FacebookTwitterLinkedIn

Companiile occidentale care mențin o prezență în Rusia pentru a furniza bunuri esențiale, cum ar fi alimente și medicamente, încearcă să găsească un echilibru între guvernul președintelui Vladimir Putin și apărătorii Ucrainei care le trag în direcții opuse.

Mai mult de 400 de companii s-au retras din Rusia de la lansarea atacului asupra Ucrainei, la 24 februarie, potrivit unei liste întocmite de Jeffrey Sonnenfeld, profesor la Yale School of Management, citate de Reuters. Acestea au lăsat în urmă active care valorau sute de miliarde de dolari în total înainte de invazie, pe care Rusia o numește “operațiune militară specială”.

Cu toate acestea, aproximativ 80 de companii au menținut o prezență, chiar dacă au suspendat noi investiții și inițiative de business. Multe dintre ele sunt companii de bunuri de larg consum și produse farmaceutice care susțin că retragerea ar afecta semnificativ populația rusă. Unele sunt, de asemenea, îngrijorate de repercusiunile legale pentru angajații lor din țară în cazul în care guvernul rus ar lua măsuri de retorsiune.

“Companiile cred că nu pot abandona atât de ușor micile afaceri rusești, precum și consumatorii care se bazează pe ele”, a declarat Bruce Haynes, copreședinte global al departamentului de comunicare în situații de criză al firmei de relații publice SVC+FGH, care a consiliat companiile cu privire la retragerea lor din Rusia.

Giganții din domeniul bunurilor de consum, precum PepsiCo Inc, Procter & Gamble Co și Nestle SA, au declarat că vor menține o prezență în Rusia pentru a furniza articole de bază pentru nutriție și igienă, precum lapte și scutece.

Având în vedere numărul tot mai mare de victime și de refugiați din cauza conflictului din Ucraina, se intensifică presiunea pentru retragerea completă din Rusia.

“Cu excepția unei redresări pe care nu o vedem în acest moment, presiunea (de a se retrage) va crește”, a declarat directorul executiv al BSR, Aron Cramer, care consiliază companiile în probleme de mediu, sociale și de guvernanță corporativă (ESG).

Katie Denis, responsabilă de comunicare și cercetare la Consumer Brands Association, un grup comercial care numără printre membrii săi Pepsico, Coca-Cola și P&G, a declarat că membrii săi, în general, nu susțin acțiunile Rusiei în Ucraina, dar că populația rusă neimplicată nu ar trebui să sufere din această cauză.

Companii farmaceutice precum Pfizer Inc, Bayer AG din Germania și Eli Lilly au declarat că vor opri operațiunile neesențiale din Rusia, dar intenționează să continue să furnizeze medicamente pentru boli precum diabetul și cancerul. Acestea au precizat că medicamentele eliberate pe bază de prescripție medicală au fost excluse de la sancțiunile internaționale deoarece servesc unei nevoi umanitare esențiale. Cu toate acestea, în ultimele zile, chiar și aceste bunuri au intrat sub control.

Președintele ucrainean Volodymyr Zelenskiy a îndemnat săptămâna aceasta companiile farmaceutice să se alăture conglomeratelor care se retrag complet din Rusia. Sonnenfeld, a cărui listă a fost preluată de activiștii pentru drepturile omului pentru a face presiuni asupra companiilor globale să părăsească Rusia, a cerut, de asemenea, o astfel de măsură.

Unele companii farmaceutice au sprijinul acționarilor lor. Josh Brockwell, de exemplu, un executiv al firmei de investiții Azzad Asset Management, a declarat că susține decizia Pfizer de a continua să aprovizioneze Rusia. “Nu cred că oamenii ar trebui să sufere pentru acțiunile guvernului (rus)”, a spus el.

Multe companii farmaceutice cu sediul în SUA spun că nu produc medicamente în Rusia, dar unii colegi europeni, inclusiv Bayer și compania elvețiană Novartis SA, mențin fabrici de producție în această țară.

Putin a declarat săptămâna trecută că Rusia ar putea confisca activele companiilor care își abandonează operațiunile din țară. Procurorii ruși au avertizat, de asemenea, unele companii occidentale că angajații lor ar putea fi arestați dacă își vor opri producția de bunuri esențiale, a declarat o persoană familiarizată cu această chestiune.

Alte provocări cu care se confruntă companiile de consum care își desfășoară încă activitatea în Rusia sunt procesarea tranzacțiilor în contextul sancțiunilor bancare și asigurarea materiilor prime, a declarat Jack Martin, un manager de fonduri de la Oberon Investments, care are participații la Unilever, Diageo, Burberry, GSK, Eli Lilly și Nike .

“Prima de risc în jurul investițiilor în companii care fac afaceri în Rusia a crescut”, a spus Martin.

Companiile încearcă să găsească modalități de a liniști toate părțile. Novartis, Bayer, Pfizer și Eli Lilly, de exemplu, au declarat că vor pune deoparte pentru ajutor umanitar orice profit din vânzările din Rusia.

Unele companii rămân în Rusia în timp ce caută părți care să cumpere sau să preia operațiunile lor locale. Wheaton de la British America Tobacco a declarat că firma sa încearcă să facă acest lucru “rapid”. Părțile interesate ar putea include distribuitorul său rus de 30 de ani, a spus Wheaton.

Multe companii sunt, de asemenea, îngrijorate de ceea ce s-ar întâmpla cu instalațiile lor în absența lor. O fabrică de produse alimentare abandonată, de exemplu, ar putea fi reprofilată de Rusia pentru a aproviziona trupele care luptă în Ucraina.

Companiile care au părăsit Rusia ar putea întâmpina dificultăți în a-și recupera proprietățile și activele odată ce acestea sunt expropriate.

“Chiar dacă o compania ar câștigă în instanță, Rusia are reputația de a nu plăti”, a declarat Tiffany Compres, partener la firma de avocatură FisherBroyles.