Sectorul comerțului electronic dedicat produselor farmaceutice înregistrează, la nivel global, o creștere fără precedent, iar Europa de Est se numără printre regiunile cu cea mai mare dezvoltare. În 2022, au fost înregistrate în regiune peste 3 miliarde de vizite online pe astfel de platforme, potrivit Epharmacydata.com, o creștere de 34% față de 2021.
Europa de Est prezintă a cincea cea mai mare creștere la nivel global în 2022 față de 2021, după alte zone precum Africa Subsahariana (98%), Asia de Vest (51%), Asia de Sud-Est (49%) și Asia de Sud (40%).
La nivel regional, întregul sector farmaceutic înregistrează o creștere remarcabilă, iar România se află în topul țărilor cu cea mai puternică dezvoltare a acestui segment. În 2021, România a înregistrat peste 3,9 miliarde de euro venituri din domeniul farmaceutic, devenind a doua cea mai mare piață din regiune, după Polonia, arată Statista. Evoluția nu a fost doar una locală, exporturile României de produse farmaceutice crescând constant, până la un total de 989 de milioane de euro în 2022.
Se estimează că piața europeană a platformelor online de produse farmaceutice va cunoaște o expansiune semnificativă, crescând de la 17,26 miliarde de dolari în 2021 la aproximativ 44,18 miliarde de dolari până în 2027, cu o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 16,95% .
Potrivit platformei online Liki24, tendința consumatorilor de a achiziționa produse pentru sănătate și medicamente online, în special produse fără prescripție medicală (OTC), continuă să crească, atât datorită extinderii accesului la internet, cât și apariției unui nou tip de consumator care utilizează tehnologia în mod regulat și preferă achizițiile online.
Liki24, marketplace destinat produselor pentru sănătate, și-a lansat recent operațiunile în Italia și intenționează să intre în curând pe noi piețe din UE. Platforma este prezentă în România de la sfârșitul anului 2021, și a livrat peste un milion de produse pentru sănătate, inclusiv medicamente eliberate pe bază de rețetă, către peste 150.000 de clienți din țară.
Platforma a fost fondată în Ucraina în 2017 și a cunoscut o creștere semnificativă începând cu anul 2020, când a încheiat o rundă de finanțare serie A în valoare de 5 milioane USD, susținută de Horizon Capital, TA Ventures și Flyer One Ventures.