FacebookTwitterLinkedIn

Racing MIMI, primul Mini electric de curse, este un proiect 100% românesc, dezvoltat de BMW Group România și inginerul Horia Platona. Am discutat cu Horia despre acest demers de pionierat și despre felul în care se vede electrificarea din perspectiva profesioniștilor din domeniul competițiilor auto.

Foto: Marius Michailov

Când a început povestea lui MIMI?
Horia Platona:
MIMI a ajuns la noi cam acum un an. Atunci era o mașină de stradă cu câteva dotări de curse – avea un roll bar și scaune de raliu. Noi am schimbat tot: suspensii, frâne – nu mai are servofrână, are pompe de frână – și i-am instalat un sistem suplimentar de răcire a bateriilor cu gheață carbonică. Fiind o mașină electrică, se încălzesc foarte tare bateriile și tranzistorii, și atunci e nevoie de răcire suplimentară. Am dezvoltat cu Drexler, un mare producător de transmisii, primul diferențial cu alunecare limitată pentru Mini Cooper electric și BMW i3. Este prima mașină din lume care are așa ceva, ea fiind și primul Mini electric de curse din lume. Apoi i-am scăzut greutatea: ușile sunt din fibră de sticlă, geamurile – din plexiglas. Bordul este complet refăcut, am scăpat de schimbătorul de viteze, care avea vreo 4 kg, și i-am mutat toate comenzile pe bord. În sezonul următor aș vrea să avem un sistem care să ne transmită printr-o cartelă SIM datele live în timp ce mașina e în cursă și noi să urmărim de la boxă statusul ei.

MIMI și Horia Platona în garajul Engage Engineering

Cum de ai ajuns să te pricepi la mașini electrice?
Horia Platona:
Am învățat pe parcurs. MIMI e prima noastră mașină electrică, nu am mai făcut așa ceva până acum. Au fost multe lucruri pe care nu le știam. Din punct de vedere ingineresc, a fost o altă provocare. La o mașină clasică de curse, cum ar fi Mitsubishi Evo, au lucrat mii de oameni înaintea noastră. Dar un Mini electric de curse nu a mai făcut nimeni, deci am avut o coală albă în față. Și a trebuit să decidem noi în ce direcție ne ducem.

Cam cât costă transformarea unei mașini electrice de serie într-una de curse?
Horia Platona:
În mare, cam 20.000 de euro.

Cum se comportă MIMI în curse?
Horia Platona:
Face față unor competitori foarte puternici. Am învins mașini preparate de uzină.

Tot electrice?
Horia Platona:
Nu, mașini cu motor termic. Ăsta e tot farmecul. Când ne-au adus mașina asta, am fost reticent, dar, după ce am mers cu ea, mi-am dat seama că mașina are foarte mult potențial. Și am zis că merită să scoatem la lumină tot ce poate ea să facă. Din orice mașină poți face o rachetă. Depinde de know-how, de buget și de disponibilitatea la efort. E vorba despre felul în care faci lucrurile. E nevoie să te dedici, să ai disponibilitatea să înveți, că dacă facem cu toții Dacia nu mai evoluăm. La curse nu poți petici, nu poți improviza. Înainte de prima cursă, nu cred că eu și colegii mei am plecat din atelier mai devreme de patru dimineața. N-a fost ușor, dar noi nu am perceput dificultatea, a fost o provocare care ne-a plăcut.

Ce anume v-a provocat cel mai mult?
Horia Platona:
Să ținem bateriile în temperatură. Asta continuă să fie o provocare. Am făcut acel sistem de răcire cu gheață carbonică, dar încă nu am optimizat temperatura în baterii așa cum ar trebui. Bateria are o plajă de confort între 25 și 40 de grade Celsius, peste acest interval mașina pierde din putere. În plus, bateriile au o inerție termică mare. Însă vom reuși. Suntem la a patra sau a cincea încercare, e din ce în ce mai bine, dar se poate și mai bine.

La ce fel de competiții participă MIMI?
Horia Platona: Mergem cu ea la viteză în coastă, curse de 5 km, urcare spre Poiana Brașov, Râșnov, Câmpulung. Mergem la Super Rally, un fel de probe speciale care se desfășoară în oraș, și la superslalom. Mașina se comportă foarte bine pe distanțe scurte și pe reprize scurte de accelerație. La superslalom ne batem cu Tesla de la egal la egal. Anul acesta am învățat mașina mult mai bine, și la Super Rally, la București, am urcat pe podium în categoria două roți motrice, într-o clasă cu zece mașini, cu Peugeot 208 R2 și Renault Clio Rally 5…

Deci competitorii voștri sunt mașini cu motor termic.
Horia Platona:
Mai mult, sunt mașini de curse preparate de uzină. Și noi venim cu „semi-invenția” asta și câștigăm. E multă muncă, dar satisfacția este foarte mare.

Așadar, drumul spre electrificare e ireversibil.
Horia Platona:
N-aș zice că e ireversibil, dar e una dintre posibilitățile care trebuie exploatate pentru a ajunge unde ar trebui să fim. Să reducem nivelul de poluare, nivelul de consum, să creștem nivelul de confort. Mașina electrică te scutește mult de ceea ce înseamnă întreținere. MIMI a mers anul acesta la 22 de curse și tot ce a primit de la noi, în afară de verificări, a fost lichid de frână.