Numărul clienților pentru care suntem bancă principală a crescut cu 12% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Un interviu alături de Serge Offers, Head of Business Banking ING Bank România
1. Cum a evoluat segmentul Business Banking în primele șase luni din 2023?
În prima parte a anului 2023, economia a continuat să beneficieze de un impuls, ca urmare a unei creșteri robuste înregistrate în anul precedent. Însă, în ultimele luni, asistăm la o încetinire a creșterii, în concordanță cu previziunile macroeconomice. Printre altele, acest lucru se traduce și printr-o cerere mai mică pentru credite, însă procentul creditelor neperformante rămâne și el scăzut, deoarece companiile tind să aștepte și să urmărească evoluția factorilor incerți, de exemplu rata inflației.
Feedback-ul clienților noștri reprezintă, pentru mine, cel mai relevant instrument de evaluare a evoluției segmentului Business Banking. Sunt mândru că tot mai mulți antreprenori aleg ING Bank ca bancă principală pentru a-și gestiona activitatea, numărul acestora crescând cu 12% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În plus, scorul de satisfacție (net promoter score) s-a îmbunătățit, ceea ce ne indică o creștere continuă a satisfacției clienților noștri. O contribuție semnificativă a avut-o extinderea ofertei de produse și servicii digitale, oferind clienților noștri posibilitatea de a-și administra cu ușurință afacerea oricând și de oriunde.
Pe baza feedback-ului primit anul trecut după migrarea microcompaniilor din Home’Bank în ING Business, am introdus funcționalități noi și am îmbunătățit o mare parte din cele deja existente. Rating-ul aplicației a crescut semnificativ și este acum peste 4,5 atât pentru iOS, cât și pentru Android. Totodată, rata de adopție a mobile banking-ului de către clienții din segmentul Business Banking este pe o traiectorie ascendentă, astfel că peste 70% dintre autentificările în ING Business se realizează prin intermediul telefonului mobil.
2. Care sunt principalele obiective ale diviziei de business pe care o conduceți?
Căutăm în permanență modalități de a ajuta antreprenorii să-și gestioneze și să-și dezvolte afacerile. Pe lângă faptul că le oferim soluții optimizate care răspund nevoilor lor bancare zilnice și îi sprijinim prin finanțările potrivite pentru capital de lucru sau investiții, unul dintre obiectivele noastre principale vizează promovarea modelelor de afaceri sustenabile. În acest sens, sprijinim atât inițiative care vizează creșterea gradului de sănătate financiară a companiilor, cât și modalități prin care clienții noștri pot contribui la combaterea schimbărilor climatice.
Să începem cu sănătatea financiară. Pe lângă Startarium, o platformă din România care oferă resurse educaționale pentru antreprenori, susținem programe destinate IMM-urilor care caută mentorat și consultanță pentru a crește. Unul dintre aceste programe este ScaleOut 4×10, dezvoltat împreună cu Romanian Business Leaders, prin intermediul căruia 40 de companii din toată țara, cu o cifră de afaceri de peste 1 milion de euro, vor învăța să își extindă afacerea la nivel național și regional. De asemenea, ne concentrăm și pe demersurile de sprijinire a femeilor antreprenor. Potrivit unui sondaj realizat de ING, Impact Hub și Bravva Angels, în mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționare în 47% dintre companiile active, iar 1 din 4 companii este deținută 100% de către femei. Din sondaj reiese că, în medie, afacerile deținute integral de femei sunt relativ mici, dar profitabile. Prin urmare, vom lansa în curând un program de mentorat dedicat femeilor antreprenor interesate să-și dezvolte companiile.
Începând din 2022, acordăm finanțări sustenabile pentru clienții Business Banking și am susținut cu succes investiții care au ajutat antreprenorii să se integreze în economia circulară sau să utilizeze mai multă energie din surse regenerabile. Anul acesta, oferta noastră va fi extinsă cu un nou tip de împrumut: creditul pentru dezvoltare sustenabilă. În cazul acestuia, rata dobânzii este legată de amprenta de carbon a afacerii și nu de investiții specifice. Antreprenorii au astfel mai multă flexibilitate când planifică acțiuni incrementale mai mici pentru a-și atinge obiectivele de mediu.
3. ING a lansat recent campania “Banking Și Mai Și”, anunțând că a implementat serviciul de plăți instant pentru IMM-uri. Care sunt facilitățile oferite de ING?
Segmentul Business Banking se adresează tuturor categoriilor de antreprenori din România, de la start-up-uri, PFA-uri și companii aflate în primele etape de dezvoltare la companii mature, până la pragul unei cifre de afaceri de 100 milioane de euro. Unul dintre cele mai importante mesaje pe care dorim să îl transmitem prin intermediul campaniei “Banking și mai și” este că oferim soluții personalizate, simple, relevante și rapide pentru toate aceste tipuri de companii. Cum pot fi folosite acestea depinde, desigur, de tipul de client. De exemplu, pentru companiile mari, cu nevoi complexe, putem vorbi despre accesul la produse și servicii financiare personalizate și consultanță specializată, în timp ce pentru alți clienți accentul se pune pe oferirea unor soluții prin canalul nostru digital ING Business.
Într-adevăr, așa cum s-a subliniat în campanie, am implementat recent plățile instant pentru IMM-uri, direct din ING Business. Asta înseamnă că orice plată în lei, cu o valoare mai mică de 50.000 lei, trimisă către un IBAN al unei bănci care a aderat la sistemul Instant, va fi încasată imediat de către respectivul partener de afaceri.
Însă, plățile instant reprezintă doar una dintre facilitățile noi lansate pentru a îmbunătăți experiența digitală a clienților noștri. Am lansat mai multe produse 100% digitale pentru antreprenori, precum creditul la termen ING Util, contul curent aditional sau cardul de debit suplimentar. Clienții le adoptă rapid, în primele săptămâni de la lansare 1 din 4 conturi curente adiționale a fost deschis în urma unei solicitări digitale. ING Util este primul credit la termen, cu o limită de până la 500.000 lei pe o perioadă maximă de 5 ani, acordat 100% digital, iar fondurile sunt disponibile aproape instant. Toate aceste funcționalități completează aplicația ING SoftPOS, prin care clienții pot accepta plăți contactless direct de pe telefonul mobil, oriunde s-ar afla. Acesta este doar începutul și urmează să introducem mult mai multe produse și servicii digitale în ING Business.
4. Dacă ar fi să luăm în considerare modul în care clienții diviziei de Business Banking încearcă să își mențină competitivitatea într-un climat economic în continuă schimbare, ce ne puteți spune despre abordarea pe care o au în ultima perioadă?
În funcție de industria în care activează, antreprenorii reacționează diferit la incertitudinile generate de climatul economic în schimbare. Totuși, există câteva teme comune, precum optimizarea bazei de costuri, investiția în modele de afaceri durabile sau diversificarea portofoliului de clienți.
Am remarcat că antreprenorii au pus accent din ce în ce mai mult pe îmbunătățirea productivității, prin automatizarea proceselor de producție, pentru fi mai competitivi pe termen lung. Asta îi ajută să facă față provocărilor cauzate de competiția de pe piața muncii și de creșterea salariilor, dar și să răspundă mai bine cerințelor clienților lor în ceea ce privește timpul de livrare și calitatea. O altă tendință (legată de creșterea costurilor materiilor prime) vizează optimizarea capitalului circulant. ING vine în sprijinul clienților săi cu soluții de factoring, pentru a scurta timpul de colectare a creanțelor și a facilita accesul rapid la fonduri.
După cum spuneam anterior, antreprenorii încep într-o măsură tot mai mare să facă tranziția către modele de afaceri sustenabile. O astfel de tranziție necesită, în general, investiții semnificative, iar antreprenorii sunt tot mai interesați să beneficieze de fonduri UE sau de alte tipuri de sprijin guvernamental, precum granturi sau garanții. ING sprijină în mod activ antreprenorii să acceseze aceste programe, oferindu-le consultanță dedicată atragerii fondurilor UE, consultanță în materie de sustenabilitate și posibilitatea de a cofinanța aceste investiții.