FacebookTwitterLinkedIn

2021 este cel mai bun an pentru piața agențiilor de Public Relations din România. Poate părea o afirmație hazardată, grăbită, făcută „pe colțul mesei”, o declarație în spiritul optimismului necondiționat al oamenilor de comunicare, dar se bazează pe cifre. Anul 2021 a fost chiar mai bun decât 2019!

UPDATE 4 – Clasamentul a fost completat cu agenția Zaga Brand care a raportat o cifră de afaceri de 276.362 euro și un profit net de 134.803 euro.

UPDATE 3 – A fost inclusă în top agenția Goya Public Relations cu o cifră de afaceri de 470.465 euro și un profit net de 180.958 euro.

UPDATE 2 – În top a fost inserată agenția DiFine PR cu o cifră de afaceri 215.329 euro și un profit net de 119.627 euro.

UPDATE 1 – Topul a fost actualizat cu agenția Confident PR (Confident Group) care a raportat o cifră de afaceri de 631.236 euro și un profit net de 289.407 euro.

Articol inițial

Cele 46 de agenții de PR, monitorizate de „Forbes România”, au înregistrat anul trecut o cifră totală de afaceri de 55 milioane de euro (mai precis 55.008.627 euro), conform bilanțurilor apărute recent la Ministerul Finanțelor, în creștere cu 26,2% față de anul (de groază) 2020. Afacerile sunt mai mari și decât cele din anul 2019 (51,43 milioane de euro).

Meritul aparține atât clienților, care au înțeles să comunice într-un an dificil, nelipsit de restricțiile pandemice, dar mai cu seamă oamenilor de PR, care au strâns din dinți și și-au văzut de treabă (vaccinați sau nevaccinați).

Toate agențiile cuprinse în monitorizare au raportat profituri. Majoritatea firmelor au înregistrat creșteri ale cifrele de afaceri, unele dintre acestea chiar spectaculoase, de peste 50%.

Profitul net cumulat al celor 46 de companii a atins 5,93 milioane de euro peste cel din 2020 (4,57 milioane de euro).

Cu siguranță, cifra de afaceri a agențiilor de PR este mai mare de 55 milioane de euro, pentru că din monitorizare lipsește un jucător important: MSLGROUP The Practice. Aceasta este o divizie în cadrul companiei Lion Communication Services SA, deținută de Publicis Groupe, și nu are personalitate juridică, astfel încât bilanțul său nu există la Ministerul Finanțelor.

Agenția McCann PR ocupă primul loc în top, cu o cifră de afaceri de 10,2 milioane de euro, în creștere cu 43,4% față de 2020. McCann PR și-a consolidat poziția de lider în 2021, an în care a lansat agenția digitală The New.

Pe locul secund se plasează Graffiti PR, cu afaceri de 7,3 milioane de euro, mai mari cu 41,2%. Se constată că primele două agenții ale clasamentul și-au crescut spectaculos afacerile.

Agenția SmartPoint Consulting și-a păstrat a treia treaptă a podiumului cu afaceri de 4,5 milioane de euro, în creștere cu 23,6%. În fapt, ce-a pierdut în 2020, SmartPoint Consulting a câștigat în 2021.

Podiumul din 2021 seamănă cu cel din 2020, numai că McCann PR pare s-a că s-a desprins de urmăritori.

Pe locul 4 a urcat Golin România, cu o cifră de afaceri de 3,706 milioane de euro, în creștere cu 32%.

O majorare spectaculoasă a înregistrat Oxygen PR (53,2%), ajungând pentru prima dată pe locul 5 al clasamentului, cu o cifră de afaceri de 3,705 milioane de euro.

Creștere fulminantă a obținut și agenția Dăescu Borțun Olteanu Consultanță (66,3%).  

Sunt 12 agenții care au raportat cifre de afaceri de peste 1 milion de euro (față de 10 în 2020).

Primele 8 agenții din top, cu afaceri de peste 2 milioane de euro, dețin 69,5% din business de comunicare din piața de PR (46 de agenți). Această cifră procentuală arată o concentrare a afacerilor către agențiile din top. Dar și agențiile medii au obținut creșteri ale cifrelor de afaceri.

Cel mai mare profit net la finele anului 2021 a fost raportat de agenția GMP PR: 587.085 euro. Alte agenții cu profituri importante: SmartPoint Consulting (397.530 euro), McCann PR (345.239 euro), Rogalski Damaschin PR (305.985 euro) și Graffiti PR (276.488 euro) și Free Communication (268.636 euro).

Rata profitului la nivelul celor 46 de agenții a fost de 10,8%.

Numărul angajaților din cele 46 de firme, conform bilanțurilor de la Ministerul Finanțelor Publice, a fost de 546 în 2021, în creștere față de anul precedent (503).

Agențiile cu cei mai mulți angajați au fost SmartPoint Consulting (79), Graffiti PR (78), McCann PR (59), Oxygen PR (39), Rogalski Damaschin PR (28), GMP PR (28) și Golin (24).

Alte agenții care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2020: Oxygen PR (48,8%), Grayling România (15%), Free Communication (18,2%), Ran Events Communication (46,2%), Total PR (58%), 2 Active PR (64,6%), The Public Advisors (32,5%), Chapter 4 Communications (40%), DC Communication (38,3%), Action Global Communication (30%), Premium Public Relations (43,3%), Pure Media Solutions (85,2%), Image PR (58,6%), Wefflermark Services (68,8%), Trust Communications (49,2%), More Than Pub (3,4%), PR & More (32,6%) și Tudor Communication (50,4%).

Agenții care au suferit scăderi ale cifrei de afaceri sau și-au menținut la același nivel cu cel din 2020: Porter Novelli PR (-6%), Rogalski Damaschin PR (-10%), V+O Communication (-26%), B.D.R. Associates (-1%), Links Associates (-1%), Conan PR (-22,7%), Brain 4 Strategy (-13%), Public Relations People (-5%), PR IN Grup (+1,3%) și Prais Corporate Communication (-7,4%).

Notă 1: Brandul de agenție Dăescu Borțun Olteanu activează pe piață sub două entități juridice: Dăescu Borțun Olteanu Consultanță SRL și Public Relations People SRL, ambele prezente în top.

Notă 2: Agențiile Image PR și PR IN Grup funcționează în cadrul aceluiași grup de comunicare.

Nota 3: Brandul Tudor Communications activează pe piață sub trei entități juridice: Tudor Communication SRL, Miky’s Agency SRL și Tudor Media Productions.

Nota 4: Agențiile WefflerMark Services și WefflerMark Creative fac parte din același grup de comunicare.

Bilanțurile de la Ministerul Finanțelor Publice au fost calculate la cursul mediu BNR 2021 de 4,92 lei/euro.