FacebookTwitterLinkedIn

Perioadele de lockdown din ultimii doi ani și creșterea interesului consumatorilor pentru un stil de viață sănătos au menținut segmentul de legume și fructe congelate pe un trend ascendent.

Cum a contribuit „noul normal” la rescrierea strategiei de business a unuia dintre cei mai cunoscuți jucători din industria alimentară locală, Bonduelle? 

Dincolo de acest trend ascendent menținut în mod special de schimbările pe care le-a adus în industrie pandemia de COVID-19, pentru a susține evoluția pozitivă a business-ului, oficialii Bonduelle au mizat acum, mai mult ca oricând, pe produse inovative și conveniență.

Cel mai important factor care a influențat strategia de business Bonduelle din ultimii doi ani a fost, fără îndoială, schimbarea preferințelor consumatorilor. Datorită faptului că mulți consumatori au devenit mult mai conștienți de importanța unui stil de viață sănătos, dar și de valoarea timpului lor, brandul s-a axat pe plan local pe crearea și lansarea de noi produse.

„Un exemplu în acest sens este tehnologia cu care sunt realizate produsele marca Vapeur. Pentru acestea utilizăm sistemul de pregătire la temperatură înaltă, dar într-o cantitate mai mică de lichid decât în procesul tehnologic standard, pentru a garanta o prospețime de lungă durată a produselor”, explică Monica Roșu, Commercial Director, România, Bulgaria, Moldova & Marketing Director Europa de Sud-Est și Caucaz Bonduelle, care subliniază faptul că, în prezent, atât categoria de legume congelate, cât și cea de conservate se află în creștere, cele congelate înregistând o dinamică de dezvoltare semnificativă în 2020.  

De asemenea, Monica Roșu punctează că, în segmentul B2B, compania s-a concentrat în această perioadă pe extinderea portofoliul Bonduelle Food Service. Acesta cuprinde acum, pe lângă gamă de monolegume, și o selecție diversă de amestecuri de legume, atât congelate, cât și în conservă, piureuri și snack-uri (legume tempura, conopidă și broccoli pané), ready meals, burgeri vegetali și falafel.  

„Pe segmentul de retail, Bonduelle a optat pe noua gamă de miniconserve pregătite la abur. Am decis ca acestea să fie comercializate sub forma unor porții unice de câte 106 ml tocmai pentru a economisi timpul și efortul consumatorilor, dar și de a reduce risipa de alimente, una dintre problemele majore ale economiei moderne”.

În ultima perioadă, legumele și fructele congelate se întâlnesc tot mai des pe lista de cumpărături a consumatorilor români, și asta pentru că tot mai mulți văd în aceste produse o alternativă de a realiza o masă rapidă și sănătoasă. Conform unui studiu realizat de Bonduelle la finalul anului trecut, consumatorii români mănâncă în medie de trei ori pe zi, două dintre mese fiind reprezentate de preparate gătite în casă, și doar o jumătate de masă este bazată pe alimente de origine vegetală. 

În plus, participanții la studiu au recunoscut că regimul lor alimentar constă în 30-40% carne, 30-40% legume și fructe și 20-40% lactate și ouă. 

„Aproape o treime dintre români consumă conserve de legume de mai mult de trei ori pe săptămână, în timp ce majoritatea consumă legume congelate sau la conservă o dată sau de două ori pe săptămână (49% congelate, 51% la conservă). Participanții la studiu consideră conservele de legume drept cea mai bună opțiune în cazul leguminoaselor. Explicația: sunt cel mai simplu de gătit și de folosit într-un fel de mâncare, putând fi consumate chiar direct din conservă”, se arată în cercetarea realizată de Bonduelle. 

Cu toate aceste date pozitive ce caracterizează acest sector, specialiștii în industria alimentară atrag totuși atenția asupra faptului că și categoria de legume și fructe congelate se află sub presiunea prețurilor. Motivul? Dacă privim spre anul 2021, nu putem face abstracție de scumpirile pe linie care au avut loc la nivelul pieței FMCG. Care este de fapt factorul principal al acestor scumpiri? Jucătorii activi din acest sector susțin că în acest moment se suprapun nu doar costurile mai mari de producție și de transport, ci și o recoltă mai slabă. Potrivit Monicăi Roșu, cel mai elocvent argument că această piață se află sub presiunea prețurilor este însuși faptul că vorbim despre o creștere a cotei de piață pentru mărcile private și că există încă multe tactici de reduceri de preț care sunt puse în practică de multe branduri din categorie. 

„În ambele categorii de legume observăm o presiune asupra prețurilor, influențată de factori multipli, precum costul în creștere ale materiilor prime sau costurile de resurse umane. Piața legumelor în conservă este matură și mai puternic afectată de presiunea creșterilor de prețuri, în timp ce categoria de legume congelate se află pe un trend ascendent, determinat de contextul pandemiei, dar și de dezvoltarea comerțului modern. Cota de piață a mărcilor private se menține superioară celei a brandurilor comerciale, cu o creștere relevantă în magazinele de tip discount”, menționează oficialul Bonduelle.

Pe o piață evaluată la peste 330 de milioane de lei în 2021 (potrivit datelor Euromonitor International), în prezent, Bonduelle deține o cotă de piață de 17,6% în segmentul legumelor în conservă, poziționându-se în clasament, imediat după mărcile private ale marilor comercianți. 

Privind spre viitor, afacerea de familie înfiinţată încă din anul 1853 pregătește pe piața internă investiții în special în zona de distribuție directă a produselor. Astfel, pe lângă stabilirea de relații comerciale directe cu rețelele mari de retail, reprezentanții Bonduelle și-au stabilit ca obiective pentru 2022 să dezvolte și alte canale de vânzare cu potențial, pentru a ajunge la noi segmente de consumatori, dar și pentru a susține vizibilitatea brandului într-un mix divers de canale de distribuție: benzinării, automate de vânzare, magazine de proximitate cu program non-stop și complexuri comerciale din zonele rezidențiale.

Potrivit producătorului de legume în conserve și congelate, 77% din cifra sa de afaceri este realizată pe piețele din afara Franţei. Legumele sale sunt cultivate pe 128.000 de hectare, fiind comercializate, în prezent, în 100 de țări sub o varietate de mărci, și prin diferite canale de distribuţie. Grupul Bonduelle deține baze strategice agricole în zonele: Europa de Vest, Europa de Est (producătorul operează în Rusia și țările CSI) și Continentul american: din 2007 se află pe piața din Canada, odată cu achiziționarea Aliments Carrière, și din 2012 pe piata din SUA, atunci când a preluarat activitatea pe produse congelate a companiei americane Allens.  

De asemenea, brandul se regăsește și pe piața din Brazilia unde, după o prezență comercială care datează din anul 1994, a construit în 2010 o fabrică în statul Cristalina.

În prezent, activităţile grupului se desfășoară pe patru segmente: legume în conserve, legume congelate, legume proaspete procesate și legume delicatese.

Pe piața locală, Bonduelle se regăsește în top cinci mărci din această industrie, și alături de producători ca Agrosprint, Casa Țărănească, Edenia și Gradena dețin, conform datelor Nielsen IQ, o valoare totală de 50,7%, iar ca volum raportează o valoare de 41,3%.