FacebookTwitterLinkedIn

Stocul de spații moderne de retail va ajunge la aproximativ 4,2 milioane mp în 2022, incluzând cei 140.000 mp care vor fi livrați până la sfârșitul anului, potrivit raportului Romania Retail Destinations 2022, lansat de compania de consultanță imobiliară CBRE România

Livrările din acest an sunt însă insuficiente, potrivit CBRE, care spune că multe branduri internaționale de retail sunt interesate să intre pe piața locală, iar cererea pentru suprafețe mari a crescut.

Printre avantajele pieței românești se numără: o putere crescută de cumpărare, un procent mai mare de cheltuieli pentru produse de retail (11% în România, ceea ce plasează țara noastră pe locul doi după Polonia în regiunea Europa Centrală și de Est), un apetit ridicat pentru branduri noi, forță de muncă educată și o rată foarte scăzută a spațiilor moderne de retail vacante (sub 3%). 

Cu 165.800 mp în construcție, peste 60% din stocul total de retail este dispus în cele mai mari orașe regionale, iar o parte semnificativă din acesta este dedicat parcurilor de retail. Suplimentar, 180.000 mp sunt planificați să fie adăugați la stocul modern de retail existent în toată țara datorită creșterii cererii.

“Pe fondul ridicării restricțiilor impuse de pandemie, România a devenit o piață foarte atractivă pentru companiile de retail internaționale, care sunt interesate să închirieze suprafețe mari, adesea peste 1.500 mp-2.000 mp. Mai mult, retailerii locali intenționează să-și extindă afacerile prin deschiderea de noi magazine în centre comerciale, ceea ce indică un apetit uriaș pentru închirierea de spații de retail. Analizând evoluția cererii este destul de clar că un nou mall s-ar putea dezvolta în București, în special în partea de Nord-Vest a orașului, și ar putea ocupa cu ușurință 100.000 mp”, spune Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE la CBRE România.

Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE la CBRE România

Raportul CBRE arată că, în funcție de suprafața aflată în dezvoltare, Bucureștiul este cel mai important oraș, cu 66.222 mp în construcție, reprezentând 40% din suprafața totală în construcție. Urmează Craiova, cu aproape 60.000 mp în construcție, Timișoara (21.400 mp) și Iași (13.300 mp). 

În privința stocului total de spații de retail existente, Bucureștiul se situează pe primul loc, cu peste 1,2 mil. mp, reprezentând în jur de 47% din totalul spațiilor de retail din România. Capitala este urmată de Timișoara (199.200 mp), Constanța (183.600 mp), Cluj-Napoca (157.600 mp) și Iași (156.100 mp).

Considerând raportul dintre centrele comerciale și parcurile de retail, Brașovul se află pe primul loc, cu 97% din suprafața de retail dedicată centrelor comerciale. Este urmat de Timișoara (85%), Cluj-Napoca (78%), Ploiești (70%), Iași (67%), București (64%), și Constanța (64%), potrivit raportului CBRE Romanian Retail Destinations. 

Craiova are în schimb cea mai mare pondere a suprafeței totale dedicate parcurilor de retail, urmată de Oradea (46%), Suceava (46%), București (36%), Constanța (36%) și Iași (33%). Parcurile de retail reprezintă aproape 36% din stocul total de retail din România, care este 4 mil. mp în prezent.

“România se situează pe locul 5 în ceea ce privește densitatea spațiilor de retailul modern în Europa Centrală și de Est, cu 205 mp la 1.000 de locuitori, după Slovacia (413 mp), Cehia (386 mp), Polonia (276 mp) și Ungaria (231 mp). Suntem doar la jumătate comparativ cu prima țară din clasament, ceea ce se traduce printr-un potențial excelent de creștere a pieței locale de retail, de altfel în următorii doi ani densitatea medie de retail a țării este de așteptat să crească cu un minim de 25%”, explică Daniela Gavril, Head of Research la CBRE Romania.

România are potențialul de a atrage și alte mari branduri internaționale în viitorul apropiat, iar apetitul uriaș pentru modă plasează țara noastră pe lista retailerilor care vor să-și extindă afacerea la nivel regional. Numai în acest an, au intrat pe piața românească 14 branduri noi importante, cum ar fi Primark, JD Sports, Foot Locker, Tedi, Bath & Body Works, Cyberjump sau Poke House.

“Hipermarketurile își reduc suprafețele, parcurile de retail sunt principalele dezvoltări ale anului, dar mall-urile sunt cele mai avantajate modele de business în prezent. În următorii ani, modelul de business al hipermarketului se va reinventa – procesul de optimizare a suprafeței va continua, iar zona nealimentară va fi înlocuită cu o zonă de alimente proaspete. Mai mult, în formatele de tip mall, suprafața hipermarketurilor va fi redusă cu o medie de 5.000 mp, iar zona obținută va găzdui noi magazine”, spune Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE la CBRE.  

Aproximativ 70% din stocul de retail actual este construit înainte de 2013 și doar 500.000 mp au fost recondiționați în ultimii doi ani, dar procentul stocurilor recondiționate va crește având în vedere că atât dezvoltatorii, cât și chiriașii sunt interesați să îndeplinească cerințele ESG.