FacebookTwitterLinkedIn

La 60 de ani de prezență locală, Zentiva raportează pentru 2021 o cifră de afaceri de 203 milioane euro, pentru toate operațiunile sale din România. Cel mai mare producător de medicamente generice din țară estimează că va realiza dublarea vânzărilor nete ale grupului pentru perioada 2018-2023, de la aproape 700 milioane de euro, la 1,4 miliarde de euro. 

Hacho Hatchikian, Directorul diviziei comerciale pe Europa Centrală și de Est a Zentiva, a declarat că 350 de noi medicamente sunt în curs de dezvoltare pentru a fi lansate în următorii cinci ani, iar 76% dintre produsele Zentiva vor fi fabricate intern, la costuri eficiente. Medicamentele vor acoperi în principal afecțiunile cardiovasculare, oncologice, sistemul respirator și o arie relativ nouă, pe care s-a intrat în ultimele 18 luni, diabetul. 

Compania are trei locații de producție, în Cehia, România și India, și intenționează să crească capacitatea fabricii din București datorită competitivității costului de producție, a precizat Hacho Hatchikian. În ceea ce privește acoperirea externă, cea mai mare piață a Zentiva este în prezent Germania, cu 18%, urmată de Franța cu 15% și România cu 11%. 

„Acoperim toata zona europeană, sunt puține locuri unde nu suntem prezenți”, a precizat Hatchikian, adăugând că de curând s-a intrat și pe piețele din Spania și Olanda.

Grupul va continua să investească în extinderea producției de medicamente la cele două fabrici din București, cu precădere în tehnică și tehnologie de producție de ultimă oră. În 2021 compania  a lansat 13 molecule acoperind ariile terapeutice oncologie, cardiovascular, durere, antivirale, dermatologie, pneumologie și vitamine. 

„Deși a rămas pe același amplasament de la fondare, puține mai pot fi recunoscute din fabrica noastră în urma investițiilor de 44 milioane de euro realizate doar în ultimii 12 ani”, a declarat Simona Cocoș, Directorul General Zentiva România și Republica Moldova. 

Ea a vorbit despre provocările producției de medicamente generice în România, precizând că acestea aduc mari beneficii atât pacienților, cât și sistemului de sănătate. 

„Prețul medicamentelor, după apariția genericelor scade cu 40%, ceea ce reprezintă un beneficiu pentru pacient. La patru ani de la apariția genericelor, prețul scade cu 70%, ceea ce se traduce într-un număr mai mare de pacienți tratați. Astfel, avem arii terapeutice unde rata de tratament a crescut de până la trei ori după apariția medicamentelor generice. Dar există economii și pentru sistemul de sănătate: cele 650 de medicamente generice lansate în perioada 2015-2020 au adus economii de cost de 540 milioane de euro la bugetul statului”, a precizat Simona Cocoș.

Din păcate, în țara noastră s-au lansat în perioada 2018-2020 doar 343 de medicamente generice, spre deosebire de Cehia (745), Polonia (1.430) sau Germania (1.970). 

Dintre provocările producătorilor de medicamente, Simona Cocoș a explicat că în România se cheltuiește foarte mult pentru compensarea medicamentelor inovative și că taxa clawback are un nivel foarte ridicat. Astfel, în cazul medicamentelor generice cu rambursare integrală, se plătește o taxă de 26% pentru un medicament cu prețul între 5 și 50 de lei. 

De asemenea, de la începutul anului, producătorii se confruntă cu creșterea costurilor de producție din cauza majorării prețurilor la materii prime și excipienți (20-60%), la ambalaje (15-20%), la transport (250-300%) și la energie și gaz (100-150%). Cu toate acestea, ea a menționat că aceste creșteri nu se vor regăsi în prețul medicamentelor. 

Zentiva comercializează în România 250 de branduri de medicamente și a vândut anul trecut 80 de milioane de unităti, din care 75% fabricate local. Astfel, fiecare a 10-a cutie eliberată din farmacie este Zentiva, iar 1 din 4 medicamente folosite în spitale, precum hidrocortizon, algocalmin, morfină, furosemid, sunt fabricate de Zentiva. Cel mai bine vândut medicament al Zentiva pe piața locală este algocalminul. 

În România, grupul Zentiva reunește societățile Zentiva SA, Labormed-Pharma, Labormed Pharma Trading (fost Alvogen România), Be Well Pharma și Solacium Pharma, aceasta din urmă fiind distribuitor de suplimente alimentare, dispozitive medicale și OTC.