
Uber a semnat un parteneriat pe termen lung cu Waymo, companie de tehnologie în domeniul conducerii autonomedeținute de Alphabet, pentru a începe oferirea vehiculelor autonome ca parte a portofoliului de mașini a companiei, posibil începând de anul acesta, potrivit Reuters.
Vehiculele autonome Waymo vor fi disponibile prin intermediul aplicației Uber în orașul Phoenix, SUA. Colaborarea, care va fi lansată public “în acest an”, va pune la dispoziție un număr fix de vehicule Waymo pentru serviciile de transport și livrare de alimente ale Uber în zona metropolitană Phoenix, unde Waymo și-a extins aria de servicii la începutul lunii mai.
Waymo asigură aproximativ 10.000 de curse pe săptămână în Phoenix și în San Francisco și a adăugat recent Los Angeles pe lista sa de piețe, urmând să ajungă în curând și în Austin.
Uber deservește aproximativ 130 de milioane de oameni lunar doar în Statele Unite.
În 2015 Uber a făcut anterior o încercare în domeniul vehiculelor autonome când a început propriul proiect de astfel de vehicule, numit Uber ATG. Proiectul s-a dovedit a fi foarte costisitor, generând o pierdere netă de 303 milioane de dolari în 2020, și a adus un risc potențial pentru brand, după ce unul dintre vehiculele autonome Uber a lovit mortal un pieton în 2018.
În cele din urmă, Uber a vândut Uber ATG către Aurora Innovation, un startup susținut de Amazon și Sequoia Capital, pentru 4 miliarde de dolari, plus 400 de milioane de dolari pe care Uber i-a investit în Aurora.
Cu toate acestea, Uber susține că vehiculele autonome sunt viitorul, iar CEO-ul Dara Khosrowshahi a afirmat într-o declarație marți că “vehiculele complet autonome devin rapid parte a vieții de zi cu zi”.
Un detaliu surprinzător este faptul că în februarie 2017 Waymo a intentat un proces împotriva Uber acuzând compania de ride-sharing că a furat secrete comerciale. Acuzațiile s-au bazat pe faptul că Anthony Levandowski, fost inginer Waymo care ulterior a fondat compania de camioane autonome Ottomotto, pe care Uber a achiziționat-o în 2016 pentru 625 de milioane de dolari, ar fi creat Ottomotto folosind peste 14.000 de fișiere confidențiale furate de la Waymo.
Companiile au ajuns la un acord în 2018, iar Uber a fost de acord să plătească Waymo 0,34% din acțiunile sale – aproximativ 245 de milioane de dolari la momentul respectiv.
Levandowski a fost condamnat la 18 luni de închisoare și a fost obligat să plătească 179 de milioane de dolari companiei-mamă a Waymo, dar ulterior a intentat un proces împotriva Uber, afirmând că aceasta a fost de acord să îl despăgubească pentru orice acțiune legală intentată împotriva sa în momentul achiziționării Ottomotto.
Uber a ajuns la un acord în 2022 pentru a plăti “o parte semnificativă” din cei 179 de milioane de dolari și i-a acordat lui Levandowski 2 milioane de dolari.