FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

Va intra afacerea Dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?

Business-ul nu intră niciodată în vacanță, chiar dacă echipa are parte de zile libere, iar acest lucru nu este influențat de contextul actual, ci este o practică curentă. Avem multe discuții în derulare pentu noi tranzacții, vom finaliza 4 dezvoltări (One Floreasca Vista, One Timpuri Noi, One Modrogan, precum și One Cotroceni Park Office Faza 2) și avem alte trei dezvoltări care vor fi livrate în 2023 (One Verdi Park, One Peninsula și One Cotroceni Park).

În plus, suntem în proces de a atrage capital de la investitori în majorare de capital social, care va fi a cincea noastră majorare de capital. Intenția noastră este de atrage până la 90 de milione de euro de la investitori existenți, care au opțiunea de a subscrie proporțional pe baza drepturilor de preferință, precum și noi investitori. Capitalul nou strâns va fi investit cu prioritate în dezvoltări noi, în conformitate cu pipeline-ul pe care îl avem, în timp ce poziția actuală de numerar va fi folosită pentru a accelera livrarea dezvoltărilor în curs. Scopul nostru cu această creștere este, pe lângă strângerea de capital, să diversificăm și baza de acționari, să creștem lichiditatea și să strângem capital pentru extinderea pipeline-ului.

Pe piața de capital, lichiditatea rămâne principala noastră preocupare și, prin urmare, ne-am bucurat că, în iunie, FTSE Russell a inclus acțiunile ONE într-un alt indice – FTSE EPRA Nareit EMEA Emerging, care urmărește evoluția companiilor active în sectorul imobiliar din piața EMEA emergentă. Suntem unul dintre cei 33 de emitenți care fac parte din acest indice și doar una dintre cele două companii europene. Strategia noastră este de a continua să ne creștem expunerea la investitorii instituționali internaționali prin includerea în mai mulți indici regionali și la nivel de industrie.

Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările Dvs. în următoarea perioadă?

În ciuda provocărilor pe care le-ați enumerat, piața imobiliară din România a continuat performanța solidă în 2022 și observăm o cerere tot mai ridicată pentru dezvoltările noastre. Acest lucru este foarte vizibil prin prisma rezultatelor noastre – în T1 2022, am raportat venituri consolidate de 348,7 milioane de lei, în creștere cu 82% față de T1 2021. Profitul brut a crescut de patru ori în T1 2022 comparativ cu T1 2021, ajungând la 208 milioane de lei, în timp ce profitul net a crescut cu 320%, ajungând la 166,4 milioane de lei.  

La sfârșitul trimestrului I 2022, 77% din dezvoltările noastre care sunt în prezent în construcție, care urmează să fie livrate în 2022 sau 2023, au fost deja vândute, arătând astfel o cerere mare pentru produsul nostru.

Chiar dacă războiul din Ucraina a avut un impact pe termen scurt asupra vânzărilor noastre ca urmare a incertitudinii, iar unii clienți au decis să întârzie achiziția unui apartament, interesul pentru dezvoltările noastre a revenit relativ rapid. În acest moment, interesul pentru achiziția de locuințe, închirieri de spații de birouri sau comerciale este cel cu care suntem obișnuiți. Mai mult, piața imobiliară și, în cazul nostru rezidențială, în special, are un semnificativ potențial de creștere și consolidare.

Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

Dacă ne raportăm la provocările pentru întregul mediu de business cauzate de creșterea în cascadă a prețurilor, putem spune că vom asista la o majorare a acestora și în sectorul imobiliar. Pentru tot ceea ce a fost precontractat, noi vom rămâne la valoarea de semnare inițială, chiar dacă între timp prețurile materialelor de construcție, alte servicii s-au scumpit. Însă, pentru proiectele umătoare vom majora prețurile în conformitate cu creșterile de pe piață. Suntem obișnuiți cu acestea. În fiecare an, de șapte ani încoace, costurile de construcție au crescut între 5% și 10% în fiecare an, iar prețurile de vânzare aproximativ la fel. Până acum, creșterea prețurilor de vânzare a acoperit creșterea costurilor. Factorii cheie în susținerea prețurilor sunt locația, calitatea, comunitățile create, designul și sustenabilitatea clădirilor.

Cum arată planurile Dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

Ne-am propus ca anul acesta să livrăm patru devzoltări noi și, de asemenea, ne dorim să demarăm One Lake District și One High District, dar și să continuăm să ne extindem portofoliul de birouri și retail prin tranzacții, precum recenta achiziție a fostei fabrici Ford, acolo unde vom dezvolta o suprafață de 13.000 de metri pătrați de spații comerciale.

Anul 2022 aduce așadar diversificarea portofoliului One United Properties, prin extinderea segmentului de birouri și diviziei de retail și consolidarea rolului de investitor, prin intermediul achizițiilor strategice. Veniturile segmentului de birouri și diviziei de retail au inceput sa aduca profituri în primele trei luni ale acestui an și vor continua să crească pe tot parcursul anului.

În paralel, continuăm să ne axăm pe extinderea brandului high-end al ONE, prin dezvoltări la scară mai largă destinate clienților cu venituri medii și medii-mari. Rezultatele excelente ale vânzărilor One Cotroceni Park setează premise pozitive pentru dezvoltări similare, precum One Lake District și One High District, unde vom începe construcția în acest an. Estimăm că în 2022 vom investi aproape 1,2 miliarde de lei în București. 

În prezent, ne aflăm în negocieri avansate pentru zece dezvoltări viitoare, care se concentrează, în principal, pe proprietăți rezidențiale adresate segmentului de venituri medii și medii-mari. În cazul în care acestea se vor concretiza, vor fi dezvoltate în următorii șapte ani aproximativ 10.000 de apartamente, cu o suprafață totală construibilă de peste 1 milion de metri pătrați, care vor contribui semnificativ la veniturile și profitul companiei. De asemenea, suntem în faze incipiente de discuții sau negocieri pentru alte peste 20 de dezvoltări.

Strategia noastră pe termen lung este să construim și să administrăm un portofoliu echilibrat de dezvoltări multifuncționale integrate eficient în dinamica urbană și care să îndeplinească toate nevoile noilor generații – flexibilitate, tehnologie, wellness. Totodată, vom continua să ne concentram pe sustenabilitate și să implementăm practicile ESG în strategia companiei. Remarcăm un interes tot mai crescut al investitorilor pentru aspectele de mediu, sociale și de guvernanță corporativă. În acest sens, în prezent finalizăm raportul nostru de sustenabilitate pentru 2021 și trecem prin procesul de rating ESG cu Sustainalytics, care va oferi investitorilor și stakeholderilor o perspectivă valoroasă asupra practicilor noastre ESG.