FacebookTwitterLinkedIn

Aflată la cea de-a zecea ediție, Gala Forbes Best Office Buildings 2024, care s-a desfășurat la Crowne Plaza Bucharest, a reprezentat evenimentul dedicat celor mai relevante proiecte imobiliare din segmentul birourilor din România. 

Evenimentul a reunit actori de top de pe piața imobiliară locală, care au discutat pe tema Pieței românești de office, a perspectivelor și evoluției sale, iar cele mai bune proiecte și profesioniști din industrie au fost premiați. 

După ani-record de construcții ale clădirilor de birouri, 2023 s-a remarcat prin livrări modeste în Capitală. Stocul modern de birouri din Bucureşti a finalizat anul cu un total de 3,5 milioane mp, din care aproximativ jumătate din piaţă este formată din clădiri mai vechi de 10 ani, iar restul fiind începând cu 2012.

În schimb, aproape o jumătate de milion de metri pătrați au fost închiriați în 2023 în București, o premieră în ceea ce privește activitatea tranzacțională pentru piața de birouri. Activitatea totală de închiriere (TLA) în 2023 s-a ridicat la 476.000 mp, un total cu 62% mai mare față de datele din anul precedent, valoarea de aproape jumătate de milion de mp închiriați marcând o premieră în ceea ce privește activitatea tranzacțională pentru piața de birouri din București.

Au participat la discuții, în cadrul panelui moderat de Ionuț Bonoiu, redactorul-șef Forbes România, Mihai Păduroiu, CEO Office Division One United Properties, 

Ciprian Osan, Managing Partner GreenForest, Cătălin Năstăsoiu, VP Marketing Strategy Genesis Property, Emma Toma, Head of Office Division AFI Europe Romania și Andrei Boca, Leasing Director Globalworth România. 

Iată principalele declarații:

MIHAI PĂDUROIU – CEO Office Division One United Properties

Obiectivul nostru pe 2024 este să susținem același volum de închirieri. În ultimii ani am avut în jur de 30.000 mp pe an, asta înseamnă finalizarea închirierii ultimelor spații din Cotroceni Park faza II și începerea închirierii fazei următoare. Sperăm ca anul acesta să marcăm o nouă premieră din punct de vedere investițional, atragerea unui jucător investițional pe piața din România.

În Europa Centrală și de Est, piața de birouri este emergentă și dinamică, a traversat pandemia foarte bine. Toate capitalele, nu doar Bucureștiul, au un grad de neocupare redus, au o cerere în creștere, mai ales comparativ cu Europa de Vest și America de Nord. În baza evoluției tehnologice din zona de construcții, costurile au crescut, la fel și chiriile. Zonele de birouri sunt complementare cu cele comerciale, acestea sunt direct proporționale cu prezența în clădire, iar când există o anumită fluctuație trebuie intervenit. Toate părțile trebuie să găsească soluții pentru ca lucrurile să funcționeze. În cadrul One Tower avem o prezență la birou a angajaților de peste 70%, cu companii din avocatură, servicii, farma, unde prezența e mai ridicată. La One Cotroceni, unde sunt și companii din IT și software, prezența e mai scăzută, deci diferă de la sector la sector.

Noi în ultimii ani am atras companii care au intrat în România în cadrul portofoliului nostru, precum Siemens Energy, Ford Motors, un motiv de mândrie și un succes dincolo de partea pragmatică și financiară, pentru că generează creștere reală în tot ecosistemul în care îl aduc. Bucureștiul este în top trei ale celor mai atractive destinații de business din Europa.

CIPRIAN OSAN – Managing Partner GreenForest

Îmi place perspectiva din punct de vedere al culturii organizaționale. Ai nevoie de o echipă performantă, iar pentru aceasta oamenii trebuie să aibă niște relații personale bune între ei, iar spațiile de birouri oferă o infrastuctură care poate ajuta la consolidarea acestor relații. Cred că în acest moment construim infrastructura de workspace, încercăm să influențăm modul în care se utilizează. Știm un lucru simplu: este important ca spațiul să fie atractiv.

Am început să muncim la proiectul nostru de 2 ani de zile, iar în 2024 ne propunem să ne construim o rețea de dealeri în câteva țări din Uniunea Europeană.

CĂTĂLIN NĂSTĂSOIU – VP Marketing Strategy Genesis Property

La finalul anului trecut am lansat faza II a proiectului Yunity Park, un loc bine reprezentat de spațiile de office. Am pus accentul pe spațiul public, care devine o extensie naturală a ceea ce numeam office până acum, în armonie cu cerințele Generației Z, care devine dominantă în rândul forței de muncă. E un proiect pe care l-am pus în plan cu foarte mult timp înainte, de zece ani, e un concept nou de real estate și abia așteptăm să vedem cei 1000 mp de pădure urbană parcați într-o fostă parcare, pentru wellbeing-ul comunității. Urmează faza III, dar prefer să las niște surprize în suspans, la care lucrăm deja.

Noi nu avem cifre care să dea o imagine exactă a utilizării spațiilor din clădiri, dar prima dată când am scos barierele de trecere prin spațiile de construcții la Yunity Park, oamenii s-au bucurat, au făcut poze, a fost o afluență mai mare a angajaților. A fost o certificare că ceva am făcut bine.

Intrăm în faza finală cu Yunity Park, care aduce un nou concept de real estate, avem o echipă nouă, sunt mândru de ea, pentru că are acces la toate tipologiile și la toate cele patru generații care acum lucrează împreună. Suntem considerați cei mai buni property manageri.

EMMA TOMA – Head of Office Division AFI Europe Romania

Vorbind de obiectivele noastre, cred că aș alege cuvântul expansiune. Pe segmentul de birouri avem proiecte în diverse stadii, șapte ongoing, două în Timișoara și Brașov, unul în București. Vrem să păstrăm același grad de închiriere și să ajungem aproape de 100%. Sunt contracte care urmează să expire anul acesta și discutăm cu chiriașii existenți pentru prelungiri. Avem proiecte în curs de construcție, practic singurul proiect office din București în curs de construcție, vrem să-l finalizăm la timpul propus. Urmărim extinderea portofoliului din România, noi construim și administrăm proiectele din portofoliu sau cumpărăm proiecte noi. Obiectivul nostru este să ne extindem, nu doar pe partea de birouri. Anul trecut a fost cel mai greu din ultimii cinci, de aceea, anul acesta sunt pozitivă și văd schimbări în plan economic, sperăm să scadă inflația, costurile la energie, construcții etc. Aștept rezultate mai bune decât anul trecut.

Concluziile sunt că nu se pot desfășura activitățile de business decât de la birou și că sistemul de lucru preferat este cel hibrid. Câte zile, cu ce frecvență, depinde de activitate. În portofoliul nostru, gradul de reîntoarcere a fost diferit. Acolo unde avem un mix variate de chiriași, 80-90% s-au întors la birou, provocarea apare unde avem chiriași din domeniile IT&C. Depinde ce fac dezvoltatorii ca să susțină întoarcerea la birou, la fel și angajatorii și angajații. Noi deja avem în proiecte partea de servicii, retail, în general am construit proiecte mixte. Anul acesta vom finaliza construcția AFI Home, un produs nou pe piață, apartamente de închiriat lângă proiectele de birouri. Acestea sunt un produs mai flexibil decât cele de vânzare. Sustenabilitatea este, de asemenea, unul dintre principalele noastre scopuri, iar toate companiile încearcă să se alinieze deja la cerințele ESG. Proiectul AFI Loft, unde avem 16.000 mp de birouri peste spațiul de retail, ceea ce este extraordinar, nu va fi o provocare să închiriem aceste spații.

Primul meu motiv de optimism este AFI Loft, pe care-l vom finaliza în acest an. Apoi faza II a AFI Park Brașov, proiectul nostru pentru care suntem în curs de obținere a autorizației de construcție, apoi AFI Tech Park III, fază în curs de autorizare. Imediat ce vom obține autorizația, vom începe construcția.

ANDREI BOCA – Leasing Director Globalworth România

Avem aproape toate clădirile cu 100% grad de ocupare. 2024 este despre tehnologie, proiectul nostru cel mai mare anul acesta este alături de Honeywell, în care analizăm clădirile în comparație, să putem face mentananță preventivă, pentru a crește confortul chiriașilor. Vrem să ne optimizăm portofoliul, de a ne apropia de targeturile propuse pentru sustenabilitate.

Secretul nostru este mixul de chiriași. Avem o metrică nouă care este gradul de utilizare, iar acum, când cifrele încep să crească, mi-am pus problema dacă gradul de utilizare în 2019 era un lucru bun pentru angajați, pentru că un grad mare de utilizare scade confortul spațiilor. Acum, când gradul de utilizare este de 70%, este mult mai bine. Work from home este deja o normalitate. Spațiile comune au luat avânt mare în organizarea de birouri, iar un proiect, chiar dacă are zone de relaxare în exterior, oamenii sunt tot la birou. În cazul nostru, gradul de utilizare este foarte bun, se vede asta, iar noul normal acesta este, cu o densitate mai scăzută și un confort mai mare pentru angajați. Avem toate motivele să fim optimiști. Reziliența acumulată se va vedea în perioada următoare.

Moderator: IONUȚ  BONOIU – Editor in Chief Forbes România

Am început acest eveniment într-o perioadă nu o ducea așa de bine, apoi am continuat într-o perioadă în care devenise foarte importantă, am văzut evoluția sa. Ceea ce îmi place mult la piața de office este că avem niște cifre concrete, pe baza cărora să ne facem analizele. Dar scopul discuției noastre este de a identifica o direcție pentru acest an.