FacebookTwitterLinkedIn

Un număr tot mai mare de companii încearcă modalități noi de a rezolva o problemă veche de mult timp: scăderea productivității muncii din timpul zilei de vineri.

Numite “vineri de flux” sau “vineri de concentrare” (e.g. Focus Fridays), zilele de vineri în care nu au loc ședințe de lucru cu echipele au rostul de a oferi angajaților mai mult timp pentru a rezolva sarcinile începute sau amânate în timpul săptămânii care se apropie de sfârșit.

Cercetătorii de la Școala de Sănătate Publică a Universității Texas A&M, care au studiat așa-numitul “efect de vineri”, au documentat cum scade productivitatea în ultima zi de lucru din săptămână, indiferent dacă angajații sunt în birou sau lucrează de la distanță. 

Remedierea malaise-ului de vineri a căpătat o importanță mai mare de la debutul pandemiei. Un studiu despre angajamentul în scădere estimează costul pentru economia SUA la 1,9 trilioane de dolari, potrivit Bloomberg.

Încercările anterioare de a face zilele de vineri mai productive au vizat relaxarea dress code-ului – casual Friday – sau oferirea a câteva ore libere la finalul zilei de vineri pentru perioada verii – Summer Fridays.

La platforma de bilete Eventbrite, angajații au liber în prima vineri a fiecărei luni. Alte strategii implementate de companii au încercat să ofere pizza sau înghețată gratuită. Însă niciuna dintre acestea nu a schimbat prea mult tendința de scădere a productivității în zilele de vineri.

Steven Fitzgerald, președintele Habanero Consulting Group din Vancouver, a spus că renunțarea la întâlniri în zilele de vineri ajută echipa sa de 65 de persoane să obțină mai mult din zi, în timp ce sporește moralul: “Este ușor să mergi din întâlnire în întâlnire în întâlnire, și sincer, pur și simplu nu îți oferi creierului spațiu să gândească”.

Potrivit Bloomberg, unele companii testează chiar renunțarea completă la după-amiezile de vineri: “Am putea obține aceeași productivitate în patru zile și jumătate ca aceea pe care o obținem în cinci”, a spus Mark Benden, profesor de sănătate mediului și ocupațională la Texas A&M.

“Nu cred că după-amiaza de vineri aduce mult randament în munca echipelor.”Marea parte a experimentării la locurile de muncă post-pandemie s-a întâmplat la companii mai mici, dar acest lucru se schimbă încet. Shopify, compania de software pentru comerț electronic, a ținut prima pagină a ziarelor anul trecut cu eforturile de eliminare a întâlnirilor inutile.

Alt exemplu este compania JM Smucker, care a stabilit ceea ce numește ‘săptămâni de bază’, în care angajații trebuie să vină la birou de marți până joi, o dată la două săptămâni.

Alte companii au mers pe altă cale: United Parcel Service și JPMorgan Chase, de exemplu, au impus cinci zile pe săptămână la birou pentru unii angajați. Deutsche Bank interzice personalului să lucreze de acasă în zilele de vineri și de luni.

Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania