: Rusia

Valoare totală estimată: 40 de milioane de dolari

AIRBUS A319 (număr de identificare P4-MGU)

Înmatriculat în: Aruba

Ultima locație înregistrată: Lângă Nur-Sultan, Kazahstan, la 6 martie.

Alisher Usmanov

Sancționat de: UE, Regatul Unit, SUA, Australia, Canada, Japonia, Elveția.

Cetățenie: Rusia, Uzbekistan

Valoare totală estimată: 370 de milioane de dolari

AIRBUS A340-300 (număr de coadă M-IABU)

Înmatriculat în: Insula Man (radiat la 3 martie)

Ultima locație înregistrată: Tashkent, Uzbekistan, la 28 februarie

Blocat de Departamentul Trezoreriei SUA la 3 martie.

ELICOPTER AIRBUS EC-175 (număr de identificare M-DLBR)

Înmatriculat în: Insula Man (radiat la 3 martie)

Ultima locație înregistrată: Le Castellet, Franța la 13 noiembrie 2021

Asociat cu iahtul Dilbar al lui Usmanov

Viktor Vekselberg

Sancționat de: SUA, Marea Britanie, Japonia

Cetățenie: Rusia

Valoare totală estimată: 90 de milioane de dolari

AIRBUS A319-115 (număr de identificare P4-MIS)

Înmatriculat în: Aruba

Ultima locație înregistrată: Saint-Louis, Franța la 25 februarie

Blocat de Departamentul Trezoreriei SUA la 11 martie.