În perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2020, bugetul brut de publicitate (rate card) investit pe piața radio s-a ridicat la 100,14 milioane de euro, în scădere cu 18% față de același interval de timp din 2019, potrivit studiului „Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea pentru Radio (MIPR), realizat de BRAT.
Important: Bugetul nu include spoturile din cadrul campaniei publice de informare derulată de Guvern, „Poartă mască!” și a fost calculat pe baza tarifelor de publicitate (rate card) ale rețelelor de radio, fără să fie scăzute discounturile și gratuitățile acordate de radiodifuzori.
Numărul de spoturi difuzate pe piața radio, monitorizate de BRAT, a fost de 272.865, mai mic cu 18% față de cel din semestrul I 2019.
Scăderile sunt rezultatul efectului negativ al crizei medicale asupra economiei, mulți clienți publicitari reducându-și bugetele după 15 martie sau oprindu-și campaniile. Consumul programelor de radio a scăzut din cauza restricțiilor de circulație din starea de urgență, fiind cunoscut faptul în mașini se ascultă radio.
Totuși, în top 20 clienți publicitari pe radio, se constată că majoritatea provin din sectorul retail și magazine (supermarketuri și hipermarketuri). Această categorie, cea mai activă în primele două luni ale pandemiei, a consumat un buget de 28,5 milioane de euro (rate card) în primul semestru, reprezentând 28,5% din totalul bugetului de publicitate pe radio. Dar acest buget (rate card) este mai mic cu 25,7% față de aceeași perioadă a anului 2019. Este o scădere semnificativă.
Cea de-a doua categorie cu o pondere însemnată în consumul de publicitate radio este reprezentată de operatorii din sănătate/farmacie. Categoria a înregistrat un consum de 22,9 milioane de euro (rate card), având o cotă de piață de 23% din bugetul total. Este singura categorie care și-a menținut nivelul bugetului din semestrul I 2019 (creștere ușoară de 0,5%).
O altă categorie activă a fost cea a companiilor de comenzi (explicabil prin starea de izolare), care a avut investiții publicitare în valoare de 7,2 milioane de euro (rate card). Sectorul divertisment & media/timp liber a înregistrat un volum de 6,37 milioane de euro, în scădere cu 25,6% față de semestrul I 2019.
Liderul topului investitorilor în publicitate radio, în 2019, este Zdrovit, companie de distribuție de medicamente și suplimente alimentare, cu un buget de 16,8 milioane de euro (rate card) și 38.560 de spoturi difuzate, conform BRAT.
Pe următoarele locuri s-au plasat Kaufland, cu un buget de 5,3 milioane de euro (rate card), reprezentând 19.254 de difuzări, și rețeaua de magazine ALTEX, cu un buget de 3,7 milioane de euro (rate card), echivalentul a 11.125 de spoturi difuzate.
BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor).