FacebookTwitterLinkedIn

Aeroportul Internațional din Atena (AIA), controlat în proporție de 55% de statul grec, a anunțat că a început pregătirile pentru a vinde o participație de 30% prin intermediul unei oferte publice inițiale, planificate pentru luna februarie, potrivit Reuters.

Prin listarea operatorului celui mai mare aeroport din țară, Grecia încearcă să transmită investitorilor că țara este din nou sănătoasă din punct de vedere financiar, la aproape 15 ani după ce datoria în creștere a declanșat un ajutor internațional și a zguduit zona euro. Decizia vine la doar câteva luni după ce agențiile de rating Fitch și S&P au îmbunătățit calificativul de credit al Greciei la gradul de investiții, de la statutul de “gunoi” – trash.

Un boom în turism a făcut ca în 2023 traficul pe aeroportul din Atena să crească cu 10% față de nivelurile pre-pandemie. Acest lucru este mai ridicat decât contracția de 4,5% pe care se așteaptă să o înregistreze colectiv aeroporturile europene, potrivit Consiliului Aeroporturilor Internaționale. 

Cu toate acestea, acest lucru înseamnă și că accelerarea veniturilor aeroportului este probabil să se fi încheiat. Dacă veniturile AIA ar crește cu 3% pe an de la 477 de milioane de euro în 2022, în linie cu creșterea așteptată a traficului de pasageri în Europa în următorii ani, și ar menține o marjă EBITDA ajustată de 69%, EBITDA ar putea ajunge anul viitor la 350 de milioane de euro. 

Valorizând AIA la un multiplu de puțin sub 9 ori EBITDA – care este media pentru companii globale similare,precum aeroportul din Zurich și operatorii mexicani – compania greacă ar putea obține puțin peste 3 miliarde de euro, conform calculelor Reuters Breakingviews

Cu cea mai mare parte a creșterii post-pandemice înregistrată, investitorii ar trebui să se aștepte la o viteză de croazieră și nu la o ascensiune abruptă.