FacebookTwitterLinkedIn

Piața agențiilor de Public Relations din România a prins aripi în anul 2022. A înregistrat o creștere a afacerilor de 22,2% față de anul 2021. Cele mai importante agenții de PR au înregistrat majorări consistente ale cifrelor de afaceri. 14 companii au avut cifre de afaceri de peste 1 milion de euro.

UPDATE 3 – A fost adăugată agenția CLS Media care a înregistrat o cifră de afaceri de 337.703 euro și un profit net de 4.959 euro.

UPDATE 2 – Au fost introduse două companii care activează sub brandul Lighthouse PR: Lighthouse PR Marketing&Trainings (cifra de afaceri de 129.617 euro și profit net de 26.800 euro) și Lighthouse PMT (cifra de afaceri de 56,545 euro și profit net de 50.891 euro).

UPDATE 1 – Topul a fost completat cu Oxygen Agency, care a avut o cifră de afaceri de 474.227 euro și un profit net de 175.090 euro.

În 2022, cele 49 de agenții de Public Relations, monitorizate de „Forbes România”, au avut o cifră totală de afaceri de 67,4 milioane de euro (mai precis, 67.435.972 euro), potrivit bilanțurilor financiare depuse la Ministerul Finanțelor. Cifra este mai mare 22,2% față de cea din anul precedent.

Anul 2022, primul fără restricțiile impuse de pandemie, a fost ca „un cer senin pe care au zburat în voie agențiile de PR” (scuzați comparația forțată!). Este cel mai bun an din istoria PR-ului autohton.

Profitul net cumulat al celor 49 de agenții a fost de 5,92 milioane de euro, la nivelul din anul 2021. Doar 6 firme din cele monitorizate de „Forbes România” au raportat pierderi.

Din top lipsește agenția MSLGROUP The Practice, care este o divizie în cadrul companiei Lion Communication Services SA, deținută de Publicis Groupe, și nu are personalitate juridică, astfel încât bilanțul său nu există la Ministerul Finanțelor.

De asemenea, până la ora redactării acestui articol, nu figurau pe site-ul Ministerului Finanțelor bilanțurile financiare ale agențiilor B.D.R. Associates, Action Global Communication și SundayPR.

Luând în calcul aceste patru absențe, se poate estima că piața de PR din România a depășit 70 de milioane de euro în 2022.

Agenția McCann PR și-a păstrat poziția de lider și în 2022, cu o cifră de afaceri de 13,1 milioane de euro, în creștere cu 28,4% față de anul anterior.

Locul secund a fost ocupat, ca și în anii precedenți, de agenția GRF+ (fosta Graffiti PR), ca a raportat afaceri de 7,6 milioane de euro, mai mari cu 4% față de 2021. GRF+ a avut la finele anului trecut un profit net de 448.022 euro, al doilea ca mărime de pe piața de PR.

Până aici, configurația topului este una obișnuită anilor precedenți.

Marea surpriză, însă, este agenția Oxygen PR, care ocupă locul 3 în top, cu o cifră de afaceri de 7,5 milioane de euro, în creștere cu 103%!!! Saltul spectaculos a fost anunțat încă din 2021, când afacerile agenției au crescut cu 53,2% față de 2020. Printre clienții agenției se numără Enel, Vodafone, Garanti BBVA, Arctic, Farmec, Gerovital, Olympus, Betano, Băneasa Shopping City, Moncler și VEKA.

În 2022, Oxygen a anunțat că a devenit „prima agenție de comunicare din România care și-a neutralizat amprenta de carbon, asumându-și trecerea într-o nouă etapă de evoluție”. Tereza Tranakas, CEO și fondatoarea agenție, deține pachetul 100% de acțiunii al societății.

Agenția SmartPoint Consulting a coborât pe locul 4 al topului, având o cifră de afaceri 5,1 milioane de euro, mai mare cu 13,8% față de 2021.

O altă agenție cu o creștere sănătoasă (30%) este Golin, locul 5, cu afaceri de 4,8 milioane de euro.

Pe locul 9 a urcat agenția Ran Events Communication, care a înregistrat cea mai mare creștere procentuală a cifrei de afaceri de pe piață: 123%!!!

Majorarea pieței se reflectă și în faptul că sunt 14 agenții care au înregistrat cifre de afaceri de peste 1 milion de euro. În 2021, au fost 12 firme.

Primele 10 agenții din top au însumat afaceri de 50,7 milioane de euro, reprezentând 75% din businessul celor 49 de agenții monitorizate. Este o cifră care arată o concentrate accentuată a afacerilor în cele mai puternice agenții.

Cel mai mare profit net la finele anului 2022 a fost raportat de agenția GMP PR: 531.579 euro. Este pentru al doilea an consecutiv în care GMP PR raportează cel mai mare profit net de pe piață.

Alte agenții cu profituri importante: GRF+ (448.022 euro), SmartPoint Consulting (394.401 euro), Total PR (339.296) și Rogalski Damaschin PR (291.338 euro).

Rata profitului la nivelul celor 49 de agenții a fost de 8,8%.

Anul trecut, numărul angajaților în cele 49 de firme, conform bilanțurilor de la Ministerul Finanțelor, a fost de 564. Agențiile cu cei mai mulți angajați în 2022 sunt: GRF+ (83), SmartPoint Consulting (70), McCann PR (66), Oxygen PR (43).

Alte agenții care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2021: GMP PR (26,4%), Porter Novelli PR (2,4%), Grayling România (12,2%), V+O Communication (11,6%), Free Communication (17,5%), Total PR (61%), Conan PR (71,3%), 2 Active PR (20%), The Public Advisors (28,4%), Confident PR (4,4%), DC Communication (27,5%), Wefflermark Services (72,3%), Zaga Brand (65%) și PR & More (90,5%).

Agenții care au suferit scăderi ale cifrei de afaceri sau și-au menținut la același nivel cu cel din 2021: Rogalski Damaschin PR (-9,6%), Dăescu Borțun Olteanu Consultanță (-18,6%), Links Associates (-5,6%), PR IN Grup (-5,3%), Premium Public Relations (-19,4%), Goya Public Relations (-28,8%), Prais Corporate Communication (-6,6%) și Pure Media Solutions (-27%).

Bilanțurile de la Ministerul Finanțelor Publice au fost calculate la cursul mediu BNR 2021 de 4,92 lei/euro.

Notă 1: Brandul de agenție Dăescu Borțun Olteanu activează pe piață sub două entități juridice: Dăescu Borțun Olteanu Consultanță SRL și Public Relations People SRL, ambele prezente în top.

Notă 2: Agențiile Image PR și PR IN Grup funcționează în cadrul aceluiași grup de comunicare.

Nota 3: Brandul Tudor Communications activează pe piață sub trei entități juridice: Tudor Communication SRL, Miky’s Agency SRL și Tudor Media Productions.

Nota 4: Agențiile WefflerMark Services și WefflerMark Creative fac parte din același grup de comunicare.

Nota 5: Agențiile Oxygen PR și Oxygen Agency fac parte din grupul Oxygen.