Pentru Rețeaua de Sănătate REGINA MARIA, unul dintre liderii pieței de servicii medicale private din România, digitalizarea și adoptarea AI sunt o prioritate strategică. Fady Chreih, CEO REGINA MARIA, consideră că în 2024 AI înseamnă nu numai servicii fiabile, ci și un pas uriaș către medicina viitorului.
La întrebările Forbes România a răspuns Fady Chreih, CEO REGINA MARIA
Ce măsuri ați luat pentru a vă asigura că AI este integrată fără probleme în fluxurile de lucru și operațiunile de afaceri existente?
Dacă în 2019-2020, digitalizarea era pe lista noastră de proiecte în care ne propusesem să investim în următorii doi ani, între timp a devenit unul dintre pilonii strategici. Această adopție tehnologică rapidă a fost, probabil, cel mai mare plus pe care ni l-a adus pandemia.
REGINA MARIA a fost un early-adopter al tehnologiilor digitale și al AI, iar asta ne-a adus beneficii pe care nu le-am fi prevăzut în urmă cu 3-4 ani. Din fericire, atât medicii, cât și pacienții noștri au aderat rapid la aceste schimbări. Medicii – mai ales după ce au văzut cât de simplu este să colaborezi inter- și multi-disciplinar la distanță, pe cazuri complexe, care necesită expertiză multiplă, iar pacienții – atunci când au experimentat o consultație virtuală sau un second opinion oferit de un medic din alt oraș. De exemplu, poți locui în Tulcea și cere opinia medicală a unui specialist din București sau din orice alt mare centru medical, online, prin Clinica Virtuală.
Dacă ne referim strict la fluxurile de lucru, digitalizarea ne-a adus un timp mai scurt de răspuns, alături de o comunicare mai eficientă și mai rapidă în interiorul companiei, cu diverși chatboți interni care au automatizat sarcinile repetitive și transferul de informații.
În ceea ce privește pacienții REGINA MARIA, în 3 – 4 ani am fost martorii unei rate fabuloase de adopție a instrumentelor digitale. Menționez aici doar cele aproape 1,5 milioane de programări în Clinica Virtuală, dezvoltată în parteneriat cu Microsoft chiar la începutul pandemiei, dar și cele peste 20.000 de accesări lunare ale Asistentului Virtual, instrument bazat pe inteligență artificială care ghidează pacientul către specializarea medicală cea mai potrivită pe baza simptomelor. Nu în ultimul rând, am fost primul furnizor medical din România care a introdus inteligența artificială în laborator și imagistică, inovație care susține munca medicilor, dar are impact și în acuratețea și în timpul de eliberare a rezultatelor către pacienți.
Știm că suntem cel mai digitalizat furnizor medical și unul dintre cei mai apreciați din Europa la acest capitol. Și, desigur, nu am fi ajuns aici fără parteneri ca Microsoft, care să ne susțină în acest demers și să înțeleagă specificul domeniului nostru de activitate.
Puteți să ne dați exemple specifice despre modul în care AI a transformat rolurile tradiționale din cadrul companiei dvs., cum ar fi serviciul clienți, marketingul sau analiza datelor?
Am început să integrăm în activitatea noastră și inteligența artificială în ultimii doi ani, practic într-o perioadă care este încă de pionierat pentru domeniul medical din țara noastră. REGINA MARIA a fost întotdeauna un early-adopter, iar asta ne-a adus acum poziția de lider al digitalizării medicale din România. AI-ul schimbă profund modul în care sunt interpretate analizele – vorbim de o acuratețe și o viteză mult mai mare, precum și un sprijin important acordat doctorilor. Toate cele 28 de centre de imagistică REGINA MARIA utilizează inteligența artificială, iar cel mai nou proiect bazat pe un algoritm de AI ajută la detectarea, localizarea, identificarea și caracterizarea zonelor suspecte de cancer de sân pe mamografii, după ce inițial am introdus AI pentru CT și radiografii. În plus, cel mai mare laborator al Rețelei este primul acreditat RENAR pentru integrarea inteligenței artificiale în sistemul de management al calității, ceea ce înseamnă o și mai bună acuratețe a rezultatelor, prin reducerea eventualelor erori umane.
AI-ul a adus transformări importante și în relația directă cu pacienții noștri. Dincolo de faptul că pacientul REGINA MARIA poate accesa o experiență medicală complet digitalizată, cu programare și consultație online și dosar medical complet electronic, am implementat și un asistent virtual bazat pe inteligență artificială, cu o bază de peste 720 de afecțiuni medicale. În funcție de simptomele descrise de pacient, aplicația îl ghidează pe acesta către specialitatea medicală cea mai potrivită. Astfel, optimizăm traseul pacientului în rețea, crescând șansele ca acesta să ajungă direct și mai rapid la specialitatea necesară. Accesarea acestui Asistent Virtual crește semnificativ de la o lună la alta, în prezent având peste 20,000 de accesări pe lună.
Cum promovați o cultură a inovării în cadrul organizației dvs? Ce strategii sau inițiative ați implementat pentru a-i încuraja pe angajați să gândească creativ și să exploreze idei noi?
Cred că inovația este parte din cultura noastră, care este în sine foarte intraprenorială. În urmă cu mai mulți ani, alături de colegii din HR și Learning&Development, am lansat mai multe provocări prin care colegii erau încurajați să identifice aspecte, fluxuri, sisteme sau moduri de lucru ce puteau fi îmbunătățite, și să vină și cu propuneri de rezolvare a lor. Cele mai bune proiecte au fost finanțate și susținute cu resursele necesare implementării lor. Prin urmare, în REGINA MARIA, dacă ai o idee fezabilă, realistă sau dacă identifici un blocaj, primești susținerea necesară pentru a te implica în mod concret în găsirea unei soluții optime. Suntem foarte deschiși, credem în colaborare antreprenorială și în generarea de impact pozitiv și, cum spuneam, noi ca echipă funcționăm foarte intraprenorial.
Ce experimente sau proiecte pilot ați realizat în mod special cu Copilot?
Experimentăm, în acest moment, în echipa de testing, principalele beneficii și arii de aplicabilitate ale platformei în cadrul activității REGINA MARIA. Copilot este disponibil pentru anumiți utilizatori, urmând ca, în a doua parte a anului, să extindem accesibilitatea și aplicabilitatea sa la nivelul organizației.
Ne așteptăm ca sistemul Copilot să aibă un impact semnificativ asupra productivității, eficienței și proceselor decizionale în REGINA MARIA, prin automatizarea sarcinilor repetitive, optimizarea fluxurilor de lucru și oferirea de analize avansate și de previziuni bazate pe date – care ne vor ajuta să fim mai agili și mai preciși în procesul de luare a deciziilor.
Cum găsiți un echilibru între nevoia de inovare și experimentare și cerințele practice de a le livra clienților dumneavoastră servicii medicale fiabile?
Leadership-ul nostru în calitate și orientarea pe nevoile reale ale pacienților sunt strâns corelate cu inovațiile digitale și cu adopția rapidă a AI în activitatea noastră. În 2024, inovarea înseamnă servicii fiabile. AI înseamnă servicii fiabile. Nu mai poți face medicină la cele mai înalte standarde fără a integra AI și noile tehnologii. Lucrăm într-un domeniu și trăim într-o realitate care evoluează extrem de alert, ceea ce obligă companiile să fie agile și să îmbrățișeze rapid schimbarea. Cum ar spune americanii: „you snooze, you lose”.
Este clar că în următorii 5-10 ani, cel mult, digitalizarea și inteligența artificială vor fi parte din noul normal. Chiar dacă este greu de estimat, în acest moment, cât de departe vor ajunge capabilitățile AI-ului în deceniul ce vine, acesta va fi pus în slujba pacientului la toate nivelurile. Impactul pozitiv al inteligenței artificiale în medicină este imens, atât pentru medici, cât și pentru pacienți, dar, din punctul nostru de vedere, și în eficientizarea interacțiunii cu instituțiile publice, prin debirocratizare.