FacebookTwitterLinkedIn

Dacă în alți ani tema principală a PROIECTULUI EDITORIAL SPECIAL AL FORBES ROMÂNIA SUMMER PLANS viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta i-am provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.

Va intra afacerea Dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm?

În anii anteriori pandemiei de COVID, a războiului din țara vecină, sezonul cald a reprezentat pentru ESSA o perioadă destul de aglomerată din punct de vedere al numărului de programe active și a resurselor delegate. Activăm programe strategice în categorii de sezon (apă, bere, sucuri etc) și acestea ating vârfurile de vânzare în perioada Iunie – Septembrie. În acest context, în perioadele indicate, am fost foarte atenți la planificarea concediilor și la mai mult decât în alte luni ale anului, am delegat resursele umane, logistice și financiare adiționale. Anul 2022 a adus o creștere substanțială a costului vieții, prin multele scumpiri și o inflație ridicată. Creșterea utilităților s-a reflectat rapid în prețul produsului final din raft și totodată a condus la scăderea coșului de cumpărături. Produsele partenerilor ESSA ies din ce în ce mai greu din raft, consumatorii fiind mult mai reținuți în ceea ce privește coșul zilnic de cumpărături. Este o perioadă în care ESSA are un rol strategic în a impulsiona vânzările și a ajuta produsele să iasă din raft. Este perioada în care trebuie să fim în magazine, lângă partenerii de business și prin intermediul serviciilor conexe vânzărilor (merchandising, plasare de materiale comunicare, programe de tip sampling / degustări etc) să influențam deciziile de cumpărare.

Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările Dvs. în următoarea perioadă?

Cea mai mare provocare a noastră este legată de salarizarea personalului. Suntem într-un cerc vicios și găsirea unei soluții echitabile reprezintă o adevărata provocare pentru managementul ESSA. Avem o creștere accelerată a prețurilor în magazine, avem o scădere semnificativă a vânzărilor partenerilor, asta pentru că salariile din România nu au fost aliniate la contextul economic actual. Mergem către partenerii ESSA și solicităm o actualizare a salariilor angajaților la nivelul inflației curente, demonstrând ca la nivelul a 12 luni, un angajat pierde cca 1.5 luni din salariu, doar pentru a acoperi creșterile generate de scumpirea carburantului, a curentului electric, a gazelor etc.

Vânzările scăzute conduc către recalcularea resurselor interne ale partenerilor, impunându-se tăieri de costuri și nu majorări ale acestora. Nu doar ca cererile de majorare nu pot fi susținute, adițional apar solicitări de reducere a efectivelor active, de scădere a bugetelor de activare etc.

Pe termen lung, fără o soluție viabilă de stimulare a veniturilor salariale ale angajaților activi, prin intervenție directă din partea statului și/sau a partenerilor, vom avea fluctuații mari de personal și creșteri considerabile cu recrutarea și selecția personalului.

Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

De profesie, eu sunt economist și pot identifica riscurile financiare și soluțiile necesare, la nivelul afacerii pe care o conduc. Atunci când plasez afacerea ESSA într-un cadru economic extins, unul pe care nu-l pot controla și unul în care nu există coerență, riscurile pe care le identific mă îngrijorează foarte mult. Aici ne aflăm, în acest moment, avem o economie bazată pe consum și, tot din consum rezultă și creșterea economică revizuită pentru acest an. Avem măsuri de susținere ale mediului de business, preferențial făcute și adresate doar către anumite industrii. Avem modificări legislative incoerente și greu de aplicat, toate acestea fac ca industria în care activăm să se afle într-o concurență neloiala cu altele apropriate noua. Am un exemplu concret de la începutul acestei luni, atunci când a început să-și producă efectele legea 135 din 2022, cea prin care sectorul agro-alimentar a devenit unul favorizat.

Avem o primă schimbare a salariului minim brut garantat pe țară în sectorul agro-alimentar, acolo unde noul nivel setat este de 3.000 RON brut față de 2.550 RON actual. Totodată se acordă facilități fiscale prin care la același brut de 3.000 RON, salariul net încasat de angajați din acest sector va fi cu 25% mai mare fata de ce putem noi acorda din același brut. Mai precis, angajații din segmentul agro-alimentar vor incasa 2.362 RON / net din acest brut de 3.000 RON iar celelalte sectoare de activitate vor incasa 1.774 RON / net la același salariu brut de încadrare.

Plecând de la aceasta schimbare, partenerii ESSA au realizat ca este mult mai profitabil să-și internalizeze proiectele, garantând angajaților o majorare salarială de 25%, fără a bugeta resurse financiare suplimentare.

În schimb, industria noastră a primit „dezlegarea” în a majora voluntar salariul minim brut cu 200 RON, adică din bugetele noastre interne…

Îngrijorarea noastră pe termen scurt, mediu si lung (facilitatea din segmentul agro-alimentar este acordată până în 2028) este legată de migrarea sigură a forței de muncă către sectorul agro-alimentar, acolo unde venitul din start va fi cu minim 20% mai consistent.

Cum arată planurile Dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023

Proiecția noastră inițială, mai exact cea făcută la începutul acestui an, a fost de a crește cifra de afaceri cu un maxim 20%, asta prin intermediul serviciilor deja existente dar și prin altele recent dezvoltate. Fiind la mijlocul anului și raportându-ne la feedback-ul transmis de parteneri activi ai ESSA, totul dublat și de creșterea galopantă a inflației și implicit a prețurilor, suntem obligați să revizuim acest obiectiv. În cadrul unui meeting recent avut cu un partener cheie din portofoliul ESSA, a apărut o idee nouă în strategia acestuia, fiindu-ne sugerat să găsim soluții imediate pentru creșterea flexibilității în delegare. Aprofundând subiectul am aflat, de fapt, că vânzările acestui partener au devenit atât de fluctuante și că nu se mai justifică o constantă lunară pentru resursele delegate și că se dorește o calibrare a acestora în  funcție de ce se realizează și nu în funcție de planificarea inițială.

O astfel de schimbare este o mare provocare pentru noi și pentru toți furnizorii de servicii, asta pentru că resursa umană delegată este una permanentă, delegată sub incidenta Codului Muncii și nu poți schimba normele de delegare, în cadrul unei luni, de câte ori piața dictează aceasta direcție.

Consider că o proiecție pe termen mediu și lung în ceea ce privește evoluția cifrei de afaceri ESSA, nu va fi realistă atât timp cât nu avem o stabilitate economică și atât timp cât de la o lună la alta avem din ce în ce mai multe surprize negative – modificare politică bancară în ceea ce privește serviciile de finanțare, creștere utilități, majorare preț carburanți etc.