FacebookTwitterLinkedIn

Deși ultimii doi ani au zdruncinat din temelii industria HoReCa, crama transilvăneană Liliac, business-ul deținut de austriacul Alfred Michael Beck, mizează în continuare pe vânzările din acest sector.

Crama Liliac din regiunea transilvăneană Lechința este și va rămâne o cramă cu focus pe vânzările din HoReCa – este caracterizarea pe care o face business-ului însuși CEO-ul cramei, Miron Radic.

Paradoxal, am spune, mai ales dacă privim spre evoluția pieței HoReCa de la declanșarea pandemiei și până în prezent, însă, justificabil ținând cont de faptul că trei sferturi din vânzările cramei Liliac sunt generate de acest sector. La fel ca multe afaceri care mizau pe zona HoReCa, nici crama Liliac nu a fost ocolită de efectele pandemiei asupra industriei. În 2020, vânzările de vinuri Liliac au scăzut și ele, însă, potrivit lui Miron Radic, acestea nu doar că și-au revenit, ba chiar au crescut peste nivelul înregistrat dinainte de pandemie începând cu anul trecut.

„Pentru acest an, estimăm că vom păstra vânzările din online la 10% din totalul vânzărilor”, a afirmat pentru Forbes România, CEO-ul cramei, Miron Radic.

Potrivit acestuia, în ultimii doi ani pandemici, România nu a avut o problemă reală cu producția de vin și nici nu s-a confruntat cu lipsa cantităților raportată la cerere, ci mai degrabă a fost vorba despre unele probleme privind păstrarea calității.

În cursul ultimilor doi ani, producția de vin din zona Transilvaniei a fost influențată de o scădere a temperaturii, susține Miron Radic, care recunoaște că din acest punct de vedere, crama Liliac s-a numărat printre producătorii de vin privilegiați față de cei care s-au aflat în zonele cu un climat foarte uscat.

„Ce am observat însă în piață ca tendință generală a fost o migrare a multor competitori către marile rețele de retail și o creștere semnificativă a vânzărilor online”, subliniază CEO-ul cramei transilvănene.   

Pentru crama Liliac, anul 2020 a reprezentat un boom al vânzărilor online, care au crescut cu 500%. „În 2021, acestea au mai scăzut puțin, cumva natural dat fiind creșterea consumului din mediul offline, dar vânzările online rămân și astăzi o componentă cheie pentru viitoarele noastre canale de vânzări”, susține Miron Radic.  

Povestea cramei Liliac începe în urmă cu 12 ani, atunci când austriacul Alfred Michael Beck se afla într-o vizită în ținutul transilvănean. Impresionat nu numai de peisaje, ci și de istoria uneia dintre cele mai vechi regiuni viticole din România, Alfred Michael Beck a decis să revitalizeze regiunea Lechința prin a duce mai departe tradiția vinului transilvănean, moștenită de la coloniștii sași, care încă din secolul al XIV-lea au cultivat via.

Astfel, s-a ajuns ca în prezent, în cadrul cramei Liliac să se recolteze manual de pe cele 52 de hectare, nu mai puțin de nouă soiuri de struguri, printre care: Fetească Albă, Fetească Regală, Sauvignon Blanc, Chardonnay, Pinot Gris, Muscat Ottonel, Neuburger, Traminer sau Fetească Neagră.

La acest moment, capacitatea de producție a cramei Liliac este de 360.000 de litri anual, capacitate ce va crește anul acesta până la 450.000 de litri, spune CEO-ul cramei. „O recoltă normală pentru noi cumulează în jur de 280.000 litri de vin din cele 52 hectare de viță de vie proprii”, mărturisește Miron Radic.

Privind către 2023, Miron Radic a specificat că s-au demarat deja planurile cu privire la extinderea și modernizarea cramei, ce va fi finalizată în prima parte a anului viitor, „inițiativă ce ne va transforma într-una dintre cele mai moderne crame din această parte a Europei”, subliniază acesta.

De asemenea, Miron Radic a punctat că se află în discuții avansate cu câțiva parteneri pentru dezvoltarea segmentului turistic la cramă: „vrem să ne concentrăm pe arta producției de vin și să lăsăm ospitalitatea în seama profesioniștilor care pot face asta la cel mai înalt nivel. Ne dorim să creăm o experiență completă, nu doar să asigurăm o simplă cazare, astfel că investiția va fi semnificativă”.

În ultimii doi ani, cifra de afaceri a business-ului a înregistrat o evoluție peste așteptări. Dacă în 2019, aceasta a fost de 1,5 milioane de euro, în anul pandemic 2020, ea a scăzut la un milion de euro, pentru ca anul trecut (2021) să depășească nivelul din 2019, ajungând la 1,75 milioane de euro.

Printre brandurile de vin ce se regăsesc în portofoliul cramei transilvănene se află: young.LILIAC, Liliac Sauvignon Blanc, Liliac Rosé, trioul Fetească Albă, Fetească Regală și Fetească Neagră, Liliac Very Vienna, Private Selection Sparkling, Private Selection Pinot Noir sau TITAN.