Forbes România a realizat lista campionilor ultimului deceniu, adică acele companii care și-au crescut constant afacerile și au rămas profitabile, indiferent de adversitățile economice, sociale sau pandemice.
Cele mai importante lecții
Una dintre cele mai importante lecții învățate în cei peste 26 de ani de când conduc compania este importanța învățării continue, inclusiv din greșeli, ascultării și perseverenței pentru atingerea obiectivelor. Am învățat că, în lumea afacerilor, schimbarea este inevitabilă, iar capacitatea de a răspunde și de a te adapta la schimbări este crucială. Reușita SIPEX se datorează curajului de a investi, determinării de a continua să ne extindem, perseverenței, chiar și în momente mai puțin favorabile, echipei alături de care ne dezvoltăm zi de zi, parteneriatelor solide pe care le-am construit. Scalarea afacerii este o direcție importantă pe care am urmărit-o încă de la înființare. În prezent, SIPEX este unul dintre cei mai mari distribuitori de materiale de construcții în România, cu acoperire națională prin cele 12 centre logistice care funcționează și ca puncte de desfacere. Dintre acestea, nouă au fost deschise în ultimii 10 ani, și intenționăm să ne extindem în continuare. Decizia deschiderii acestor centre logistice este susținută de obiectivul unei reprezentări regionale și naționale care face posibilă livrarea rapidă a produselor și serviciilor SIPEX pe întreg teritoriul României. O altă direcție foarte importantă pentru SIPEX a fost căutarea permanentă a unor parteneri noi care să ne furnizeze produse complementare portofoliului nostru, creșterea gamei de produse și dezvoltarea brandurilor pentru care suntem distribuitor unic în România. Suntem mândri că de-a lungul timpului am reușit să menținem rentabilitatea afacerii noastre în orice context, indiferent dacă am traversat perioade de criză economică, socială sau pandemii, strategia adoptată fiind esențială în atingerea rezultatelor. Această performanță a fost susținută și în anul 2023, într-un climat de incertitudine specific sectorului construcțiilor din România.
În 2013 înregistram o cifră de afaceri de aproximativ 78 de milioane de lei și un profit net de peste 1,9 milioane de lei. De atunci cifra de afaceri a crescut de patru ori, iar profitul de șase ori. În 2023 am reușit să obținem o cifră de afaceri de 313,4 milioane de lei și un profit net de 11,1 milioane de lei.
Cele mai grele momente
Rezultatele obținute arată că am gestionat cu succes toate dificultățile întâmpinate, cu obiectivul de a crește sănătos. Diverși factori, de la inflație la perturbări în lanțul de aprovizionare global, criza Covid, creșteri ale prețului utilităților, războiul din Ucraina, au condus la creșterea semnificativă a prețurilor pentru materialele de construcții esențiale în anul 2023, un an cu provocări semnificative pentru sectorul în care activăm. Aceasta nu a fost și nu este este doar o problemă locală, ci o realitate cu care s-au confruntat și se confruntă economiile pe plan global. Deciziile guvernamentale și condițiile economice pot avea un impact semnificativ asupra industriei construcțiilor din România și companiilor care activează în această industrie. Schimbările neașteptate ne pot influența în mod semnificativ planurile, chiar dacă am avut și avem strategii bine definite. Provocările cele mai mari rămân modificările fiscale și deficitul de forță de muncă.
Este esențial pentru dezvoltarea companiilor din România să avem predictibilitate în ceea ce privește cadrul legislativ și fiscal. Anul 2024 a venit cu o taxă nouă, de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile care depășesc 50 de milioane de euro cifră de afaceri. Considerăm că este o măsură injustă în cazul nostru, care de 26 de ani am plătit în România an de an impozit pe profit. Ne desfășurăm activitatea într-un domeniu în care realizarea unor marje care să acopere această nouă taxă este practic imposibil de obținut. Ne dorim să îi păstram în companie pe colegii care au generat performanță și acest lucru a presupus inclusiv creșterea salariilor în trimestrul 1 din acest an, cu peste 38%. Costul susținerii logisticii necesare într-o activitate de distribuție a crescut și acesta foarte mult – asigurări, combustibil, piese de schimb etc. Astfel, acest impozit va afecta în scurt timp companiile care au creat plusvaloare în ultimii ani și mi-aș dori foarte mult ca cei care decid astfel de măsuri să înțeleagă toate mecanismele care influențează o piață concurențială, în orice sector economic. În această situație, noi ca și companie din sectorul de distribuție a materialelor de construcții nu prea avem multe soluții. Astfel, considerăm că ar putea fi luate în calcul câteva criterii cum ar fi: creșterea cifrei de afaceri în ultimii cinci ani, plata unui impozit pe profit în ultimii cinci ani pe sector de activitate, retenția unui procent de minim 75% din personal etc., care să ducă la aplicarea diferențiată a acestui nou impozit. Noi suntem și o companie listată la BVB și investitorii au aceleași așteptări de la noi – să le oferim predictibilitate, să ne atingem obiectivele propuse.
La SIPEX ne-am concentrat eforturile pentru creșterea cifrei de afaceri și menținerea cotei de piață. Prin strategia de vânzări adoptată, am extins numărul de clienți și am crescut volumele de vânzări în canalele B2B și retail. Prin consolidarea segmentului B2B, acesta a ajuns să reprezinte 40% din cifra noastră de afaceri. Avem o politică de prețuri competitivă, care susține consolidarea poziției câștigate de SIPEX în topul companiilor de profil (locul al II-lea pe segmentul de distribuție).
Diferențiatorii companiei
Sunt mai mulți factori care au contribuit la poziția pe care o avem în prezent în piață, printre care cei mai importanți sunt: echipa SIPEX, care este din punctul meu de vedere pe primul loc, flexibilitatea și adaptabilitatea la schimbări, deschiderea pentru a inova și a diversifica. Angajatul reprezintă resursa cea mai importantă din companie și indiferent de poziție, el își aduce aportul zilnic pentru dezvoltarea acesteia. Echipa SIPEX este structurată în departamente specializate: vânzări, logistică, tehnic și achiziții. Fiecare departament coordonează proiectele de la început până la finalizare, dispunând de o gamă completă de resurse și pachete de produse care să îi susțină o activitate permanentă. Am încercat ca fiecare persoană care lucrează în SIPEX să fie motivată, avem grile de bonusare pe care le aplicăm pentru a stimula performanța, și alte beneficii precum asigurarea de sănătate. Suntem o companie listată la Bursă și imediat după listare am implementat un program de stock option plan pentru angajaţii cheie, prin care un număr de 625.000 de acţiuni răscumpărate de SIPEX de la mine, ca acționar principal, au fost distribuite către 23 de colegi. În prezent ne dezvoltăm împreună cu 280 de angajați și dintotdeauna am pus accent pe planurile de carieră și programele de motivare și dezvoltare profesională a angajaților, fapt ce a dus la menținerea relațiilor de colaborare la peste 10-12 de ani în cazul a peste 65% din angajați. Avem peste 20 de colegi care colaborează cu societatea de mai mult de 15-20 de ani.
Totodată, ca echipă, am fost în permanență preocupați de găsirea de noi oportunități de creștere, în noi segmente de piață, inclusiv în sectorul industrial și de utilitate publică, bazându-ne pe flexibilitate și adaptabilitate în abordarea acestor oportunități. Așa cum am menționat, am dezvoltat o expertiză solidă în înțelegerea nevoilor clienților și ale industriei pe parcursul celor peste 26 de ani de activitate, ceea ce a condus la stabilitatea companiei în piață și dezvoltarea unui portofoliu de produse și servicii adaptate acestor nevoi.
Consider că un alt diferențiator care a permis prezența companiei între campionii businessului românesc a fost dezvoltarea unui model de afaceri integrat și organizat în trei linii de afaceri, bazându-ne pe parteneriatele de lungă durată cu companii internaționale recunoscute, care ne oferă stabilitate. Am diversificat permanent gama de produse și servicii, am investit în centre logistice și în parcul auto propriu, și oferim consultanță tehnică specializată, un alt element care ne diferențiază în piață.
Listarea la Bursă ne-a adus o și mai mare vizibilitate în piață, către un nou public, aspect care a venit de asemenea cu beneficii, dar și provocări. Zi de zi lucrăm pentru a deprinde mecanismele prin care să comunicăm proactiv și conform așteptărilor din piață. Vrem să arătăm investitorilor că suntem o companie cu viziune pe termen lung, cu o strategie bine definită și cu o echipă cu experiență extinsă în industrie, o companie alături de care merită să fii.
Valorile și principiile de bază
Viziunea mea a fost, de la bun început, axată pe satisfacerea nevoilor clientului prin prezența produselor și soluțiilor furnizate de SIPEX în proiectele arhitecților, constructorilor și în magazinele partenerilor noștri, indiferent de factorii ce ne-au influențat activitatea zilnică. Am dezvoltat încă de la înființare parteneriate solide, realizările companiei noastre fiind asociate cu numele unor producători recunoscuți în domeniu, ale căror produse și soluții tehnologice sunt prietenoase cu mediul. Prin tot ceea ce facem împreună cu angajații, partenerii și toate grupurile de interese dorim să generăm valoare sustenabilă prin protejarea mediului și a calității vieții din comunitățile în care ne desfășurăm activitatea.
Planurile de viitor și strategiile
Strategia și viziunea noastră sunt pe termen lung și avem planuri ambițioase de extindere și diversificare a activității. Chiar dacă anul 2023 nu a fost cel mai bun din punct de vedere al contextului de piață, continuăm strategia de dezvoltare a companiei prin extinderea gamei de produse distribuite și încheierea de parteneriate. Vizăm extinderea teritorială pentru acoperirea mai bună a tuturor zonelor geografice cu potențial, concomitent cu o promovare mai intensă a canalului vânzări online. La nivel național, compania are deja o prezență semnificativă în piața materialelor de construcții, prin cele 12 centre regionale, (Brașov, București, Cluj, Craiova, Iași, Ilfov – Militari și Pantelimon, Focșani, Piatra Neamț, Prahova – Ariceștii Rahtivani, Râmnicu Vâlcea, Suceava, Timișoara).
Ca distribuitori de materiale de construcții, deservim aproximativ 4.000 de clienți, iar portofoliul nostru de produse este acoperit de pe piața din România în proporție de 80%. Alegerea de a lucra cu furnizori locali contribuie la stabilitatea lanțului de aprovizionare și ajută la gestionarea mai eficientă a riscurilor asociate cu problemele logistice internaționale.
De asemenea, ne-am propus să ne diversificăm și analizăm opțiunile pentru deschiderea unei unități de producție cu fonduri nerambursabile prin intermediul programului anunțat de Guvernul României pentru sprijinirea producției locale de materiale de construcții, pentru care am achiziționat un teren în suprafață de aproximativ 74.966 mp în comuna Ariceștii Rahtivani. Acest demers ne va permite să ajungem la un nou tip de client, care în prezent nu se regăsește în portofoliul nostru, dar care are o prezență considerabilă în piața din România.
Digitalizarea sistemelor cu obiectivul de a veni mai eficient în întâmpinarea nevoilor clienților și protecția mediului fac parte de asemenea din planul de dezvoltare pe termen lung al companiei. Continuăm să fim flexibili, adaptați și orientați către succesul pe termen lung al companiei noastre.
De asemenea, considerăm finanțarea prin piața de capital o modalitate eficientă și viabilă de atragere a resurselor necesare pentru dezvoltare și continuăm cu încredere pe acest drum. Ne concentrăm asupra trecerii la raportarea financiară conform standardelor IFRS cu obiectivul de a ne transfera în Piața Principală a BVB, în următorii ani.