FacebookTwitterLinkedIn

Toate privirile sunt îndreptate în 2024 către consumatorii din China, potrivit Reuters. Economia s-a extins cu 5,2% în trimestrul al patrulea față de aceeași perioadă a anului trecut, datorită sectorului de producție. 

Cu toate acestea, menținerea momentului pozitiv va fi complicată pe măsură ce cererea locală rămâne slabă. Fabricile încep să caute soluții în străinătate pentru a face față supracapacității, ceea ce va amplifica tensiunile comerciale globale. Modul în care Beijing va stimula consumul intern va fi vital.

Datele economice de miercuri arată că producția industrială, extrem de importantă și care reprezintă aproape 40% din PIB-ul Chinei, a crescut cu 4,6% în ultimele trei luni ale anului 2023, depășind creșterea anuală de 4% înregistrată în primele nouă luni ale anului 2023. 

Sectoare strategice precum industria auto, bateriile și panourile solare sunt în plină dezvoltare. Acest lucru a contribuit la susținerea exporturilor puternice în ultima parte a anului, cu o creștere impresionantă de 3,8% în luna decembrie, în contextul unei creșteri lente a comerțului global, potrivit Reuters.

Cu toate acestea, rezistența producției în China riscă să genereze un exces de bunuri. Cererea internă în descreștere forțează retailerii să intre în războaie brutale de prețuri: chiar și Apple a redus prețurile iPhone-urilor pentru prima dată în mulți ani pe piața hiper-competitivă. 

Acest lucru îi determină pe mulți producători să vândă mai mult pe piețele străine. China este acum cel mai mare exportator de mașini din lume; aplicații precum Shein și Temu de la PDD, care oferă tricouri la 5 dolari și boxe Bluetooth la 12 dolari, se dezvoltă în SUA și în alte țări. Un yuan slab susține, de asemenea, exporturile.

Toate acestea cresc temerile potrivit cărora China va exporta deflație, precum și că va afecta producția și ocuparea forței de muncă în alte piețe. Anul trecut Comisia Europeană a inițiat o investigație asupra importurilor chineze de mașini electrice cu costuri reduse, ceea ce a determinat Beijing să critice acest lucru ca fiind un “act de protecționism deschis”.

Partea pozitivă este că oficialii chinezi, confruntându-se cu perspectivele deflației în țară, au promis să facă mai mult pentru a stimula consumul. La Forumul Economic Mondial de la Davos, Premierul Li Qiang a prezentat o imagine optimistă a clasei de mijloc din China, care joacă “un rol important în stimularea cererii globale agregate”. Cu toate acestea, subvențiile directe în numerar, similare cu cele aplicate de Beijing în 2008, par puțin probabile, guvernul având alte instrumente, cum ar fi reducerile de impozite și stimulentele direcționate spre anumite industrii. Însă cumpărătorii chinezi vor avea nevoie de mai multă convingere, totuși, dat fiind căpiața imobiliară este încă în cădere liberă.