FacebookTwitterLinkedIn

Elena Pavel – fondator Sweeteria

Mai toată lumea este de acord că zahărul este „otrava albă“, dar puțini sunt gata să renunțe complet la dulciuri. Aici vine Sweeteria, care oferă alternative dulci naturale, fără dezastrele provocate de zahăr. Dulciuri originale, românești, realizate cu îndulcitori naturali, fără zahăr, fără calorii, fără indice glicemic, deci accesibile diabeticilor și pe placul celor care vor să slăbească.

Cum a luat ființă Sweeteria?

Am pornit Sweeteria cu resurse proprii, din dorința de a aduce pe piața românească ceva care pe atunci încă nu fusese: dulciuri originale, românești, realizate cu îndulcitori naturali. Sweeteria a luat naștere ca primul laborator de dulciuri exclusiv cu îndulcitori naturali din România și de atunci dezvoltăm continuu paleta de alegeri dulci și fără zahăr pentru publicul nostru, o nișă în continuă creștere, unde diabeticilor li se alătură persoanele conștiente de puterea prevenției, persoane preocupate de sănătatea și aspectul lor, care cultivă mindfulnessul și alegerile alimentare conștiente.

Care sunt principalele obiective ale strategiei de business şi principalele realizări ale companiei dvs. în anul 2023?

Ca principiu general, ne propunem să nu facem rabat de la calitate și să menținem calitatea produselor noastre la un nivel înalt. Sunt obiective statornice ale noastre – le împlinim constant, dovadă că avem clienți care de șapte ani ne sunt fideli!

În prezent ne concentrăm și pe necesitatea de a avea ambalaje sustenabile, reciclabile – reanalizăm toți parametrii procesului nostru de ambalare.

Un alt obiectiv care ne preocupă este pătrunderea pe noi piețe – intrând in circuitul de retail am ajuns mai aproape de clienți.

În 2023 am reușit interpretări fără zahăr ale unor delicii dulci consacrate – așa a luat naștere prima gamă de praline artizanale cu îndulcitori naturali fabricate în România.

Care sunt previziunile privind activitatea firmei pe termen mediu?

Dacă ne păstrăm calitatea, ne păstrăm clienții – ceea ce ne propunem pe termen mediu este să câștigăm noi categorii de clienți.

O facem în primul rând prin crearea unor linii de produse adresate unor noi categorii de consumatori. Am creat astfel gama Sports pentru toți cei interesați de mișcare, fie că practică sport de performanță, fie că sunt doar amatori. Am creat gama dedicată veganilor și o completăm mereu cu noi produse, pe care le-am adaptat zilelor „de post“ și am continuat cu noi și noi produse pentru această nișă.

Participăm la evenimente care ne plasează în cercurile selecte ale excelenței în arta dulciurilor. Am participat la toate edițiile Festivalului Ciocolatei – eveniment ce adună toți iubitorii de ciocolată din București și împrejurimi la Sala Palatului, precum și la Black Sea Festival – o manifestare culinară, dar și culturală, dedicată sustenabilității și folosirii raționale a resurselor din ape, mări și oceane. Iar acum, alături de ciocolatierul Vlad Niculescu, ne pregătim de participarea la World Chocolate Masters – faza pentru Europa de Sud-Est.

Care au fost cei mai importanți trei factori care au marcat evoluția afacerii dvs.?

Primul și cel mai important a fost că ne-am definit de la început ca inovatori și deschizători de drumuri, că am pornit cu avantajul de a aduce ceva cu totul nou și necesar pe piața de profil din România.

Al doilea a fost ritmul de inovație: continuu aducem noi și noi produse în atenția consumatorilor – ne propunem să interpretăm toate rețetele clasice de dulciuri plăcute românilor, pentru ca doritorii să le găsească în variante la fel de delicioase, dar hipocalorice, create cu îndulcitori naturali. La noi crearea sau re-crearea unei astfel de rețete este un proces extrem de complex, care cere perseverență și tenacitate și presupune munca unei echipe de tehnologi și ingineri în chimie alimentară.

Al treilea factor este creativitatea pură: oferim consumatorilor produse unice, originale, produse-vedetă pe care le găsesc numai la noi și care se bucură de privilegiul excelenței.

Ce vă motivează să vă treziți în fiecare dimineață să faceți business în România?

În primul rând este pasiunea de inventator: este pasionant să fii cofetar și ciocolatier, să fii mereu pe drumul spre perfecțiunea gustului și să ai certitudinea că ceea ce faci este unic în țară – cumva îți dă și sentimentul unei misiuni. Însă cel mai puternic ni se conturează acest sentiment de misiune atunci când citim mesajele de la clienți, când avem certitudinea de a fi adus bucurie acolo unde era cea mai mare nevoie. Ne scriu părinții copiilor cu nevoi speciale în alimentație, ne scriu nepoții bunicilor diabetici: sunt mesaje care ne conving să mergem mai departe, că suntem pe drumul cel bun. Aprecierile muncii noastre ne fac să mergem mai departe cu zâmbetul pe buze.

Ce i-ați recomanda unui tânăr care se pregătește să intre în profesia pe care o practicați?

I-aș recomanda ca, dincolo de dorința de a fi antreprenor, să fie gata să înțeleagă exact ce presupune acest lucru și să plătească prețul. Ca antreprenor în România trebuie să muncești mereu, să fii gata să sacrifici niște lucruri tocmai pentru că trebuie să muncești mereu, să incluzi în munca ta și studiul legislației (care în România e mereu în schimbare). Să știi să faci tot ce lucrează întreaga echipă, pentru a-i putea ajuta și coordona pe membrii echipei. Și să îți cultivi și un sentiment de responsabilitate față de ei și de familiile lor, mai ales în situațiile de criză. Să ai suficientă încăpățânare cât să ajungi la rețeta perfectă, dar suficientă adaptabilitate încât să înțelegi că oricât de perfecte ar fi unele lucruri, ele pur și simplu nu se potrivesc pe piață în momentul de față.

De la cine ați învățat cel mai mult pe parcursul carierei?

Cred că de la mine! Din propriile mele succese și greșeli, începând cu instruirea de pe băncile facultății și, ulterior, în cursuri de cofetar, ciocolatier, experimentând continuu, lucrând în echipă cu cofetari, ciocolatieri, tehnologi în chimie alimentară.

Foarte mult am învățat de la consumatori, cu care mă aflu permanent în dialog – ceea ce este firesc atunci când ești deschizător de drumuri.

Care sunt valorile companiei dvs.?

De la început, de când am fondat firma, ne-am orientat către client, față de care ne-am luat un angajament de respect, transparență, onestitate, de la care nu ne abatem. Și în slujba căruia ne punem toată pasiunea și devotamentul.

Cum menţineţi echilibrul între viaţa personală şi cea profesională?

Am doi băieți, iar al treilea copil e Sweeteria! Am început prin a fi workoholică, dar în timp am învățat să-mi dozez eforturile zilnice și să deleg sarcini în echipă. Eu și băieții mei facem foarte multe lucruri împreună. Suntem o echipă, cu toate că avem activități diferite: eu fac Sweeteria, băiatul cel mic face sport de performanță, cel mare este programator în devenire, are ca hobby bucătăria și învață limba japoneză. Deși suntem diferiți, găsim locuri comune care să ne fericească pe toți trei: o discuție, o excursie la munte…

Ce planuri de dezvoltare aveţi: achiziţii, extinderi pe noi pieţe etc.?

În perioada următoare ne propunem să ne axăm pe partea noastră creativă, produse și game noi. Ne urmăm visul și ne hrănim cu creativitate forța de a merge mai departe în acest an dificil, care ne aduce costuri crescute pe toate planurile: materii prime și ambalaje, utilități, taxe și impozite, forță de muncă. Dar eu știu că totul va fi bine!