Evoluția companiei din ultimul deceniu
Adaptabilitate. Adaptabilitatea este lecția pe care am învățat-o.
Cum întreaga omenire a evoluat într-un ritm accelerat în ultimii 10 ani și afacerile au cunoscut o evoluție rapidă, doar companiile care au ținut pasul cu schimbarea și au știut să își adapteze strategiile au avut cele mai mari șanse de succes. Adaptabilitatea este, deci, cel mai important element. Alte două tendințe care au transformat ireversibil businessurile sunt digitalizarea și sustenabilitatea.
Digitalizarea a schimbat fundamental modul în care sunt operate afacerile, de la felul în care își comercializează și tranzacționează produsele companiile până la modul în care sunt administrate operațiunile și angajații. Companiile care spun „da” digitalizării și investesc în noile tehnologii au șanse mai mari să se mențină competitive. Digitalizarea a adus la putere și datele, care oferă capacitate mare de stocare și de analiză, iar experiența ne-a arătat că acele organizații care au abilitatea să le utilizeze în mod eficient au un avantaj competitiv. Odată cu digitalizarea a crescut și economia GIG, care a avut un impact semnificativ asupra afacerilor, în special în ceea ce privește ocuparea și managementul forței de muncă. Companiile capabile să gestioneze și să folosească în mod eficient lucrătorii independenți și contractorii au șanse mai mari de a reuși în economia actuală. Pe măsură ce lumea a devenit mai conștientă de provocările mediului înconjurător, companiile care au acordat prioritate sustenabilității și responsabilității sociale s-au dovedit mai reziliente – au avut o mai bună retenție a clienților și șanse mai mari de succes pe termen lung. Și, desigur, este nevoie de leadership, de acei lideri capabili să inspire și să motiveze echipele, să ia decizii dificile și să gestioneze schimbările. Leadershipul inspirațional înseamnă stabilirea unui exemplu demn de urmat, obținerea încrederii angajaților și demonstrarea unui angajament clar față de comunitate.
Învățând lecția adaptabilității, împreună cu întreaga echipă, am avut un succes considerabil în ultima decadă asistând clienți în multe dintre cele mai importante procese de Fuziuni și Achiziții din piața locală, printre care aș aminti Macquarie, cel mai mare fond de infrastructură global, în achiziția activelor Cez din România și Monsson, în vânzarea celui mai mare parc solar care se va construi în Europa.
De asemenea, am contribuit substanțial la creșterea transparenței și conformității sectorului financiar și piețelor financiare din România, asistând numeroase instituții financiare și companii listate în adoptarea Standardelor Internaționale de Raportare Financiară, alinierea la cadrul global și european de reglementare și adoptarea celor mai bune practici de management al riscului și guvernanță corporativă. În același timp, am susținut inovația în domeniul financiar, contribuind la autorizarea primului emitent de monedă electronică din România, precum și la autorizarea unor noi instituții de credit, instituții de plată și fonduri de investiții alternative.
Serviciile de securitate cibernetică pe care le oferim clienților au devenit un factor diferențiator în piață, crescând în ultimii 10 ani considerabil. Tehnologiile de ultimă generație aduc, de asemenea, noi provocări cu privire la securitatea cibernetică, confidențialitate și etică și ridică întrebări fundamentale privitoare la încrederea în sistemele digitalizate. Acesta este mediul în care comerțul global trebuie să prospere și ar trebui să gestionăm orice posibil risc sau provocare pe măsură ce inovăm, nu reactiv, atunci când este deja prea târziu. Viitorul nostru este dependent de date și infrastructura digitală. În prezent, avem o rețea complexă de parteneriate public-private, ecosisteme interconectate și infrastructuri informatice. Și, pe măsură ce gradul de interconectare și dependență crește, interesul celor ce vor să atace și să exploateze aceste infrastructuri se amplifică. Ultimii trei ani au adus noi provocări unei lumi aflate în continuă schimbare (și regiunii noastre geografice în special): Pandemia Covid-19 (care a mutat o mare parte din forța de muncă într-un mediu de lucru hibrid casă-birou, mărind astfel perimetrul pentru atacurile cibernetice) a fost urmată de războiul din Ucraina, care a generat o creștere a atacurilor cibernetice, concentrate în special asupra infrastructurilor critice, dar nu numai. În consecință, probabilitatea de succes a atacurilor cibernetice a crescut substanțial, în special în cazul atacurilor care implică și interacțiunea cu utilizatorii. Și tendința aceasta va continua dacă profesioniștii care lucrează în domeniul securității cibernetice nu vor îngreuna acțiunile hackerilor, inclusiv prin educarea utilizatorilor sistemelor informatice.
Strategia de business din ultimul deceniu
Ne-am concentrat pe experiența clienților și am aplicat și noi sfaturile oferite lor: am investit în dezvoltarea unei înțelegeri detaliate a nevoilor și preferințelor clienților noștri pentru a construi relații de lungă durată și a deveni un consultant de încredere. Și nu cred că e lipsă de modestie dacă afirmam că, în acest mod, reușim să oferim un serviciu de excepție pentru clienții noștri. Dar ne-am concentrat și pe echipă, și pe dezvoltarea ei, implementând conceptul de ONE Advisory, construit în așa fel încât să aducă la un numitor comun scopurile și obiectivele tuturor angajaților noștri, astfel încât să putem colabora mai bine împreună. Am combinat și am fuzionat echipe pentru a ne asigura că ne simțim și suntem percepuți ca O ECHIPĂ. Am investit în talente și am construit, în paralel, o cultură organizațională foarte puternică. De asemenea, ne-am asumat anumite riscuri și am investit în dezvoltarea de noi aplicații și servicii, iar acest lucru ne-a permis să devansăm concurența și să ne menținem creșterea pe termen lung. De asemenea, am explorat noi piețe și ne-am schimbat și adaptat modelul de afaceri atunci când a fost necesar – de exemplu, nu ne-am sfiit să reevaluăm oferta comercială, atunci când am simțit necesar, și am dezvoltat noi linii de servicii, cum ar fi consultanța SAP și serviciile pentru experiența clienților. Pentru a ține pasul cu transformarea comportamentului consumatorilor și cu creșterea canalelor de marketing digital, ne-am actualizat și tacticile de marketing și vânzări. Pentru a realiza acest lucru, am dezvoltat o nouă echipă care asistă liderii în relaționarea cu clienții și îi ajută să le înțeleagă mai bine nevoile. De asemenea, am fost alături de clienții noștri atunci când au avut nevoie să își restructureze afacerea, să anticipeze și să evite starea de faliment. Și, nu în ultimul rând, am reevaluat în mod regulat strategiile de management al riscurilor, având echipe dedicate, cu experiență, care asistă companii multinaționale și românești pe zona de securitate cibernetică și management al riscurilor.
Liderii de business și profitul
Profitul: indice sau obiectiv? Profitul este un indicator esențial pentru orice afacere, dar el nu poate fi singurul obiectiv al organizației. În calitate de lideri de afaceri, ar trebui să acordăm prioritate creării de valoare, sustenabilității pe termen lung, considerentelor etice și investițiilor pentru a sprijini creșterea și dezvoltarea. Profitul este doar un produs secundar al misiunii de bază a companiei, respectiv aceea de a crea valoare pentru părțile implicate.
Diferențiatorii companiei
Nu există o rețetă pentru succes, dar aș putea numi trei puncte care cred că ne-au ajutat să ne diferențiem de concurență: investiția în talentul oamenilor noștri, agilitatea și adaptabilitatea echipelor și toate acestea sub umbrela unui leadership agil.
Strategia de business pentru următorul deceniu
Drumul către succes și menținerea direcției. Din punctul nostru de vedere, pentru a cunoaște succesul și în următorul deceniu, companiile trebuie să ia în considerare trei elemente importante. Primul – sustenabilitatea și responsabilitatea socială. Ce înseamnă asta? Să vină în întâmpinarea cererii tot mai mari de produse și servicii care să țină cont de aspectele etice și de mediu – reducerea amprentei de carbon, îmbunătățirea sustenabilității lanțului de aprovizionare și creșterea transparenței în ceea ce privește practicile de afaceri. Un al doilea element – transformarea digitală. Companiile care au adoptat tehnologia și au făcut investiții semnificative în transformarea digitală au putut să optimizeze operațiunile, să îmbunătățească eficiența și să obțină noi clienți. Aceasta include o gamă largă, de la adoptarea de soluții software bazate pe cloud și înțelegerea analizei datelor până la implementarea inteligenței artificiale și a algoritmilor de învățare automată. Al treilea element: companiile trebuie să adopte o abordare centrată pe client, pentru a construi relații puternice și loiale. Aceasta poate implica adaptarea produselor, serviciilor și comunicării pentru a satisface nevoile și preferințele clienților și valorificarea feedback-ului clienților pentru îmbunătățire și inovare continue.
Ca o concluzie generală, aș spune că la KPMG aplicăm ceea ce predicăm și credem într-un model multidisciplinar în care Auditul, Consultanta fiscală, Consultanța juridică și Consultanța în Afaceri lucrează împreună, ca O FIRMĂ.