FacebookTwitterLinkedIn

Un rapper ale cărui versuri îl descriu pe Vladimir Putin drept un “supererou de neoprit” a preluat controlul asupra lanțului Domino’s Pizza din Rusia, după ce fostul proprietar al acestuia a depus cerere de faliment. 

Potrivit The Telegraph, muzicianul transformat în antreprenor, Timati, și restauratorul Anton Pinskiy au preluat afacerea Domino’s în Rusia, în timp ce companiile vestice se confruntă cu presiuni crescânde de a rupe legăturile cu Moscova. 

Anunțul vine la nouă zile după ce DP Eurasia, deținătorul francizei Domino’s Pizza în Rusia, a renunțat la încercările de a vinde afacerea unui cumpărător local și a depus cerere de faliment. 

Timati, al cărui nume real este Timur Yunusov, și Pinskiy au declarat că vor menține partenerii francizei Domino’s, cele 120 de restaurante și cei peste 2.000 de angajați din Rusia. Restaurantele vor fi rebranduite sub numele de Domino Pizza, cu litera “i” din Domino afișând litera rusă echivalentă, și anume “и”. Cei doi au investit deja sute de milioane de ruble în afacere, a declarat Pinskiy jurnaliștilor. 

Preluarea vine după ce duo-ul a achiziționat un lanț de 130 de cafenele care aparțineau anterior Starbucks, care a ieșit din Rusia după 15 ani de activitate. Cafenelele s-au redeschis anul trecut sub numele de Stars Coffee, cu un logo care continuă să prezinte o sirenă, însă aceasta poartă acum o căciulă rusească. Pinskiy a dezvăluit ulterior că a plătit 500 de milioane de ruble (aproape 5,5 milioane de dolari) pentru cafenelele Starbucks, care aveau aproape 2.000 de angajați în întreaga țară. 

Timati, care deține și lanțul rusesc de fast-food Black Star Burger, a fost mult timp un susținător vocal pentru Kremlin. În 2015 artistul de hip-hop a lansat o melodie pro-Kremlin cu versurile “Cel mai bun prieten al meu este președintele Putin” și care îl descria pe liderul rus ca pe un “supererou de neoprit”. 

O altă melodie lansată de Timati în 2019 lua în derâdere protestele anti-Kremlin și sublinia absența marșurilor gay în Moscova. Piesa a devenit cel mai dezaprobat videoclip în limba rusă de pe YouTube. 

Mărcile vestice au fost sub presiune de a vinde operațiunile lor din Rusia în urma invaziei din Ucraina. Plecarea lor din Rusia a dus la apariția unor dubluri care și-au rebranduit activele abandonate. 

Magazinele Lego au fost redeschise ca “Lumea Cuburilor”, Krispy Kreme a devenit “Krunchy Dream”, KFC a fost rebranduit ca Rostik’s, iar McDonald’s a fost relansat ca “Vkusno & tochka”, adică “Gustos și atât”. 

Decizia Domino’s de a vinde divizia sa rusă vine în timp ce Putin intensifică preluarea operațiunilor de afaceri vestice, inclusiv Carlsberg și Danone.