În 2021, afacerile cumulate ale companiilor de sondare și cercetare de piață au depășit 140 de milioane de euro, în creștere cu 12,3% față de anul precedent. Această majorare este un semn al interesului companiilor (clienților acestei industrii de cercetare) de a înțelege schimbările generate de pandemie la nivelul comportamentelor de cumpărare și consum.
UPDATE 4 – Clasamentul a fost completat cu firma Encore Research, având o cifră de afaceri de 130.549 euro și un profit net de 112.352 euro.
UPDATE 3 – A fost inclusă compania Wave Research, cu afaceri de 300.332 euro și cu un profit net de 78.446 euro.
UPDATE 2 – A fost adăugată compania BrandBerry, cu o cifră de afaceri de 95.666 euro și un profit net de 44.088 euro.
UPDATE 1 – Topul a fost completat cu firma Active Research, cu o cifră de afaceri de 17.438 euro și un profit net de 11.171 euro.
(articol inițial)
Cele 56 de institute de cercetare și sondare a pieței, monitorizate de „Forbes România”, au avut afaceri totale de 142.005.120 euro, conform bilanțurilor financiare raportate la Ministerul Finanțelor și calculate la cursul mediu de 4,92 lei/euro.
Cifra de afaceri este mai mare cu 12,3% față de cea din 2020.
Din monitorizare lipsesc companiile YouGov, IRSOP și Socius pentru că, la ora redactării acestui articol, bilanțurile acestora nu figurau pe site-ul Ministerului Finanțelor.
Din afacerile totale ale industriei, Ipsos Interactive Services deține o cotă de piață de 59%, având o cifră de afaceri de 83,3 milioane de euro, în creștere cu 13% față de 2020. A raportat un profit net de 19,6 milioane de euro.
Ipsos Interactive Services este un HUB internațional și centru de colectare online de date pentru grupul internațional Ipsos. Această firmă, înregistrată în România, furnizează servicii internaționale de scripting, quality control, media processing, data processing, coding şi data visualization.
Dacă se elimină acest jucător din top, atunci piața din România (55 de companii) a avut afaceri de 58,6 milioane de euro, mai mare cu 13,7% față de anul 2020 (același număr de companii). Această creștere arată că firmele de cercetare au avut de lucru pentru că clienții au ținut să comande studii pentru a vedea schimbările care au avut loc în rândul consumatorilor și a populației în al doilea an de pandemie.
Și în anul 2021 se poate constata concentrarea afacerilor într-un număr restrâns de jucători. Șase companii multinaționale – Nielsen IQ, GfK, Kantar România, Kantar Audiențe, Ipsos Romania și IQVIA – care se află în fruntea topul, după eliminarea Ipsos Interactive Services și după eliminarea YouGov, care nu are bilanțul pe site-ul Ministerului Finanțelor, dețin împreună o cotă de piață de 61%, restul de 49 de firme autohtone însumând afaceri de circa 22,8 milioane de euro. Grupurile multinaționale de cercetare dețin controlul operațiunilor pe piața din România.
13 companii de cercetare au depășit pragul de afaceri de 1 milion de euro.
În România, grupul internațional Ipsos are două entități, Ipsos Interactive Services și Ipsos România, care au avut o cifră cumulată de 87,2 milioane de euro. Ipsos Interactive Services și Ipsos România sunt entități ce raportează separat la gigantul francez Ipsos (compania-mamă).
Grupul Kantar, format din entitățile Kantar România, Kantar Audiențe și Kantar TNS (CSOP), a realizat afaceri cumulate de 9,91 milioane de euro.
Profit net al celor 56 de companii de cercetare a fost în 2021 de 27,81 milioane de euro. Dacă se scade profitul gigantului Ipsos Interactive Services (19,6 milioane euro), atunci piața din România a raportat un profit net de 8,21 milioane de euro.
Rata profitului la nivelul celor 55 de firme (fără Ipsos Interactive Services) a fost de 14%.
Doar patru companii au raportat pierderi. Cele mai mari pierderi au fost raportate de IRES, fostul institut al actualului ministru al Apărării, Vasile Dâncu: 161.767 euro.
Printre companiile cu cele mai mari profituri se numără: GfK România (1,69 milioane euro), Daedalus New Media (559.337 euro), MIA (539.970 euro), Kantar România (482.686 euro) și Kantar Audiențe (471.744 euro).
Numărul total de angajați ai celor 56 de companii a fost de 2.226, din care 1.767 au aparținut multinaționalelor Ipsos Interactive Services (897), Nielsen IQ (216), Kantar România (157), GfK (172), Ipsos Romania (156), Kantar Audiente (111), Kantar TNS (31) și IQVIA (27). Companiile locale au numărat 459 de angajați.
Companii care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2020: Nielsen IQ (11%), GfK (6%), Kantar România (31%), Ipsos România (30%), Kantar Audiente (4%), IQVIA (20%), Kantar TNS (22%), ISRA (6%), iSense Solutions (81%), Daedalus New Media (48%), Data Diggers (18%), Mercury (13%), Reveal (122%), MIA (73%), Unlock (111%), Exact Business Solutions (3%), Retail Zoom (24%), Market Insight Solutions (43%), Brennan (74%), Mappers (50%), Wisemetry (233%), Mind the Gap (41%) și AskPeople (82%).
Printre companiile care au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri față de 2020 se numără: IRES (-58%), Novel Research (-50%), CURS (-46%), IMAS (-5%), Field Insights (-16%), Metro Media Transilvania (-21%), Merlin (-4%), Verifield (-29%), INSCOP (-74%) și Sociopol (-38%).