Silviu Săndulescu, fondator și director al agenției Rights Expert, consideră că piața editorială din România a continuat eforturile de recuperare post-pandemie, cu un război la graniță și apăsată de un puseu inflaționist.
Forbes: Care au fost primele trei evenimente importante care s-au întâmplat în activitatea agenției dvs în anul 2023?
Silviu Săndulescu: Anul 2023 a fost extrem de bogat în evenimente pentru Rights Expert și a marcat o perioadă de dezvoltare și consolidare a agenției. In primul rand, am continuat, alături de agenții parteneri de la Books Everywhere (toate mulțumirile merg către Mauro Spagnol), eforturile de promovare în extern a cărților pentru copii scrise de autori români.
Ne bucurăm că seria Țup, scrisă de Alex Donovici, ilustrată de Stela Damaschin Popa și apărută la editura Curtea Veche și-a continuat drumul de succes pe piața internațională. În acest moment seria este vândută în 12 limbi (cronologic, în ordinea semnării contractelor): turcă, maghiară, slovacă, coreeană, vietnameză, chineză, cehă, spaniolă (inclusiv America Latină), portugheză, sârbă, poloneză și franceză (pentru Franța, contract semnat în 2024).
Bucuria cea mare este că în nouă dintre aceste țări titluri din seria Țup au fost publicate și sperăm că aceste cărți vor bucura copiii așa cum s-a întâmplat și în România. Mai mult decât atât, anul 2023 a mai marcat o premieră pentru Țup. Prestigioasa editură Mora din Ungaria, care cumpărase inițial primele două titluri din serie, a decis să continue achiziționarea titlurilor, ca urmare a semnalelor foarte bune primite din piață.
Tot în zona de promovare externă, am reușit vânzarea în China a drepturilor întregii serii Jup, scrisă de Alec Blenche și apărută la editura Univers. Vorbim de o serie de 15 titluri, probabil cel mai mare număr de titluri ale unui autor român vândute într-un singur contract internațional de drepturi de autor.
Și ca să completăm un 2023 excelent, seria Dar Motan, scrisa de Cristina Andone, ilustrată de Emi Balint și publicată de editura Nemira a fost achiziționată de o altă editură chineză. Și aici vorbim de un contract consistent din toate punctele de vedere, cu șapte titluri gata să seducă și micii cititori din afara României.
Toate cele de mai sus arată că putem avea un cuvânt de spus, că autorii și ilustratorii din România pot fi relevanți și că eforturile susținute și constante pot da roade. Provocarea, deloc ușoară, este să continuăm la același nivel.
Un alt aspect important al activității agenției in 2023 a fost continuarea extinderii în Europa Centrală și de Est. Foarte mulți parteneri (edituri și agenții literare) din UK, Italia, Spania, Australia etc., ne-au dat șansa să îi reprezentăm nu doar în România, dar și în țările din regiune. Acest lucru ne-a dat șansa unei creșteri semnificative a numărului de contracte.
În plus, putem observa și analiza tendințele editoriale din mai multe teritorii și putem propune partenerilor noștri titluri mult mai bine țintite și care au fost validate și în alte piețe.
Al treilea aspect important este continuarea participării la cele mai importante târguri de carte interne și internaționale. Târgurile de carte sunt întotdeauna un bun prilej de a întâlni față în față partenerii care de multe ori au devenit prieteni dragi, precum și de a cunoaște alte persoane cu care putem începe proiecte noi.
Forbes: Dar evenimentele importante în piața editorială din România pe care le-ați constat în perioada 2023-2024?
Silviu Săndulescu: Piața editorială din România a continuat eforturile de recuperare post-pandemie și de gestionare a realității unui război în apropierea graniței. Asta în contextul puseului inflaționist care afectează masiv industrii precum cea de carte.
Ca evenimente importante, nu neapărat în aceasta ordine și fără pretenția că ar fi singurele, aș enumera:
Continuarea extinderii segmentului de audio book. Este o surpriză plăcuta a ultimilor ani și s-ar putea transforma (dacă nu este deja) într-un segment de piață foarte solid. Avem platforme audio locale puternice, iar cererea este din ce în ce mai mare.
Convingerea mea este că audio bookurile se adresează într-o măsură semnificativă și unor categorii de public care poate nu ar cumpăra cartea tipărită în mod constant. Acest lucru nu face decât să crească baza de consumatori de produse editoriale și ar trebui să aducă bani suplimentari în piață. Ca să nu mai vorbim și de posibilitatea ca unii consumatori doar de audio books să facă tranziția către cartea în format clasic.
Cererea crescută pentru graphic novels, manga, chapter books. Este tot un fenomen în creștere de ceva timp și este cumva o consecință a lumii tehnologizate în care trăim. Din discuțiile pe care le am cu editorii români și nu numai, una dintre concluzii este că genurile acestea sunt cumva un compromis între ecranele omniprezente și cartea „clasică”. La fel ca și la audio books, și de aici putem avea recrutări de cititori fideli, de cursă lungă, pentru alte genuri și formate.
Insolvența Elefant a fost o lovitură extrem de puternică pentru foarte mulți editori. Un distribuitor important aflat într-o situație de acest gen afectează masiv orice fel de industrie, dar efectul este și mai pronunțat când vorbim de o industrie deja afectată de multiple alte crize.
Forbes: Care sunt domeniile/categoriile de carte care au funcționat cel mai bine în 2023 (solicitate de editorii români)?
Silviu Săndulescu: Răspunsul este legat și de portofoliul agenției. Rights Expert are peste 80% din editurile reprezentatate în segmentul de carte pentru copii. Strict din acest punct de vedere, aș enumera cărțile ilustrate (așa numitele picture books), dar și zona de graphic novels sau non-ficțiune (enciclopedii, atlase, cărti de activități etc.).
În plus, cereri crescute am avut și din segmentul de non-ficțiune adulți, în special în zona de cărți de popularizare a știintei și a cărților de dezvoltare personală.
Forbes: În ce măsură Inteligența Artificială poate să modifice activitățile editorilor, librarilor și, în general, piața de carte? Considerați că este o amenințare sau, dimpotrivă, un instrument eficient pentru publishingul de carte?
Silviu Săndulescu: Inteligența Artificială este din ce în ce mai prezentă în toate domeniile, iar lumea editorială nu poate să facă excepție. Ca în cazul oricărei revoluții tehnologice majore, începutul aduce perturbări și frământări, iar importantă este poziționarea fiecăruia dintre noi.
La prima vedere, generatorii de conținut creativ (autorii, ilustratorii) par a fi cei mai expusi. În ceea ce privește editorii, provocarea principală va fi să găsească metodele prin care să rămână agregatori ai tuturor părtilor implicate în procesul de creare și editare de carte. Nu este simplu, dar intuiția îmi spune că, în timp, lucrurile, chiar dacă se vor schimba față de ce avem acum, se vor reașeza într-o noua formulă, mult mai bună.
Sunt convins că editorii și toți cei din industria de carte vor avea inspirația și iscusința de a transforma Inteligenta Artificială într-un instrument eficient. Dar drumul până acolo nu o să fie o călătorie ușoară…
Forbes: Alegerile electorale din acest an vor avea un impact asupra pieței de carte din România? Care sunt estimările dvs pentru piața de carte din 2024?
Silviu Săndulescu: În mod normal, orice perioada pre-electorală și electorală aduce o mulțime de promisiuni. Din păcate, nu am văzut până în acest moment un set concret de propuneri de politici publice menite să încurajeze atât lectura, cât și mediul economic editorial.
În ceea ce privește estimările pentru piața de carte, cred că avem un an apropiat de normal, probabil cu o oarecare creștere organică, dar care încă menține piața sub potential, mai ales în comparație cu performanțele țărilor din regiune.
Efectul Elefant a lăsat urme, iar în prima jumătate a lui 2024 editorii încă fac eforturi pentru a absorbi aceasta situație nedorită.
Ca în fiecare an, sezonul de toamnă este extrem de important și poate determina succesul întregului an editorial.
(1 iulie 2024)
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.