Până pe 28 august are loc la Cisnădioara, lângă Sibiu, Bienala Internațională de Artă Contemporană „Danube Contemporary 22 – Shapes and Personality”. Evenimentul de anvergură europeană este organizat de Thomas Emmerling, fondatorul galerei de artă Kunsthaus 7B. Una dintre prezențele remarcabile ale Bienalei este pictorița maghiară Boglarka Nagy.
Personalitate distinctă a noii generații de creatori focusați pe arta figurativă, Boglarka Nagy este reprezentanta Ungariei la Bienala Internațională „Danube Contemporary 22 – Shapes and Personality”.
Într-o discuție cu artiști, curatori și pasionați de artă din Franța, Anglia, Grecia, Germania și Elveția, Nagy a mărturisit că procesul creativ este pentru ea o permanentă căutare a excelenței. „Sunt mereu interesată să devin mai bună, să-mi îmbunătățesc arta, de aceea atelierul este casa mea. Și nu destinația sau rezultatul, ci această călătorie către mai bine și mai bun mă mulțumește.”
Nagy a studiat la Paris, Florența și Cluj-Napoca. Școala de la Cluj, foarte mult influențată de Școala de la Leipzig, a avut un impact profund asupra stilului ei. În opere clasice precum Grațiile, pe care le regăsim la Dürer, Rubens și Bernini, Nagy înlocuiește personajele cu modele în costume de baie – moda contemporană are, evident, un cuvânt de spus în creația ei și îi oferă acea nuanță de actualitate pe care nu o regăsim la cei mai mulți dintre artiștii din Europa Centrală, care privesc mereu peste umăr spre trecutul comunist.
Boglarka Nagy consideră că inechitatea dintre bărbați și femei este un fapt cât se poate de actual în familia contemporană. „Creația mea nu are substrat politic. Este inspirată din viața mea cotidiană”.
Curatorul Bienalei, Thomas Emmerling, a ales din creația pictoriței maghiare câteva tablouri în care piscinele și plajele te duc cu gândul la sezonul estival, dar de fapt evocă pregnant talentul artistei de a surprinde efecte și expresii. „Aparența este de superficialitate, dar vremurile pe care le trăim sunt dominate de superficialitate. În social media arătăm cu toții ca niște milionari, dar educația și cunoașterea umană sunt în declin,” explică Emmerling importanța conceptului lui Nagy și a modului în care aceasta îl abordează.
Această oglindire este figurativă, demers pe care artista îl consideră logic. „Pictura figurativă îmi permite să evoluez și să mă disciplinez. Disciplina este foarte imporantă pentru mine”, explică Nagy. Iar de la Albrecht Dürer știm că pictura figurativă permite prezentarea unor scenarii misterioase lăsând loc libertății individuale de interpretare. Departe de a fi ermetică, simbolistica lui Nagy este accesibilă, aproape explicită. Ea observă ce se întâmplă în jurul ei și transmite mai departe.
Tehnica și conceptul artistic, dar și faptul că a studiat la Cluj o plasează pe Boglarka Nagy în rândul membrilor Școlii de la Cluj, dar în generația următoare.