În ultimii 5 ani, ponderea vânzărilor online în Europa Centrală și de Est a crescut cu 9 puncte procentuale până la 15%, iar în următorii 4 ani se estimează că procentul se va majora la până la 20%, potrivit previziunilor companiei de consultanță imobiliară CBRE.
”Ponderea cumpărăturilor online în retailul din regiunea CEE a crescut constant în ultimii ani. Pandemia a fost impulsul care a accelerat și mai mult această evoluție și care va continua să dicteze ritmul de dezvoltare în următorii ani. Cele mai populare categorii de bunuri achiziționate online includ electronicele, cu o cotă de piață de 14%, hainele și încălțămintea, care reprezintă 10% din totalul achizițiilor”, spune Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.
Ea adaugă că, exceptând anul pandemic 2020, cumpărăturile offline sunt, de asemenea, în creștere, iar previziunile pentru acest segment sunt și ele optimiste. “Cea mai largă categorie de bunuri achiziționate în magazinele tradiționale o reprezintă mâncarea. Produsele alimentare au dominat vânzările din retail în toate țările din CEE, România fiind pe primul loc în top, cu un impresionant procent de 66% din totalul cheltuielilor consumatorilor în magazinele fizice”, mai spune Carmen Ravon.
În Europa Centrală și de Est, canalul online acoperă în prezent 15% din totalul vânzărilor în retail, restul de 85% fiind cumpărături offline. Între 2016 și 2021, ponderea comerțului electronic a crescut cu 9 puncte procentuale, de la 6% la 15%, iar până în 2026 ar putea acoperi până la o cincime din retail, potrivit estimărilor CBRE.
Spre deosebire de alte țări din regiune, românii cumpără preponderent îmbrăcăminte și încălțăminte, categorie care a avut cea mai mare pondere în vânzările online din România în 2021. Achizițiile online de electronice sunt a doua cea mai populară categorie din țara noastră, spre deosebire de celelalte țări din CEE în care reprezintă cel mai important segment. A treia cea mai populară categorie din România este mâncare & băuturi, urmată de decorațiuni interioare & mobilier, și produse media.
Creșterea canalelor de retail online merge mână în mână cu un număr tot mai mare de magazine tradiționale, spun specialiștii de la CBRE. Cu excepția anului 2020, când piețele s-au confruntat cu perioade de carantinare extinse, formatele tradiționale de retail au continuat să se dezvolte. Prognozele CBRE arată că, până în 2026, acest sector de piață ar putea crește cu 10%.