FacebookTwitterLinkedIn

Vlad Vlădescu, East Balkans Snacks Marketing Manager la PepsiCo, atrage atenția că utilizarea excesivă sau incorectă a inteligenței artificiale poate crea o distanță între brand și clienți.

Forbes: Cât de important este marketingul digital în strategia generală de marketing a companiei dvs? Cum a evoluat ponderea marketingului digital, în ultimii 3 ani, comparativ cu investițiile în marketing outdoor, radio și TV?

    Vlad Vlădescu: Marketingul digital este baza strategiei noastre de comunicare. Digital-ul a depășit toate mediile din punct de vedere penetrare în gospodării și consum, prin urmare într-o lume în continuă schimbare digitală, ne străduim să ne adaptăm rapid și să rămânem relevanți pentru consumatorii noștri.

    Ne conectăm cu ei prin intermediul diverselor platforme digitale în vogă, încercând să fim cât mai autentici și nativi digital prin orice fel de experiență pe care o creăm, de la  videoclipuri captivante cu influenceri  până la experiențe de realitate virtuală și augmentată.

    În același timp subiectul cel mai la modă –  inteligența artificială joacă un rol esențial în analiza datelor, livrarea mesajelor și personalizarea conținutului nostru în media. Colaborarea cu influencerii ne permite să construim relații autentice și să diferențiem brandul nostru într-un mod creativ.

    Pentru noi, marketingul digital înseamnă cheia pentru a crea experiențe memorabile, relevante și conexiuni autentice cu consumatorii noștri.

    Exemple de campanii digitale de succes:

    • Lay’s Cinema în Metaverse: În 2022 an Lay’s a lansat propriul cinema în Metaverse. În CineLay’s, lumea virtuală creată de Lay’s în Metaverse, avatarurile se pot bucura în gașcă la cinema și au la îndemână snack-urile preferate, chiar și în noul univers digital.
    • Lay`s Baked –  Declaratii Nevinovate – În 2023 alături de Maria și Mincu am adus în premieră gustarea nevinovată a românilor în prim plan într-o serie de video-uri cu umorul bine-cunoscut în show-urile de stand up comedy.
    • Lay’s „Iartă-mă, m-am uitat fără tine”: La începutul anului 2024, pe baza unui insight local puternic, am lansat un reality show, găzduit de Theo Rose, care tratează cu umor, pe baza unui show celebru, drama micilor escapade cinematografice într-un format cu care putem rezona cu toții. Consumatorii au fost invitați să își înscrie „scuzele” pentru faptele de „movie cheating” pe care apoi le-am popularizat în media digitală, pe panourile outdoor, până și pe cer cu drone.

    Forbes: Care considerați că sunt cele mai mari provocări și oportunități ale integrării Inteligenței Artificiale în strategiile de marketing ale companiei dumneavoastră?

    Vlad Vlădescu: Se discută din ce în ce mai mult despre inteligența artificială în marketing și vedem deja branduri care au început să o folosească în mod activ.

    Inteligența artificială a dat deja frâu liber creativității în crearea de imagini, video scurte pentru branduri sau chiar lansarea unor influenceri pe diferite platforme, care ridică semne de întrebare despre ce e  real și ce e virtual. În acest context platformele digitale și brand-urile iau în calcul zonele „gri” ale acestei evoluții, cum ar fi lipsa drepturilor de autor sau perpetuarea unor mesaje false în social media.

    Ce urmează? Modele precum SORA vor putea înlocui producția publicitară, video și de filme, ceea ce va facilita dezvoltarea mai rapidă, mai eficientă din punct de vedere costuri pentru toate brandurile.

    Când vine vorba de interpretarea datelor, inteligența artificială într-un viitor apropiat va putea asimila mai rapid un calup uriaș de informație și genera cu ușurință soluții pentru business. În acest moment, însă este necesară intervenția umană pentru a intepreta și extrage informații valoroase pentru luarea unor decizii strategice bune.

    Forbes: Cum mențineți echilibrul între utilizarea tehnologiilor avansate, cum ar fi IA, și păstrarea autenticității și umanității brandului companiei dvs?

    Vlad Vlădescu: Evident, echilibrul dintre tehnologie și latura umană a brandului nostru e foarte important. Tehnologia trebuie să completeze experiența umană, nu să o înlocuiască. Tehnologii avansate precum Inteligența Artificială (AI) pot fi integrate pentru a îmbunătăți experiența consumatorilor oferind recomandări personalizate sau asistență rapidă.

    Publicul apreciază sinceritatea și transparența. Vrem ca valorile și identitatea brandului nostru să se reflecte în tot ceea ce facem, de la campanii de marketing la interacțiuni cu consumatoriii.

    De asemenea, feedback-ul lor e cheia adaptării. Ne dorim să ne asigurăm că nevoile și preferințele clienților sunt îndeplinite. Părerile lor ne ajută să ne îmbunătățim constant și să ne adaptăm la schimbările din piață.

    Forbes: În ce mod considerați că integrarea IA în strategiile de marketing afectează relația companiei cu consumatorii? Există riscul ca IA să creeze o distanțare între brand și consumatori?

    Vlad Vlădescu: Inteligența Artificială (IA) are un impact din ce în ce mai mare asupra relației dintre companii și consumatori. Pe de o parte, IA poate oferi beneficii semnificative, precum personalizarea ofertelor și comunicării, răspunsuri mai rapide la întrebări și acces facil la informații.

    Cu toate acestea, utilizarea excesivă sau incorectă a IA poate crea o distanță între brand și clienți. Această distanțare poate apărea atunci când automatizarea excesivă elimină interacțiunile umane din experiența clientului, transformându-le în experiențe impersonale și lipsite de empatie.

    De asemenea, lipsa de transparență cu privire la utilizarea IA sau faptul că utilizatorii nu știu că interacționează cu un sistem automatizat poate afecta încrederea în brand.

    Pentru a evita aceste pericole, companiile trebuie să găsească un echilibru. IA ar trebui folosită pentru a îmbunătăți relația și comunicarea cu consumatorii, nu pentru a le înlocui. Transparența privind utilizarea IA este esențială, iar companiile ar trebui să țină cont de feedback-ul consumatorilor atunci când implementează această tehnologie.

    Forbes: Cum vedeți evoluția marketingului digital în următorii 5 ani, în special în contextul dezvoltării rapide a tehnologiilor de Inteligență Artificială?

    Vlad Vlădescu: În următorii cinci ani, Inteligența artificială (AI) va schimba complet marketingul digital, aducând cu sine noi modalități de creare de conținut și personalizare mai eficiente și mai simple.

    Cred că va exista un „boom” de conținut virtual al brandurilor, ieftin de făcut, de calitate ridicată și ușor de popularizat și targetat în media. Mă aștept ca toate platformele să vină cu noi funcționalități în care AI va avea un rol cheie în augmentarea experiențelor în platforma.

    Din punct de vedere customer service, chatbots curenți vor primi „noi fețe” umane, vor fi capabili să îndeplinească mai multe solicitări, să răspundă prompt, mai coerent verbal, cu mai multă naturalețe.

    (18 aprilie 2024)