FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România a vorbit cu Cătălina Rousseau, președintele și CEO al agenției BDR Associates România și Republica Moldova și unul dintre cei mai experimentați oameni din industria de comunicare din România, despre criza de imagine suferită de Simona Halep, despre cum ar trebui să reacționeze sponsorii și cum s-ar putea gestiona această situație din perspectiva comunicării.

Forbes: Cum ar trebui să gestioneze această situație de criză sponsorii Simonei Halep? Să-și manifeste solidaritatea? Doar atât? Vor rămâne alături de ea sau vor rupe contractele?

Cătălina Rousseau: Este prea devreme pentru asemenea decizii. Adevărata situație de criza încă nu s-a produs.

Unii sponsori au reacționat imediat, la cald, exprimându-și solidaritatea. Ce i se întâmplă Simonei Halep este deocamdată o situație de pre-criză, bazată pe o prima afirmație a unei autorități, care a produs o undă de șoc la nivel global, dar care urmează să fie demonstrată faptic.

Dacă această afirmație va fi susținută ferm și credibil, cu argumente imbatabile, de către cei ce o acuză azi, abia atunci va începe adevărată criză pentru Simona Halep și va fi vremea unor decizii radicale pentru sponsori. Cazul este extrem de sensibil.

Cu toții cunoaștem o Simona Halep luminoasă, de o mare onestitate, extrem de sinceră în toate întâlnirile sale cu presa, vorbind deschis, un om de caracter, urmându-și visul „la vedere”, cu obstinație, fără a da vreodată impresia că ar avea ceva de ascuns.

Dincolo de performanța care i-a adus admirație mondială, sponsorii au văzut, cu siguranță, nu doar beneficiile asocierii cu numele ei de campioană, ci și pe adevărata Simona Halep: un om cuceritor, care la orice apariție produce vibrații nu doar printre jurnaliști, dar și la nivel de public larg.

Când vom ști adevărul despre acuzele ce i se aduc astăzi, probabil că putem lua în calcul două variante:

  • fie Simona va pierde aproape totul și probabil că sponsorii se vor reorienta către alți campioni de talia ei, pentru că imaginea contează în lumea de azi când totul trebuie să „se vândă”;
  • fie se va demonstra că Simona este o victima a unor circumstanțe, iar sponsorii ce îi ramăn astăzi alături vor câștigă un capital de imagine enorm, pentru curaj. 

Criza este deocamdată anunțată, dar nu e încă declanșată în toată amploarea ce ar putea urma.

Forbes: Dar sponsorii cum își vor gestiona imagina de vreme ce investițiile lor au suferit o depreciere a imaginii? 

Cătălina Rousseau: Sponsorii nu au nicio legătură cu un fapt căruia Simona s-ar putea să-i fi căzut victimă.

Important este să aflăm cum s-a ajuns aici. Nu există pericolul unui prejudiciu de imagine pentru sponsori pentru că, indiferent de circumstanțe, toată lumea o cunoaște pe Simona Halep așa cum s-a comportat atâția ani de zile, cu onestitate.

A pierdut meciuri, dar ca om nu a dezamăgit niciodată. Până la o eventuală probă contrarie, rămâne imaginea ei de persoană integră, fără apetența pentru tentații, cum ar fi de exemplu, dopajul deliberat.

Forbes: Ar avea nevoie Simona Halep de un consultant în comunicare? S-ar oferi benevol profesioniștii în comunicare din industria noastră?

Cătălina Rousseau: Simona Halep este un exemplu de comunicare pentru orice lider, indiferent de domeniul în care s-a afirmat.

Opinia mea este că are în ADN talentul de comunicator. O ajută imens firea ei deschisă, onestă, dezarmant de sinceră.

Poate că a fost asistată în timp de o agenție, nu știu, dar dacă da, e greu de crezut că o agenție de comunicare ar putea să îi construiască imaginea personală, mai bine decât o face ea, de atâția ani, păstrând un spirit mereu sportiv. 

Mesajele ei nu par a fi învățate. Nu exclud posibilitatea ca ea să fi colaborat cu o agenție de comunicare, care poate că a îndrumat-o privind evenimente publice în care să fie prezentă, sau în alte contexte.

Dacă adevărată criză se va dezlănțui, atunci da, Simona va avea nevoie de sprijin suplimentar și de consultanță specializată, în a-și gestiona declarațiile, evoluțiile publice atât în perioada de criză, cât și în post-criză. Nu atât pentru publicul larg, cât pentru cei cu care se va confruntă direct, în lupta pentru adevăr.

Îi doresc din toată inima ca aceste circumstanțe, de criză reală și de post-criză, să nu se producă niciodată pentru ea.

Dacă se vor ivi însă, ea va trebui să analizeze riscurile reputaționale pe termen lung și să ia deciziile corecte, în comunicarea publică.

Suntem gata să o sprijinim, fără să ne gândim la bugete sau profit financiar, pentru că adevăratul profit pentru orice agenție, în acest context dramatic, ar fi să reușească să o readucă pe podium, refăcându-i o reputație impecabilă.