FacebookTwitterLinkedIn

Spațiile de co-working, o piață în creștere de până la 30% în următorii opt ani.

Recent, Elon Musk lansa pe Twitter un comentariu care a șocat industria de real estate: ce-ar fi dacă ar transforma sediul din San Francisco într-un spațiu pentru oamenii fără adăpost? „De vreme ce, oricum, nu vine nimeni la birou”, spunea Musk.

Se știe că proprietarul Tesla, care a cumpărat de curând rețeaua de social media Twitter, are o înclinație spre idei neobișnuite. Dar adevărul este că orașul San Francisco se confruntă cu o criză din ce în ce mai profundă a persoanelor fără adăpost, în timp ce angajaților de la Twitter li s-a spus că pot lucra de la distanță pentru totdeauna. 

Dar ideea transformării clădirilor de birouri în apartamente sau spații de cazare nu le este atât de străină nici dezvoltatorilor din România. Sunt câteva exemple de proiecte de birouri care și-au schimbat direcția înspre rezidențial. Dezvoltatorul imobiliar Globe Trade Center (GTC) declara anul trecut că ia în considerare construirea de blocuri de apartamente în locul clădirilor de birouri, pe terenul pe care îl deține în zona Expoziției din Capitală.

Cu toate că pandemia de Covid-19 nu mai reprezintă o amenințare, iar clădirile de birouri au rămas, în continuare, investiții atractive, multe companii se îndreaptă spre soluții flexibile de co-working. 

Toate previziunile indică o creștere accelerată a industriei de spații flexibile, acestea urmând să ajungă la o cotă de piață de peste 30% până în 2030; cota actuală de piață a spațiilor flexibile, ca parte a proprietăților imobiliare comerciale, este de 5%. Mai mult, potrivit unui studiu recent al CBRE, până în 2023, 43% dintre chiriași vor avea 10-50% din portofoliu dedicat spațiilor flexibile, iar 17% dintre aceștia vor dedica acestor spații peste 50% din portofoliu.

Dar nici această nișă nu a fost ferită de efectele pandemiei din ultimii doi ani. După cum explică Ana Nekhamkin, vice-președinte al diviziei de Real Estate al Mindspace, unul dintre cei mai mari jucători ai pieței, așa cum s-a întâmplat în cazul tuturor industriilor, și domeniul spațiilor flexibile a fost afectat. Astfel, la începutul primăverii anului 2020, ratele de ocupare au scăzut semnificativ în întreaga industrie, iar companiile au implementat procesele necesare pentru munca de acasă. „Toți operatorii de spații flexibile au fost nevoiți să se adapteze rapid, ceea ce a însemnat atât ajustarea spațiilor conform reglementărilor locale, cât și identificarea unor modalități prin care să le asigure comunităților lor alternative pentru networking-ul și implicarea de care beneficiau la birou”, explică Nekhamkin.

Cu toate acestea, în ciuda perioadei de incertitudine, piața de spații flexibile a continuat să crească, chiar dacă cea mai mare parte a industriei imobiliare comerciale a avut de suferit. Asta datorită beneficiilor oferite de spațiile de co-working față de spațiile tradiționale de birouri. Printre acestea se numără atât flexibilitatea în ceea ce privește gradul de ocupare, cât și în ceea ce privește veniturile. 

„Este clar că modelul spațiului de lucru flexibil funcționează, ceea ce am demonstrat la finalul anului trecut, când ne-am asigurat o finanțare de 72 de milioane de dolari din partea unor investitori instituționali. Această rundă de investiții are scopul de a sprijini creșterea continuă a Mindspace și extinderea ulterioară în Europa, Statele Unite și Israel. La începutul acestui an, am anunțat deja două noi locații în Berlin. În plus, spațiile noastre sunt aproape la nivelul maxim de ocupare – anul trecut am văzut o revenire semnificativă și am atins nivelurile pre-COVID, cu o ocupare de peste 95% în Israel, Polonia și Germania”, explică reprezentanta Mindspace.

În plus, în ciuda pandemiei, anul trecut Mindspace a deschis trei noi locații și a lansat „Hybrid”, o nouă gamă de soluții la cerere pentru companiile și persoanele care lucrează în mod hibrid, combinând munca de acasă cu cea de la birou. 

În momentul de față, Mindspace deține două spații în România, ambele în București: Mindspace Business District, în zona Pipera, și Mindspace Victoriei, aproape de Piața Victoriei. „Aceste locații sunt diferite în ceea ce privește numărul de membri pe care îi pot găzdui – cea din Pipera se întinde pe 4.446 mp, distribuiți pe două etaje, și poate găzdui peste 730 de membri, în timp ce locația din Victoriei găzduiește peste 200 de membri, pe o suprafață totală de 1.950 mp”, punctează Ana Nekhamkin.

Pe lângă diferența de suprafață, fiecare dintre cele două spații prezintă alt tip de beneficii: în timp ce Mindspace Business District este amplasat într-o zonă recunoscută pentru mediul de afaceri, Mindspace Victoriei este mai aproape de centrul social și cultural al Bucureștiului. „Ca atare, depinde de ceea ce caută companiile membre”, adaugă ea.

Contrar așteptărilor, majoritatea membrilor spațiilor de co-working nu sunt mici antreprenori care nu dețin propriul birou, ci companii mijlocii și mari sau companii multinaționale. Ana Nekhamkin subliniază că, în prezent, aproximativ 41% dintre membrii Mindspace fac parte din întreprinderi mari precum Shell, Microsoft, Klarna, Yahoo! și Expedia, iar 38% sunt din companii mici și mijlocii.

În ceea ce privește durata contractelor, spațiile de co-working oferă mai multă flexibilitate decât birourile tradiționale. De exemplu, în comparație cu acordurile tradiționale, care se încheie pe 5 sau 10 ani, atât echipe cât și persoane individuale pot închiria la Mindspace un birou privat pe baza unui abonament lunar. Se oferă și soluții la cerere, care nu presupun niciun fel de angajament, cum ar fi permisul zilnic sau permisul multi-access.

Accesul pentru o zi pornește de la aproximativ 30 euro, iar pentru o lună costurile pentru un spațiu de lucru pornesc de la 300 euro, în funcție de mai mulți factori, precum numărul de spații de lucru închiriate și perioada contractului. De asemenea, există și opțiunea accesului la spațiu pentru 4, 8 sau 12 zile.

Tot pe modelul flexibilității, în perioada aceasta, când multe companii ucrainene au migrat în România și Polonia, Mindspace oferă în mod gratuit acces la săli de întâlnire și permise de acces zilnic pentru organizațiile și ONG-urile care sprijină refugiații ucraineni. „În plus, echipele noastre locale, alături de membri generoși au colectat și au expediat cutii cu alimente, produse de igienă și medicamente în Ucraina”.

În primul trimestru al acestui an, Mindspace a semnat deja două acorduri pentru noi locații în Berlin. Astfel, portofoliul său de spații din Germania ajunge la 10, dintre care cinci în Berlin. 

„Căutăm în mod activ să creștem și să ne extindem portofoliul de proprietăți la nivel global – în Europa și SUA. De asemenea, anul acesta aducem experiența membrilor la un nou nivel: Activate este o experiență premium pentru membri, concepută pentru a oferi servicii de tipul și calitatea celor din industria ospitalității, dar pentru clădirile comerciale. Este ceea ce facem deja de mulți ani și acum o punem la dispoziția proprietarilor, pentru a o putea oferi mai departe chiriașilor. Mai exact, Mindspace gestionează facilitățile întregului activ, cum ar fi sălile de întâlnire, spațiile pentru evenimente, zonele comune, serviciile de check-in, programarea comunităților și, în viitor, servicii de catering”, concluzionează Ana Nekhamkin.

O piață activă

Mari jucători imobiliari, precum IMMOFINANZ, AFI Europe sau One United Properties, au remarcat potențialul spațiilor de co-working, așa că au anunțat investiții în această zonă. IMMOFINANZ a lansat spațiul mycowork, un concept care a fost deja implementat din 2020 în Viena și ulterior s-a extins și în alte orașe europene. 

În București, primul spațiu mycowork a fost amenajat în clădirea myhive S-Park, pe o suprafață de 465 mp. Spațiile de lucru mycowork se pot închiria pe o perioadă de minimum o lună şi oferă spații individuale de lucru flexibile, bucătărie și zone de lounge pentru relaxare și socializare, diferite tipuri de băuturi răcoritoare, plus focus rooms sau săli de conferință. „Conceptul de birouri flexibile myhive a anticipat trendul muncii în sistem hibrid, propunând soluții de lucru moderne, flexibile și personalizate. mycowork completează această ofertă cu opțiuni accesibile și un nivel superior de personalizare. Ne adresăm unei categorii extinse de companii, din domenii cu dinamică accentuată de dezvoltare”, spunea recent Fulga Dinu, Country Manager Operations IMMOFINANZ România. 

AFI oferă spații flexibile în cadrul AFI Tech Park Business Center, cu prețuri începând de la 985 lei/lună pe unitatea de lucru.

Și dezvoltatorul One United Properties a anunțat că va încorpora, în cadrul clădirii One Tower, o componentă de coworking. 

Alături de mari dezvoltatori, în București și în țară sunt active și companii internaționale recunoscute în domeniu, precum IWG, care operează local prin brandurile Regus și Spaces, dar și numeroși jucători de talie mică sau medie, care administrează spații de coworking. Printre aceștia se numără Impact Hub, cu două locații, Nod Makerspace, amplasat pe Splaiul Unirii, Tech Hub, WeLoveDigital, Commons.work cu trei spații în București și două în Maroc, Seneca Anticafe și multe altele.

În general, prețurile variază între 10-15 euro/zi până la abonamente lunare, care pot ajunge la câteva sute de euro pe lună. 

Potrivit platformei Coworkbooking.com, în Capitală sunt în jur de 36 de astfel de spații, cu prețuri care încep de la 459 de lei/lună pentru un punct de lucru. Unele, precum TheAtelier.ro, oferă posibilitatea închirierii cu ora (8 lei) sau ziua (40 de lei), fără a fi nevoie de un abonament. Idea Perpetua Hub, din zona Pieței Unirii, oferă o zi gratuit, iar mulți alți operatori oferă discounturi de 20% pentru primele cinci zile. 

Dar poți închiria un spațiu de birou flexibil chiar și într-un hotel. Astfel, Hotel Cișmigiu oferă posibilitatea de a închiria camere între orele 9 și 18, cu opțiuni de parcare gratuită, folosirea sălii de sport, servicii de imprimare documente și acces la sală de conferințe. 

Pe lângă București, până în prezent în România au apărut spaţii de coworking în principal în marile orașe sau centre universitare precum Braşov, Cluj-Napoca, Timişoara, Constanţa, Iaşi, Sibiu, Oradea, Piatra Neamț, Ploiești şi chiar la Sfântul Gheorghe.

Dar România nu face decât să urmeze trendului global de creștere a spațiilor de lucru flexibile. Piața este estimată să atingă 16,1 miliarde de dolari anul acesta, de la 13,6 miliarde de dolari în 2021, potrivit analizei Reportlinker. Avantajele principale, față de locațiile high-end, sunt costuri mai mici, spații mai personale, o ambianță profesională și, nu în ultimul rând, flexibilitate. Un atribut care tinde să devină regulă pe agendele multor companii care privesc către un viitor incert.