FacebookTwitterLinkedIn

Dacă excludem Subaru WRX STI (model care nu se mai importă în România), putem spune despre Outback că este nava-amiral a producătorului japonez. Un automobil care nu se lasă descoperit de la prima vedere, dar ale cărui calități sunt incontestabile.  

Drumul spre Nesebar, perla litoralului bulgăresc, e surprinzător de liber pentru un sfârșit de săptămână, cu atât mai mult pentru un final de vară când prețurile la cazare scad simțitor. E dimineață devreme, nu e foarte cald, iar soarele ne privește de deasupra unei culmi înverzite ca un ștrengar care abia ajunge cu nasul la marginea mesei încercând să vadă ce i-a pregătit mama pentru micul dejun.

Conduc un Subaru Outback, probabil mașina ideală pentru o vacanță aventuroasă sau pentru un weekend prelungit în care nu vrei decât să citești pe marginea piscinei și, asemenea concurentelor la titlul de Miss, să faci seara plimbări lungi pe plajă sau pe faleză.

Outback a fost mai întâi versiunea break a lui Subaru Legacy, un model de care am fost și am rămas foarte atașat. Legacy a fost primul meu Subaru – o mașină pe care pur și simplu am iubit-o. Suficient de încăpătoare pentru o familie cu doi copii mici, foarte sprintenă (motor diesel boxer de 2 litri, 150 CP și 350 Nm, cutie manuală cu cinci trepte) și cu un consum ridicol de mic chiar în condiții de exploatare nemiloasă, Legacy avea câteva detalii de design care, astăzi, din cauza severității regulilor de siguranță impuse de Uniunea Europeană, se mai regăsesc la prea puține modele Subaru – printre acestea, priza de aer de pe capotă și portierele fără rame la geamuri.

Când am vândut Legacy, mă aflam într-o etapă în care mă atrăgeau display-urile, sistemele de navigație și cele de asistență, îmi doream o mașină agilă, modernă, practică și suficient de puternică.

Am găsit calitățile acestea la un alt model Subaru, Levorg, un break sportiv cu motor turbo de 1,6 litri, pe benzină, 170 CP și 250 Nm. Încă are priza de aer de pe capotă, dar are și rame la geamuri; are cutie de viteze automată Lineartronic și o mulțime de sisteme de asistență, dar, cel mai important, îmi oferă aproape aceeași plăcere de a conduce ca și Legacy.

În versiunea 2022, Outback e un Levorg mai mare: este mai lung, mai lat, mai înalt. Cu 21,6 cm înălțime, garda la sol e pregătită să facă față obstacolelor urbane sau rurale, aripile roților au evazări de protecție din plastic, barele față și spate sunt protejate cu scuturi de aluminiu, iar interiorul îmbrăcat în piele nappa maro e spațios, bine finisat și îți oferă sentimentul că te afli într-o mașină mult mai scumpă.

Displayul central are aspectul unei tablete așezate pe verticală, cu diagonala de 29,6 cm. Cu excepția direcției și a sistemului start/stop, vehiculul poate fi controlat în întregime cu ajutorul acestui ecran tactil care încorporează în mod elegant și interesant și câteva comenzi analogice: volumul sunetului (mașina de test era echipată cu un sistem Harman Kardon, cu 10 boxe și subwoofer), butoanele pentru luminile de avarie, pentru dezaburirea rapidă a lunetei și parbrizului și cele pentru reglarea temperaturii.

Volanul încălzit este îmbrăcat în piele cu cusătură contrastantă, cusătură care se regăsește pe bord, pe scaune și pe portiere. Dacă schimbi banda fără să semnalizezi, volanul te avertizează printr-o vibrație ușoară și, în primele zecimi de secundă ale manevrei, încearcă să păstreze traiectoria – apoi lasă direcția în mâna ta.

Fiindcă am ajuns la sistemele de asistență, să le menționăm pe cele specifice: Subaru Intelligent Drive, care înseamnă două moduri de condus, Intelligent și Sport, în care primul prioritizează consumul, iar al doilea – performanțele dinamice; Hill Descent Control (sistemul de asistență la coborârea pantelor) și asistentul la plecarea din rampă, sistemele de control ale traiectoriei și dinamicii și cele care previn accelerarea accidentală.

Cireașa de pe tort este, desigur, Eyesight, sistemul de asistență brevetat de Subaru, bazat pe două camere frontale, amplasate în spatele oglinzii retrovizoare. Acestea identifică natura obstacolului (vehicul, obiect sau pieton) și calculează viteza și distanța până la acesta, acționând frâna dacă este nevoie.

Eyesight are capacitatea de a evita coliziunile frontale, dar și de a detecta schimbările de traiectorie provocate de vânt puternic sau de lipsa de atenție a șoferului. Este unul dintre cele mai complexe și mai apreciate sisteme de siguranță din industria auto – manualul de utilizare are peste 100 de pagini.

Pe drumurile din Bulgaria mi s-a părut foarte utilă avertizarea pentru prezența camerelor radar fixe, care se manifestă printr-un sunet specific, pe care l-am identificat coroborându-l cu semnalul emis de Waze.  

Întâmplarea a făcut că la vecinii bulgari am stat la un hotel situat pe o colină cu o frumoasă vedere spre mare. Accesul se făcea pe un drum neasfaltat, din care se desprindea o alee denivelată care ducea în spatele hotelului, spre zona pe unde se făcea aprovizionarea. Cum locurile de parcare erau mereu ocupate, am folosit cei 100 de metri ai acestei alei pentru a testa capabilitățile off-road ale mașinii și pentru a o parca, așa cum în mod penibil ne place nouă, bucureștenilor, sub geamul apartamentului.

După cum îl arată și numele, Outback este un vehicul off-road prin excelență. Cu toate acestea, nu m-am îndurat să văd ce poate – și nici nu știu de ce ar face cineva așa ceva cu o mașină care costă aproape 50.000 de euro. Dar dacă vă lasă sufletul și buzunarul vă permite, Outback e gata să se ia la trântă cu natura: pe lângă faimoasa tracțiune integrală permanentă cu distribuție activă a cuplului, beneficiază și de sistemul X-Mode, cu două setări – Snow/Dirt și Deep Snow/Mud.

Ar mai fi multe de spus, dar aș încheia cu câteva impresii și sper să-mi fie iertat subiectivismul.

Înainte de toate, m-am bucurat că am avut ocazia să descopăr mașina pe îndelete, să nu o judec doar prin prisma superficială a primei impresii. Să o testez în oraș și în afara lui, la drum lung, dar și pe distanțe scurte. Îmi plac mașinile rapide, puternice și manevrabile, dar Subaru Outback m-a convins să-l privesc dintr-o altă perspectivă.

Fiindcă la început l-am privit oarecum circumspect – pare mare, greoi, nepractic pentru oraș. Apoi am început să-i descopăr calitățile. E confortabil, practic, plăcut la condus – te ajută dacă e nevoie, dar nu exagerează. Se ține bine în virajele luate în forță și nu dezamăgește în depășiri – iar cu modul Sport activat și cu cutia de viteze pe „Manual”, dă dovadă de aptitudini dinamice surprinzătoare. E prietenul discret pe care poți conta.