FacebookTwitterLinkedIn

Deși în ultimii cinci ani exista un interes aparte pentru tot ce înseamnă BIO în industria alimentară, ultimii doi ani pandemici și-au pus și mai puternic amprenta pe acest segment, industria vinului nefăcând excepție de la această regulă.

Pe fondul conștientizării ideii cât de important este să ne păstrăm, să ne „cultivăm” o stare de sănătate cel puțin bună, pandemia de COVID-19 a reconfigurat nevoile multor consumatori, îndreptându-le către produsele alimentare BIO – un macaz lin și mult mai facil, în special pentru antreprenorii care și-au axat business-ul pe un astfel de model. Un exemplu în acest sens este business-ul Domeniile Franco-Române, primul producător român de vin certificat BIO.

Domeniile Franco-Romane au fost înfiinţate în anul 2000 la iniţiativa lui Denis Thomas, proprietar şi vinificator în Bourgogne (una dintre regiunile franceze viticole celebre), cu ajutorul unei echipe de specialişti români şi francezi. Domeniul cu cele 45 de hectare plantate pe terenuri în pantă şi terase, împreună cu crama de vinificație se regăsesc în centrul regiunii Dealu Mare. Aici, conversia plantației la viticultura ecologică a început în anul 2003, pentru ca în 2006 să fie obţinut primul vin certificat bio din România.

În anul 2020 s-a finalizat procesul de preluare a cramei de către un grup de investitori români care au adus DFR alte 40 de hectare de viță de vie prin fuzionarea cu Domeniile Viticole Perșu-Eminescu.

Mihnea Olariu, coproprietarul Domeniilor Franco-Române, explică pentru Forbes România că astăzi se lucrează 50 de hectare în BIO, restul regăsindu-se în diferite versiuni de conversie, pentru ca în final totul să se lucreze în BIO.

„Din partea familiei mele deținem 45 de hectare, din care 38 se află pe rod, restul trebuie să le replantăm. Ca soiuri, în ceea ce privește vinurile albe, la acest moment avem Fetească Albă, Fetească Regală, Fetească Românească, Muscat Ottonel, Chardonne, Sauvignon Blanc și Riesling.  Pe partea de roșii, avem Pinot Noir, Fetească Neagră, Merlot și Cabernet Sauvignon”.

Domeniile Franco-Române au intrat pe piață la jumătatea anului trecut cu brandul principal considerat „entry-level-ul” cramei – „DFR”. Acesta are la raft un preț de până în 35 de lei sticla. De asemenea, producătorul de vin mai deține și gama Vigneron ce este compusă din vinurile fostului proprietar, Denis Thomas.

Ultimii doi ani, momentul în care a preluat integral afacerea, pentru Mihnea Olariu, au reprezentat perioada investițiilor totale, în sensul că s-a canalizat strict pe renovarea completă a cramei și a îmbunătățirii calității viței de vie. O investiție considerată mai mult decât semnificativă – pe care, însă, coproprietarul Domeniilor Franco-Române nu a vrut să o dezvăluie.

În acest moment, producătorul de vin din comuna Săhăteni, Buzău, are o capacitate de producție de 350.000 de litri pe an.

Chiar dacă tendințele mondiale arată clar că segmentul de vinuri BIO se află pe un trend ascendent, numai în zona vest-europeană piața înregistrând creșteri de două cifre anual, acest sector are și el dezavantajele lui. Iar, aici, Mihnea Olariu subliniază dezavantajul unei recolte mai mici la hectar.

„Dacă în Dealu Mare vorbim de o medie de peste 6 tone la vinurile roșii, la BIO aceasta ajunge la 4 tone. În plus, costurile cu producția BIO pot ajunge să fie mai mari și cu 20 de procente față de cea obișnuită”, exemplifică coproprietarul Domeniilor Franco-Române.

În ceea ce privește locul comercializării produselor, Mihnea Olariu specifică faptul că nu au ca țintă intrarea în retailul modern, ci se axează mai degrabă pe zona HoReCa, a magazinelor specializate și vizează o dezvoltare a exporturilor. Domeniile Franco-Române exportă în prezent către piețele din Suedia, SUA, Canada și Australia, iar de curând au încheiat un parteneriat și pentru Europa de Vest.

Un studiu realizat de către organizatorii Millésime Bio, cel mai mare târg de vinuri ecologice din lume dezvăluie două tendințe importante în industria vinurilor BIO: deși consumul general de vin a scăzut, în 2021, comparativ cu anul 2015, consumul de vinuri BIO a crescut. Mai mult, consumatorii intervievați au mărturisit că deși cutuma lor este aceea de a cumpăra vinuri la un preț de 11 euro sticla, sunt dispuși să plătească cu 2 euro în plus pe sticlă, dacă vinul este BIO.

Studiul a fost realizat în Franța, Germania și Anglia.