
Transportul feroviar de mărfuri de-a lungul complicatei linii de trecere a frontierei dintre Moldova și Ucraina ar putea crește volumele, informează RailFreight. Parlamentul ucrainean a decis recent să simplifice procedurile vamale pe tronsonul Giurgiulești (MLD) – Reni (UKR) – Etulia (MLD).
Mai precis, mărfurile care provin din Giurgiulești și Galați Larga (România) vor înceta să fie oprite pentru procedurile de frontieră și vamale la gara din Reni.
Această nouă inițiativă urmărește accelerarea operațiunilor la punctele de trecere a frontierei feroviare Reni-Giurgiulești și Frykatsei-Etulia dintre Ucraina și Moldova, după cum au subliniat Căile Ferate Ucrainene (UZ). Zona este importantă pentru Ucraina, deoarece Reni, Giurgiulești și Galați sunt trei porturi de pe Dunăre pe care Ucraina le poate folosi ca alternative la porturile Odessa și restul infrastructurii sale deteriorate.
Principala provocare pe linia Giurgiulești-Reni-Etulia este că iese din Moldova și apoi reintră în ea, după ce a traversat scurt sud-vestul Ucrainei, unde trebuie efectuate procedurile vamale. Această linie este singura opțiune disponibilă deoarece nu există infrastructură feroviară de-a lungul graniței de sud a Republicii Moldova. În plus, secțiunea nu poate continua să ruleze în Ucraina, deoarece se întinde de-a lungul laturii de nord-vest a lacului Kahul. Cea mai mare parte a lacului se află în Ucraina, cu excepția vârfului de nord-est, pe care calea ferată o circumnavigează, forțând fiecare tren să reintre în Moldova în Etulia. Cu noul plan stabilit de guvernul ucrainean, însă, unele trenuri nu vor mai fi nevoite să oprească la Reni.
Acesta nu este primul pas al Ucrainei în vederea intensificării transportului feroviar de marfă prin sudul Moldovei. Atât Ucraina, cât și Moldova se află în proces de integrare în Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T), care a fost anunțată în octombrie 2022. Linia transfrontalieră Berezyne-Basarabeasca, de exemplu, a fost restabilită la sfârșitul lunii martie.