Suedezii de la Medicover au știut ce fac atunci când au numit-o pe Florinela Cîrstina la șefia sucursalei lor de healthcare din România. Medicover România și-a dublat, în ultimii trei ani, atât suprafața, cât și veniturile. Iar dezvoltarea merge mai departe.
M-a întâmpinat în spațiul său de lucru, într-o clădire de birouri modernă din zona Grozăvești, relaxată și neprotocolară, fără coafuri și machiaje, într-o ținută lejeră care m-a dus cu gândul la simplitatea nordicilor.
Cu un parcurs impresionant și o carieră internațională clădită încă dinainte de a se alătura companiei Medicover, medicul Florinela Cîrstina are un stil de viață alert și dinamic, dar își respectă cu sfințenie și timpul liber.
La ora cinci dimineața, când mulți se tolănesc în așternuturi, iar alții se întorc pe cealaltă parte, ea este deja în picioare. Urmează un program de sport, se îngrijește de cei trei câini ai săi, toți de talie mare, apoi se urcă la volan pentru a face drumul spre biroul din centrul Capitalei. Programul său se încheie la ora 17, ceea ce denotă multă eficiență, dar, totodată, și găsirea unui echilibru între viața profesională și cea personală.
Dr. Florinela Cîrstina, specializată în chirurgie vasculară, a plecat din țară imediat după terminarea rezidențiatului. A lucrat o perioadă într-un spital privat din Anglia, apoi i s-a oferit oportunitatea de a merge în Irak, tocmai în timpul conflictului militar, unde a lucrat pentru o companie de servicii medicale. Din Irak, unde și-a descoperit abilități manageriale și administrative, s-a îndreptat spre un alt conflict, cel din Afganistan, unde a petrecut 18 luni.
Din Afganistan în Somalia, unde a pus la punct evacuarea de urgență în Kenya pentru unitatea de securitate a ONU. A urmat apoi o perioadă în Papua Noua Guinee și trei ani în Sierra Leone, tocmai în mijlocul epidemiei de Ebola.
Cu un astfel de parcurs, nu se poate spune că a fugit de pericol sau de provocări. Dar mărturisește că nu a trecut prin experiențe periculoase. „Poate că am avut noroc. Am avut experiențe la limită, fiind totuși zone de război. Dar cred că disciplina și echipele de suport din jur au făcut din aceste experiențe mai mult o lecție decât un accident nefericit”, punctează ea. Tot o provocare a reprezentat și capitolul Medicover, în desfășurare din 2016. Atunci a acceptat să se întoarcă în țară, iar primul său job a fost la Medicover, unde a venit pe poziția de director medical. A trecut prin toate funcțiile operaționale, până în 2021, când a preluat-o pe cea de director general al diviziei medicale.
„Am trecut aproape prin fiecare poziție managerială din companie și am cunoscut atât businessul de ambulator, cât și cel de spitalizare. Pot să spun că sunt unul dintre puțini oameni care au fost expuși la tot ce înseamnă Medicover. Cunosc fiecare colțișor al afacerii”, afirmă ea.
Recunoaște că, de când s-a alăturat echipei Medicover, în companie s-au schimbat foarte multe, în special în modurile în care aceasta se poziționează față de pacient și față de boală. Prevenția este unul dintre conceptele pe care Medicover le-a adus, de mulți ani, în centrul atenției.
„Atât timp cât învățăm ce înseamnă prevenția, nu vom ajunge în situația de a cheltui extrem de mult timp, bani și resurse”, explică ea. Medicover a adus în România pachetul de prevenție acum 30 de ani, dar mai e mult de lucru până ca românii să înțeleagă ce înseamnă acest concept și de ce este important să faci controale regulate de la o anumită vârstă. Chiar dacă, în unele țări, acestea sunt obligatorii și fac parte din programe la nivel național.
„Cred că, postpandemie, cel mai groaznic moment a fost raportul INS-ului în legătură cu numărul cazurilor de cancer și al pacienților decedați între 2019 și 2022. Vorbim de peste 60-70% dintre cazurile cunoscute cu cancer în 2019, care au decedat în 2022, ceea ce înseamnă diagnostic tardiv, tratament tardiv și speranță de viață extrem de mică”, explică dr. Florinela Cîrstina.
Ministerul Sănătății a adoptat anul trecut Planul Național de Combatere a Cancerului, potrivit căruia pacienții oncologici vor avea acces gratuit la 16 medicamente inovative, la evaluări imagistice de înaltă performanță, dar și la o metodă modernă de radioterapie. În România, mor zilnic 153 de persoane din cauza acestei boli, iar reprezentanții pacienților sunt de părere că există probleme majore la implementarea măsurilor și că nu s-au făcut demersuri eficiente pentru transpunerea planului în realitate.
În ce privește pachetul de prevenție al Medicover, acesta merge în principal în direcția clienților abonați ai companiei, cu informări, webinarii și diverse campanii, pentru a ținti anumite grupe de vârstă sau de afecțiuni. „Câteodată avem succes și ne bucurăm, însă mai este mult, mult, mult de lucru”, spune Florinela Cîrstina.
Compania are în prezent peste 250.000 de abonați, spre care se îndreaptă aceste campanii de prevenție, dar și familiile acestora au acces la serviciile medicale.
O altă direcție în care s-a implicat Medicover a vizat soluțiile de sănătate mintală și cele de nutriție. Pandemia a amplificat anxietățile, iar munca de acasă și-a pus amprenta în mod negativ asupra multor oameni, generând o serie de probleme nemaiîntâlnite până acum.
„Noi, cu spitalul din Oradea, ne-am numărat printre primele spitale care s-au transformat în spital Covid. Am îngrijit mii de pacienți în timpul pandemiei. Am învățat din mers și ne-am coordonat astfel încât aduceam pacienți chiar și din Capitală, când spitalele erau pline”, își amintește directorul general al Medicover România.
În acest moment, Medicover înseamnă peste 800 de paturi de spitalizare continuă, patru spitale multidisciplinare, un spital de recuperare în Craiova, trei maternități în cadrul spitalelor din Oradea, Cluj și București, peste un milion de pacienți anual, zeci de intervenții chirurgicale, 42 de clinici și în jur de 1.500 de nașteri pe an.
Compania a făcut și achiziții în ultimii ani, printre care se numără Centrul Medical Phoenix din Craiova, clinicile Laurus sau, mai recent, spitalul Pelican din Oradea. În plus, un proiect major a fost noul spital din Pipera. Construcția noului spital multidisciplinar din București a constat în reconfigurarea unei clădiri de birouri într-o unitate medicală dispusă pe nouă etaje, cu suprafața totală de peste 22.000 mp, din care spațiul medical este de 15.000 mp. Spitalul are 200 de paturi, șapte săli de operație, secție de Anestezie și Terapie Intensivă, robot da Vinci, centru de imagistică high-tech, laborator de cateterism și ambulatoriu integrat.
Florinela Cîrstina punctează că lucrările de reconfigurare au început chiar în pandemie, într-o perioadă când toată lumea alegea să nu mai investească. În timp, a început și războiul din Ucraina, ceea ce a însemnat probleme cu aprovizionarea, creșteri ale costurilor de construcție, lipsa forței de muncă și extrem de mult stres pentru toată lumea. Cu toate acestea, spitalul s-a finalizat în 18 luni, după cum era prevăzut, iar medicul chirurg îmi spune că era zilnic pe șantier, în praf, alături de echipă.
Planuri de viitor? Nu le dezvăluie, compania este listată la Bursa din Stockholm, prin urmare, orice informație de acest fel este monitorizată și bine cântărită înainte de a fi lansată în spațiul public. Dar Florinela Cîrstina spune că Medicover România a reușit, în trei ani de zile, să-și dubleze atât suprafața, cât și veniturile. „Sigur nu ne vom opri aici. Abia aștept să începem un nou proiect”, explică ea. Medic sau manager? Șefa de la Medicover spune că n-a pierdut nicicând contactul cu pacientul, fiindcă petrece destul de mult timp în zona operațională. „Sunt prezentă în spitale. Prefer să-mi iau feedback-ul direct de la clienți. Încerc, cel puțin două zile pe săptămână, să fiu într-una din locațiile noastre. Dacă mi-e dor de relația cu pacientul? Poate. Dar cred că pot să fac mai multe din poziția asta. Ca manager de oameni-doctori, este foarte important să-i înțeleg și pe ei, și să văd și perspectiva pacientului.”
Ce i se pare mai greu? Nu crede în greu, pentru că fiecare dintre cele două valențe, de medic sau de manager, are zona sa de greutate. „Eu nu prea cred în greu. Cred că atunci când faci ceva în care crezi cu adevărat, nimic nu-i greu. E greu câteodată să interacționezi cu oamenii. E greu să te trezești în mijlocul unei epidemii. Dar dacă vrei să faci ca lucrurile să meargă depinde doar de tine. Cred foarte mult în oamenii care fac lucrurile cu pasiune”, concluzionează medicul Florinela Cîrstina, directorul general al Medicover România.