FacebookTwitterLinkedIn

În 2021, cele mai mari 10 companii din retailul alimentar au înregistrat o cifră de afaceri cumulată de 73 de miliarde de lei, ceea ce reprezintă peste 56% din cifra de afaceri totală a pieței raportată în 2020.

Anul trecut, cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 10% față de 2019 și a fost cu 97% peste rezultatul raportat în anul 2011, atingând nivelul estimat de aproape 130 de miliarde de lei din anul 2020.

Astfel că, pentru 2021, analiștii KeysFin estimează depășirea pragului de 142 de miliarde de lei pe fondul avansului consumului dar și a accentuării presiunilor inflaționiste. În ceea ce privește clasamentul jucătorilor din industria locală a retailului alimentar, conform statisticilor, în anul pandemiei (2020), Lidl, retailerul controlat direct de We International GMBH a detronat Kaufland, devenind liderul pieței de retail alimentar după cel mai mare avans anual, nominal și procentual din top 10 (3,1 miliarde de lei, respectiv 32%), la 12,9 miliarde de lei în 2020.

Astfel, fostul lider, Kaufland România coboară pe poziția a doua după o creștere anuală de 960 de milioane de lei, respectiv 8%, raportând o cifră de afaceri de 12,8 miliarde de lei în 2020. Compania, controlată direct de Kaufland Internațional Erste GMBH și-a păstrat însă titulatura de „cel mai profitabil jucător din piață” cu un profit net raportat de 970 milioane de lei, respectiv 19,7% din total.

Pe locul al treilea după cifra de afaceri s-a situat retailerul Carrefour România cu 9 miliarde de lei respectiv 7% din total, urmat de Profi Rom Food (cu 6,8% din total) și Mega Image care și-a păstrat cota de piață de 5,6% din total în 2020.

Această creștere a cifrei de afaceri a adus cu sine și o majorare a profitabilității, astfel că numai în anul 2020, profitul net al companiilor din această industrie a înregistrat o creștere cu 14% în comparație cu anul precedent și a fost cu 334% mai mare decât în 2011, ajungând la 4,9 miliarde de lei.

Primii 10 jucători au înregistrat cumulat un profit net de 2,5 miliarde de lei, ceea ce a constituit aproape 52% din total în 2020.

Dacă pe întreg parcursul acestui episod pandemic, retailerii s-au concentrat pe multe proiecte complexe de investiții, de la managementul stocurilor, campaniile vaste de informare, prevenție și responsabilizare a populației și eforturile de igienizare a spațiilor, la extinderea rețelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vânzărilor online, în prezent aceștia au început să-și focuseze atenția asupra măsurilor de reducere a impactului asupra mediului.

Așadar, susțin specialiștii, în perioada următoare vom asista la proiecte ample cu privire la optimizarea consumului de energie, gestionarea mai atentă a deșeurilor, și chiar la reducerea sau eliminarea folosirii plasticului.